چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ , 18 Sep 2024
اوزان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو) است که طی بیش از نیم قرن اخیر در زمینه واردات تجهیزات پزشکی مصرفی و سرمایه‌ای، اقلام دندانپزشکی، مواد اولیه دارویی و داروهای تک‌نسخه‌ای و فوریتی فعالیت کرده است. اوزان که تنها شرکت بازرگانی هلدینگ دارویی تامین محسوب می‌شود، مدیریت کارخانه شهید دکتر فقیهی را هم بر عهده دارد که بزرگترین تولیدکننده آمالگام دندانپزشکی در کشور و خاورمیانه است.
از صرفه‌جویی ارزی شش میلیون یورویی در واردات مواد اولیه دارویی تا رکوردشکنی تولید آمالگام دندانپزشکی
به گزارش خبرنگار فانا، به مناسبت فرا رسیدن سالگرد تاسیس شرکت اوزان (۱۶ شهریور ۱۳۴۸) و ۵۵ ساله شدن این شرکت، با امیر علی‌بنایی که از یکم مهر ماه سال ۱۴۰۲ مدیریت اوزان را بر عهده گرفته است، گفت‌وگویی انجام دادیم که متن کامل آن به شرح زیر است:
 

از آخرین وضعیت فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت اوزان چه خبر؟

شرکت اوزان که امسال ۵۵ ساله می‌شود در زمینه واردات مواد موثره دارویی (API)، حد واسط‌های دارویی، تجهیزات مصرفی، تجهیزات پزشکی هایتک، اقلام دندانپزشکی و داروهای فوریتی و تک‌نسخه‌ای فعالیت می‌کند و کارخانه شهید دکتر فقیهی هم که آمالگام دندانپزشکی را تولید می‌کند تحت مدیریت اوزان است. طی حدود یک سال اخیر ظرفیت تولید کارخانه شهید دکتر فقیهی از ۸ به ۱۲ تن در سال افزایش یافته است. فروش اوزان در ۵ ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۱۰۲ درصدی داشته که بیشترین میزان رشد در بین همه شرکت‌های دارویی است.

سهم تجهیزات پزشکی و دارو در فروش اوزان چقدر است؟

عمده بودجه سال جاری به ترتیب مربوط به مواد اولیه دارویی، تجهیزات مصرفی و پزشکی هایتک، آمالگام دندانپزشکی و داروهای فوریتی و تک‌نسخه‌ای است. اوزان تا قبل از بورسی شدن شستا و تیپیکو، تجهیز بیمارستان‌های تامین اجتماعی را به صورت ترک تشریفات انجام می‌داد اما بعد از بورسی شدن شستا و تیپیکو این امتیاز از اوزان گرفته شد و به همین دلیل سهم تجهیزات پزشکی در فروش اوزان کاهش یافت و اوزان به سمت تامین مواد اولیه دارویی رفت. البته اوزان همچنان نسبت به تجهیز بیمارستان‌های برخی ارگان های نظامی مثل ارتش اقدام می‌کند. در حوزه تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای، اوزان تجهیزاتی مانند دستگاه‌های ام‌آر‌آی، سی‌تی اسکن، آنژیوگرافی و سی آرم و در حوزه تجهیزات مصرفی محصولاتی مانند ست سرم و آنژیوکت را تامین می‌کند.

آیا اوزان نمایندگی شرکت‌های خارجی را دارد؟
 
در گذشته اوزان نمایندگی هیچ شرکت تولیدکننده خارجی را نداشت اما طی حدود یک سال اخیر نسبت به دریافت نمایندگی شرکت‌های تولیدکننده خارجی در حوزه داروهای فوریتی اقدام شده است و برای نخستین بار از تولیدکننده نمایندگی گرفتیم. اقدامی که در اوزان انجام دادیم این بود که به جای عمده‌فروش از تولیدکننده خرید کردیم.
 
اخیرا در مصاحبه‌ای گفتید که با حذف واسطه‌های دارویی می‌توان قیمت دارو را تا ۵۰ درصد کاهش داد. منظور شما دقیقا چه بود؟

با اقداماتی که اوزان انجام داد قیمت ارزی خرید تجمیعی دو ماده اولیه موردنیاز هلدینگ دارویی تامین در گام نخست تا ۵۰ درصد و در گام بعدی تا ۶۰ درصد کاهش یافت و در مجموع در خصوص خرید تجمیعی این دو ماده اولیه دارویی حدود شش میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی محقق شد. بنابراین در مورد برخی از داروها و مواد اولیه دارویی می‌توان با اقداماتی از جمله حذف واسطه‌ها هزینه‌های تامین را به میزان قابل توجهی کاهش داد. همچنین در صورت تزریق فوری نقدینگی به زنجیره تامین دارو می‌توان هزینه تامین دارو و مواد اولیه دارویی را به میزان قابل توجهی کاهش داد چرا که تامین‌کنندگان دیگر مجبور نخواهند بود به دلیل تاخیر زیاد در پرداخت مطالبات، هزینه خواب سرمایه خود را روی قیمت دارو و مواد اولیه دارویی لحاظ کنند.
 
وضعیت اوزان از نظر مطالبات چطور است؟

در حال حاضر بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان مطالبات سررسید شده، عمدتا از شرکت‌های هلدینگ دارویی تامین داریم. به این دلیل که اوزان در ابتدای زنجیره تامین قرار دارد و حجم مطالبات آن بسیار بالاست، هم‌اکنون بالاترین نسبت مانده مطالبات به فروش را در بین شرکت‌های هلدینگ دارویی تامین داریم.

از تسهیلات ۵۰ همت بانک مرکزی چه خبر؟

با اینکه دستورالعمل پرداخت این تسهیلات ابلاغ شده اما هنوز پولی به دست ما نرسیده است. به نظر من اولین کاری که دولت چهاردهم باید انجام دهد تزریق فوری نقدینگی به زنجیره تامین دارو و تجهیزات پزشکی است. عدم تزریق فوری نقدینگی به این زنجیره منجر به کمبود دارو و تجهیزات پزشکی، رونق گرفتن بازار مافیایی ناصرخسرو و افزایش قیمت این محصولات می‌شود. اصلاح نظام قیمت‌گذاری دارو و مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی، شفاف شدن نظام واردات این محصولات، رفع انحصار و رقابتی شدن بازار دارو نیز از دیگر اقداماتی هستند که دولت چهاردهم باید در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در دستور کار خود قرار دهد.
 

تک محصولی بودن کارخانه شهید دکتر فقیهی یک تهدید به شمار می‌رود. برای تنوع‌بخشی به محصولات این کارخانه چه برنامه‌ای دارید؟
 
مجوز افزایش سرمایه را برای تولید کامپوزیت‌های دندانی گرفته‌ و با یک شرکت خارجی برای انتقال دانش فنی تولید کامپوزیت‌های دندانی تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده‌ایم و قصد داریم به زودی تولید این محصول را از مرحله بالک در کارخانه شهید دکتر فقیهی کلید بزنیم. در همین حال رکورد تولید در تاریخ این کارخانه را هم شکستیم و تولید در سال گذشته از ماهانه تنها ۶۵۰ کیلوگرم به ۱.۳۱۷ تن رسید. با توجه به اینکه استفاده از آمالگام دندانپزشکی در دنیا به دلیل داشتن جیوه منسوخ شده باید به تدریج به سمت تولید محصولات دیگر در کارخانه شهید دکتر فقیهی برویم. از سوی دیگر در زمینه تامین جیوه برای تولید آمالگام دندانپزشکی هم دچار مشکلاتی هستیم. درحالی‌که استفاده از جیوه ممنوع است اما وزارت صمت و سازمان غذا و دارو پروانه تولید آمالگام را به ما داده‌اند که جیوه ماده جدایی‌ناپذیر این محصول است اما نه در کشور تولید جیوه داریم و نه مجوز واردات آن داده می‌شود پس چگونه باید جیوه موردنیاز تولید آمالگام دندانپزشکی را تامین کنیم؟!
 
صحبت پایانی...

برای دولت جدید آرزوی موفقیت دارم و فکر می‌کنم رویکرد جوانگرایی مدیران اجرایی کشور اگر با کارایی و اثربخش همراه باشد، مثبت است. فکر می‌کنم اگر این دولت به سفارش رهبری مبنی بر استفاده از نیروی جوانان در امور کشور – حتی صرفا جوانان همسو با شعارهای دولت - بهره ببرد توفیق بیشتری کسب خواهد کرد زیرا انگیزه و نیروی جوانی به همراه بهره‌مندی از تجارب بزرگان منجر به تحول و نفع بیشتر مردم خواهد شد. از یکم مهر ۱۴۰۲ تاکنون که مدیریت اوزان را بر عهده داشتم، سودآوری شرکت افزایش یافته و جریان وجوه نقد اوزان هم در داخل تیپیکو حفظ شده است. این رشد در دوره‌ای رخ داده که بنا بر اذعان همه، سخت‌ترین دوره صنعت داروسازی بوده است. بهرحال برای نخستین بار در تاریخ شستا فرصت مدیریت به اینجانب که از نیروهای جوان بدنه مدیریتی محسوب می‌شوم، داده شد و خرسندم که این جوانگرایی به افزایش سود، افزایش فروش ریالی، افزایش تولید و ورود جریان وجوه نقد به دیگر شرکت‌های تیپیکو منجر شده است. این نتایج را با عملکرد افرادی مقایسه کنید که عملکردشان در حوزه دارو مشخص و غیرشفاف است و تا موقعی که سمت داشتند در ایران بودند و زمانی که سمت نداشتند به خارج از کشور رفتند و حالا که دوباره به بازگشت به بدنه مدیریتی امیدوار شده اند، به کشور برگشته‌اند و ارتباطات شائبه‌دار آنها در حوزه دارو هم کاملا مشخص و علنی است. آنها شرکت‌های دارویی را پرهزینه اداره کردند اما ما نشان دادیم که می‌توان کم‌هزینه‌تر هم اداره کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده