جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
دو رادیو داروی تولید بیمارستان رضوی مشهد، پنجشنبه همزمان با روز داروسازی و برای نخستین بار در کشور در مراسمی در محل این بیمارستان رونمایی شد.
به گزارش فانا، رئیس بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد در این مراسم گفت: دو رادیو دارویی که امروز شاهد بهره برداری از آن هستیم برای تشخیص سرطان های پروستات و گوارش کاربرد دارند.

دکتر قاسم سلطانی افزود: رادیو داروی GA-DOTA برای تشخیص سرطان های 'نورو اندروکین' دستگاه گوارش و رادیو داروی GA-PsmA برای تشخیص سرطان های پروستات مورد استفاده قرار می گیرند.

وی خاطر نشان کرد: تولید رادیو داروها که نقش تشخیصی و درمانی داشته و تصویربرداری دقیق از تومورها و بیمارهای خاص را انجام می دهند، در تحقق اقتصاد مقاومتی سهم بسزایی خواهد داشت.

سلطانی گفت: مراحل تولید این دو رادیو دارو در بخش پزشکی هسته ای بیمارستان رضوی مشهد از سال 1386 آغاز شد و در مدت شش سال با توجه به تحریم ها و مشکلات مربوطه طی یک فرایند پیچیده به سرانجام رسید.

به گفته وی، این اقدام با حمایتهای بی دریغ تولیت آستان قدس رضوی، سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت و درمان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کارشناسان خارجی با هزینه ای بیش از پنج میلیون یورو عملی شد.

رئیس بیمارستان رضوی مشهد خاطر نشان کرد: هم اکنون فرایند تولید رادیوداروهایی که جنبه درمانی داشته، برای درمان سرطان های مغز و پروستات در بیمارستان رضوی در حال انجام است.

سلطانی ادامه داد: در حال حاضر تنها دو کشور ترکیه و دبی امکانات رادیو داروهای درمانی را دارند و بیماران ایرانی برای بهره برداری از این خدمات با صرف هزینه های هنگفتی به این کشورها سفر می کنند.

وی اظهار کرد: تولید رادیو دارو در بیمارستان رضوی مشهد به لحاظ تنوع دارو و مراحل کنترل کیفی در سطح کشور منحصر به فرد است و این بیمارستان یکی از چندمرکز تولید رادیو دارو در کشور به شمار می رود.

بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد متعلق به آستان قدس رضوی سال 1384 در زمینی به گستره 39 هکتار در پنج طبقه راه اندازی شد.

پنجم مردادماه همزمان با زادروز حکیم زکریای رازی روز داروسازی در کشور نامگذاری شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده