جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
رییس دانشکده داروسازی مشهد با بیان اینکه بار اصلی تحقیقات علوم پزشکی را دانشکده‌های داروسازی بر دوش می‌کشند، خاطرنشان کرد: این رسالت نه‌تنها در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بلکه در تمام دانشکده‌های داروسازی کشور قابل مشاهده است که اگر بر روی آن سرمایه‌گذاری شود، گام‌های مهمی برداشته خواهد شد.
احداث دانشکده جدید داروسازی مشهد پس از 45 سال
به گزارش فانا، دکتر محسن ایمن‌ شهیدی با اشاره به چشم‌انداز این دانشکده برای آینده گفت: دانشکده داروسازی مشهد دارای قدمتی 45 ساله بوده و در سال 1350 تاسیس شده است که توانسته در این مدت، خود را به عنوان یکی از دانشکده‌های موفق دانشگاه علوم پزشکی مشهد معرفی نماید.
 
رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پس از 45 سال دانشکده جدید داروسازی مشهد ساخته شد که با این اقدام ما در وضعیتی تقریبا برابر با دانشکده‌هایی چون تبریز، اصفهان و شهید بهشتی از نظر فضای فیزیکی قرار خواهیم گرفت. در رشته‌های علوم پایه رشته داروسازی نزدیک‌ترین رشته به تولید و اقتصاد است. اگر این رشته خوب پایه‌گذاری شود، بازدهی بسیار ملموسی برای کشورخواهد داشت و در تولید داروهای جدید، صادرات محصول و تربیت دانشجوی خارجی می‌توان بسیار موفق بود.
 
وی ادامه داد: یک‌چهارم مقالات دانشگاه علوم پزشکی مشهد از آن دانشکده داروسازی است و شاید اگر بگوییم کیفی‌ترین مقالات در این دانشگاه از آن دانشکده داروسازی است، سخن به اشتباه نبرده باشیم. دانشگاه علوم پزشکی مشهد دو دانشمند برتر یک درصد در سطح ملی دارد که هر دوی این دانشمندان از دانشکده داروسازی هستند.
 
ایمن‌شهیدی با بیان اینکه این دانشکده 8 رشته دکتری تخصصی دارد، خاطرنشان کرد:اکثر رشته‌های تخصصی داروسازی را به جز دو رشته به شکل دایر به دانشجویان ارائه می‌دهیم. 9 گروه آموزشی در این دانشکده فعال است که تقریبا تمام حیطه‌های داروسازی را پوشش داده و فعالیت خوبی را از خود نشان داده‌اند. در سال‌های اخیر از نظر تحقیقات کاربردی دانشکده داروسازی وضعیت بسیار مطلوبی را پشت سر گذاشته و توانسته به همت اعضای هیات علمی خود، موسس 5 شرکت دانش‌بنیان باشد.
 
رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در سال‌های اخیر داروهای زیادی به مدد همکاران این دانشکده به مرحله تولید رسیده است، تصریح کرد: این مهم نشان می‌دهد در زمینه تولید محصول و تحقیقات کاربردی، دانشکده وضعیت خوبی دارد.  داروی کروسینا به عنوان آخرین داروی تولید شده در این دانشکده به تولید انبوه رسیده و در بازار نیز ارایه می‌شود.
 
وی با اشاره به تعداد دانشجویان مشغلو به تحصیل در این دانشکده گفت: تعداد دانشجویان دانشکده داروسازی در رشته دکتری حرفه‌ای داروسازی حدود 600 نفر، دانشجوی دکترای تخصصی 110 و دانشجوی کارشناسی‌ارشد نیز 25 نفر است.
 
ایمن‌شهیدی اضافه کرد: تعداد اعضای هیات علمی آموزشی، پژوهشی و مدعو دانشکده داروسازی مشهد حدود 55 تن است و 9 گروه آموزشی بیوتکنولوژی، داروسازی بالینی، داروسازی سنتی، شیمی دارویی، فارماسیوتیکس، فارماگنوزی، فارماکودینامی و سم‌شناسی، کنترل دارو و نانو فناوری دارویی در دانشکده مشغول به فعالیت هستند.
 
رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: دانشکده داروسازی مشهد دارای 10 رشته مقطع است که به ترتیب 8 رشته دکتری تخصصی، یک رشته کارشناسی‌ارشد و یک مقطع دکتری حرفه‌ای در دانشکده فعال است. تکمیل رشته‌های دکتری تخصصی در این دانشکده کار بزرگی بوده و امیدواریم در سال آینده بتوانیم رشته داروسازی بالینی را به رشته‌های تخصصی خود اضافه کنیم.
 
وی تاکید کرد: ما در تحصیلات پایه و تولید مقالات وضعیت خیلی خوبی داریم و براساس میزان مراجعه مخاطبین به مقالات ارائه شده و داشتن مقالاتی با درجه کیفی 7 و 8 می‌توانیم ادعا کنیم که با کیفیت‌ترین مقالات دانشگاه علوم پزشکی مشهد را نخبگان علمی دانشکده داروسازی می‌نویسند. امیدواریم با تکمیل امکاناتی که در پژوهشکده بوعلی مانند خط تولید نیمه صنعتی، اتاق تمیز و... در حال ایجاد است، بتوانیم گام‌های تحقیقاتی و مطالعاتی خود را بلندتر برداریم.
 
ایمن‌شهیدی با بیان اینکه دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پرزشکی مشهد دارای 4 مرکز تحقیقاتی علوم دارویی، مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی، مرکز تحقیقات نانوفناوری و مرکز تحقیقات داروسازی هدفمند است، تصریح کرد: ما مجوز تاسیس پژوهشکده علوم دارویی را به عنوان اولین پژوهشکده دانشکده داروسازی مشهد از وزارت بهداشت دریافت کرده‌ایم که در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
وی با اشاره به احداث دانشکده جدید داروسازی در پردیس دانشگاه عنوان کرد: یکی از تنگناهایی که در طول این 45 سال دانشکده داروسازی با آن دست‌وپنجه نرم کرده، نبود فضای فیزیکی مناسب و ساختمان دانشکده بوده است. در طول این سال‌ها ما در چند مکان موقت جابه‌جا شده‌ایم که آخرین آن، همین ساختمان دانشکده داروسازی کنونی است که فضای بسیار کوچکی دارد. البته با پیگیری‌های جمعی در طول سال‌های اخیر بالاخره دانشگاه توانست پروژه‌ای که در طول سال‌های متمادی خنثی مانده بود را به سرانجام برساند.
 
رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهدبا بیان اینکه  سال 90 به صورت جدی دانشگاه وارد پروژه ساخت ساختمان دانشکده داروسازی شد، تصریح کرد: در 3 سال اخیر در مدیریت جدید دانشگاه این موضوع به جد پیگیری شد و به همت مسئولان دانشگاه این پروژه در ظرف حدود یک سال تکمیل و به بهره‌برداری نزدیک شده است.
 
وی ادامه داد: مهم‌ترین کار ما در حال حاضر پیگیری جابه‌جایی به دانشکده جدید داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که حدود 18 هزار متر مربع زیر بنا دارد و بسیاری از نیازهای دانشکده را بر طرف خواهد کرد. البته در دانشکده جدید 3 گروه آموزشی نانوفناوری دارویی، کنترل دارو و داروسازی سنتی مکان مستقل جهت استقرار نخواهند داشت تا در فاز دوم توسعه دانشکده این مشکل برطرف شود.
 
ایمن‌شهیدی تاکید کرد: تا پیش از این جابه‌جایی، دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به لحاظ فضای فیزیکی یکی از ضعیف‌ترین دانشکده‌های داروسازی کشور به‌شمار می‌رفت. این در حالی بود که با انتقال به دانشکده جدید، ما در وضعیتی تقریبا برابر با دانشکده‌هایی چون تبریز، اصفهان و شهید بهشتی از نظر فضای فیزیکی قرار خواهیم گرفت.
 
رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص جابه‌جایی این دانشکده به مکان جدید عنوان کرد: در حال حاضر در بحث انتقال دانشکده فعلی به ساختمان جدید نیاز به حمایت‌هایی جهت تجهیز دانشکده داریم زیرا این مساله نیز هزینه‌بر بوده و بدون مساعدت مسئولان امکان‌پذیر نیست. در این راستا جلساتی میان ما و امور پشتیبانی دانشکده برگزار و قول حمایت در این خصوص داده شده است که امیدواریم بتوانیم تا قبل از مهرماه سال جاری این نقل و انتقالات را صورت دهیم.
 
ایمن‌شهیدی فضای فیزیکی را یکی از پیش نیازهای آموزش دانست و گفت: تبدیل هر فضای متفرقه جهت تبدیل آن به آزمایشگاه و یا تبدیل مکان‌ها بهداشتی دانشکده به آزمایشگاه و... منجر به ضربه خوردن به روند صعودی دانشکده می‌شود. به عنوان مثال هنگامی که بنا بود رشته دکتری تخصصی شیمی دارویی را در این دانشکده راه‌اندازی کنیم، تنها به دلیل نداشتن فضای آزمایشگاهی مناسب، علی‌رغم بازدید 3 دوره برد، مجوز مربوطه به ما داده نمی‌شد تا این که در سال 1391 این مجوز دریافت شد.
 
وی با بیان اینکه بزرگترین گسترش در دانشکده جدید نسبت به دانشکده فعلی در بخش آزمایشگاهی خواهد بود، یادآور شد: ایجاد فضای لازم در خصوص این دانشکده‌ها جایگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در کشور را ارتقا خواهد داد. ما به حدود 1.5 تا 2 میلیارد تومان اعتبار جهت تجهیز اداری دانشکده جدید نیاز داریم و در کنار این امر، سکوبندی آزمایشگاه‌ها نیز دارای اهمیت بسیار است.
 
ایمن‌شهیدی گفت: چارت سازمانی دانشکده داروسازی دانشگاه در سال 1350 بسته شده است و نه‌تنها هیچکدام از گسترش‌های چندین برابری امروز در این دانشکده وجود نداشته، بلکه سالانه تعداد دانشجویان از 20 نفر بیشتر نبوده و  پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی نیز در این دانشکده صورت نمی‌گرفت. تعداد عضو هیات علمی ما تا اواخر سال 91 حدود 34 تن بوده و اوایل سال 1392 به همت مسئولان دانشگاه حدود 11 پست جدید به ما اضافه شد و به 45 عضو هیات علمی ارتقا پیدا کردیم.
 
رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اما در مقایسه با دانشکده‌های هم‌سطح خودمان از نظر تعداد اعضای هیئت علمی ما عقب‌تر و در محدودیت هستیم. مشکل بزرگ این است که سرجمع پست‌های هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مناسب بوده اما توزیع آن نامناسب است.
 
ایمن‌شهیدی تاکید کرد: باید این توزیع در مشهد  بازنگری شود. وزارتخانه نیز سرجمع عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد را مناسب می‌داند اما مشخصا مشکل در توزیع نامناسب اعضای هیات علمی در دانشکده‌های مختلف دانشگاه است و باید این تغییر به هنگام بازنشستگی اعضای هیات علمی لحاظ شود.
منبع : خبرگزاری ايسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده