پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ , 19 Sep 2024
معاونان و مدیران وزارت بهداشت براساس چه معیارهایی انتخاب می‌شوند؟
به گزارش خبرنگار، علی جعفریان مسوول کمیته انتصابات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت چهاردهم در یک برنامه تلویزیونی:

- طبق قانون انتخاب معاونان، جزو اختیارات وزیر است و کمیته انتصابات وزارت بهداشت صرفا یک کمیته مشورتی است که به وزیر درباره انتصابات مشورت می‌دهد و نمی‌تواند هیچ انتصابی را به وزیر تحمیل کند. طبق قانون، برای مشاغل حساس باید از مراجع سه گانه شامل قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه استعلام گرفته شود.

- علاوه بر استعلام از مراجع سه گانه، معاونان وزرای دولت چهاردهم با خود دولت نیز چک می‌شوند و اگر اوکی شوند کار خود را شروع می‌کنند.

- روند انتصابات در وزارت بهداشت دیر نشده و طبق روال در حال انجام است. در وزارت بهداشت ۸ معاونت، ۱۰ مدیریت، ۹ دبیرخانه و شورا، ۹ سازمان مستقل و حدود ۶۸ دانشگاه داریم که همگی انتصابی هستند.

- دکتر طفرقندی تصمیم گرفت کمیته شش نفری متشکل از ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان، نمایندگانی از دانشگاه‌های بزرگ و ... برای انتصابات وزارت بهداشت تشکیل شود که من هم مسوول این کمیته هستم. این کمیته سازوکار انتخاب معاونان و مدیران وزارت بهداشت و گزینه‌های پیشنهادی را تعیین می‌کند.

- تسلط به حوزه کاری، کارشناس بودن در حوزه کاری و داشتن دانش مرتبط با حوزه کاری جزو ویژگی‌های شخصی معاونان و مدیران پیشنهادی هستند و علاوه بر آن، افرادی پیشنهادی باید با تیم وزارت بهداشت هم هماهنگ باشند. بنابراین فقط شایستگی‌های فردی مهم نیستند بلکه شایستگی‌های تیمی و هماهنگی با سایر بخش‌های وزارت بهداشت و نهادهای خارج از وزارت بهداشت هم مهم هستند.

- افراد پیشنهادی باید به گفتمان رئیس جمهوری در حوزه‌هایی مانند عدالت و تعارض منافع پایبند باشند. البته موضوع تعارض منافع موضوعی پیچیده و قابل سوءاستفاده هم هست.

- اعضای کمیته شش نفره هم خودشان افراد را پیشنهاد می‌دهند هم از طریق بازخوردهای بیرونی افراد را برای بررسی پیشنهاد می‌دهند. همچنین احزاب یا تشکل‌ها هم رسما افرادی را معرفی می‌کنند. خود وزیر هم ممکن است افرادی را معرفی کند.

- معاونان پیشنهادی وزارت بهداشت براساس شاخص‌هایی مانند میزان شناخت از ماموریت واحد تحت مدیریت خود، میزان قدرت حل مساله، حسن شهرت و مقبولیت، توان رهبری و مدیریت، تجربه اجرایی، تکراری نبودن، پاکدستی و صداقت، مسوولیت‌پذیری، نوآوری، مهارت‌های ارتباطی، میزان اعتماد به نفس، تفویض اختیار، مهارت تصمیم‌گیری، داشتن نگاه راهبردی به موضوعات نه نگاه روزمره، مدیریت عملکرد، تعهد به اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان نظام سلامت، ارتقای خدمات، روزامد کردن حوزه کاری خود و استفاده از فناوری‌های نوین، برخورد با تعارض منافع، تعامل مناسب با بقیه سازمان‌ها و بخش خصوصی و غیره ارزیابی می‌شوند.

- استفاده از نسل جوان برای مدیریت خوب است اما باید جوانانی را پیدا کنیم که با کار مدیریت مربوطه متناسب باشند نه اینکه صرفا جوان باشند. باید در بین جوانان کسانی را پیدا کنیم که از پس کار برایند. افرادی که تکراری باشند، نمره منفی می‌گیرند. بنابراین کسی که قبلا معاون بوده یک نمره منفی دارند چون قبلا به احتمال زیاد کارهایی را که می‌توانسته‌اند انجام دهند انجام داده‌اند و احتمالا الان به حالت روزمرگی رسیده‌اند. تلاش ما این است که معاونان وزارت بهداشت تکراری نباشند. همه کارهای ما مشورتی است و تصمیم نهایی با وزیر بهداشت است.

- ظفرقندی و پزشکیان ملاک‌های انتخاب ما را تائید کرده‌اند.

- ممکن است وزیر خارج از گزینه‌های پیشنهادی ما را انتخاب کند. البته تاکنون که اتفاق نیفتاده است و همه مواردی که انتخاب شده‌اند جزو گزینه‌های ما بوده‌اند.

- روسای دانشگاه‌ها هم براساس شاخص‌های متناسب با منطقه کاری خود انتخاب می‌شوند‌

- دولت به همه وزارتخانه‌ها تکالیفشان را با برنامه زمانبندی داده است. معاونان و مدیران باید بگویند که تکالیف برنامه هفتم را یا به سرانجام می‌رسانند یا اگر نمی‌رسانیم بگویند چرا و چقدر زمان می‌خواهند؟

- مسوولیت در وزارت بهداشت الان هیچ امتیازی نیست و باید در آخر دوره به مردم جواب بدهیم.

- درباره مدیران پیشنهادی از نامه‌های سرگشاده داریم تا پیام‌های خصوصی. دو گروه کلی در این زمینه داریم. یک گروه افراد دلسوزی هستند که در نظام سلامت تعدادشان زیاد است و وقتی اسمی مطرح می‌شود نظرات خود را می‌گویند. گروه دیگر متاسفانه فقط تخریب می‌کند که تعدادشان قابل توجه هم نیست. این گروه نظراتشان بازخورد نیست و با دلسوزی جور در نمی‌آید. وقتی در مورد کسی تخریب می‌شود اتفاقا به آن آدم مطمئن‌تر می‌شویم. تخریب شخصیت از نظر من هیچ ارزشی ندارد اما اگر بگویند در توانمندی، عملکرد، سابقه فرد خاصی اشکالاتی وجود دارد حتما به آن توجه می‌کنیم.

- ظفرقندی به موضوع تعارض منافع بسیار تاکید دارد و مدیران وزارت بهداشت نباید مبتلا به مشکل تعارض منافع باشند. مثلا موضوع تعارض منافع در سازمان غذا و دارو کار انتخاب رئیس آن را سخت کرده است.

- تلاش می کنیم تیمی در وزارت بهداشت مستقر شود که کارایی خوبی داشته باشد. هم نسبت به موضوعات دانش و تسلط کافی داشته باشد هم هماهنگ باشد هم قدرت اجرای برنامه‌ها را داشته باشد.

- تهمت و افترا به افراد خط قرمز ماست اما از بازخوردها و نظرات درباره افراد پیشنهادی کاملا استقبال و در کمیته هم مطرح می‌کنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده