جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
نوونوردیسک به عنوان یکی از نخستین شرکت‌های معتبر داروسازی جهان برای فعالیت تولیدی در ایران ابراز تمایل کرده است. این ابراز تمایل از مرحله حرف گذشته و این شرکت اخیرا زمینی را هم برای احداث کارخانه خود در شهرک دارویی برکت خرید.
آینده واردات محصولات نوونوردیسک به ایران
به گزارش فانا، درباره آخرین برنامه‌های نوونوردیسک در ایران با دکتر آرش نصرتی هروی، مدیر ارشد توسعه و تامین بازار نوو نوردیسک گفت‌وگو کردیم که متن کامل آن به شرح زیر است:

جایگاه ایران برای نوونوردیسک

ایران یکی از 14 کشور استراتژیک دارای اولویت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای نوونوردیسک است. برنامه‌های نوونوردیسک برای ایران شامل دو بخش آموزشی و تجاری است. در حوزه تجاری نوونوردیسک اهداف خود را با سیاست‌های نظام سلامت ایران همسو کرده است. نوونوردیسک تلاش کرده اهداف تجاری خود را با سند کشوری دیابت که سال قبل از آن رونمایی شد، همسو کرده و محصولات جدیدتر و با قیمت مناسب‌تر و (هزینه-اثربخشی) را به بازار ایران ارائه کند. نوونوردیسک براساس سیاست‌های کلی کشور اولین شرکتی بود که برنامه خود را برای احداث کارخانه در ایران با سرمایه‌گذاری مستقیم اعلام کرد و با توجه به وجود تعداد زیاد بیماران دیابتی در ایران این سرمایه‌گذاری منطقی است. در تلاشیم تا با رعایت قوانین داخلی و بین‌المللی سرعت انجام پروژه نوونوردیسک را در ایران افزایش دهیم. خرید زمین در شهر دارویی برکت نیز در همین راستا بود.

دلیل خرید زمین در شهرک برکت

بنابه دلایلی مانند وجود زیرساخت‌های مناسب مانند آب و برق، دسترسی به سیستم حمل و نقل مناسب و ایمن، دسترسی به شبکه‌های توزیع، دسترسی به شرکت‌های سرویس‌دهنده مهندسی و دسترسی به نیروهای ماهر و پایدار نسبت به خرید زمین در شهرک دارویی برکت اقدام کردیم. نوونوردیسک براساس برنامه‌ای که به سازمان ملل متحد ارائه کرده است، قصد دارد بیش از 80 درصد انرژی مصرفی خود را از انرژی‌های سبز تامین کند که با توجه به تامین برق شهرک برکت از توربین‌های آبی نصب شده در سد، این موضوع نیز به عنوان یک نکته مثبت برای ما لحاظ شد. امیدواریم بعد از گذراندن مراحل قانونی و گرفتن مجوزهای لازم کلنگ‌زنی احداث کارخانه تا قبل از پایان سال 2016 انجام شود.

متراژ زمین خریداری شده و محصولات تولیدی در کارخانه

حدود 4 هکتار زمین خریداری شده است و برای خرید 2 هکتار دیگر جهت اجرای طرح توسعه در حال مذاکره هستیم. همچنین به دنبال ایجاد یک مرکز تحقیقاتی و آموزشی در کنار کارخانه هستیم. محصولات انسولین‌های مدرن شامل NovoMix، NovoRapid و Levemir به همراه Victoza که هنوز تحت پتنت است، قرار است در کارخانه نوونوردیسک در ایران تولید شوند. برای طرح توسعه نیز تولید انسولین‌های نسل جدیدتر را در برنامه داریم.

ارزش قرارداد

ارزش قرارداد بدون احتساب طرح توسعه حدود 75 میلیون یورو بوده است.

دریافت مجوزهای لازم برای احداث کارخانه

هم‌اکنون در حال دریافت مجوزهای داخلی هستیم. اگر همه کارها به خوبی پیش برود، کلیه مجوزهای لازم جهت آغاز پروژه ظرف سه ماه آینده دریافت می‌شوند. مجوزهای خارجی اولیه هم برای اموری مانند خرید زمین از برکت و انتقال پول به ایران برای ساخت کارخانه گرفته شده است و هنوز به مرحله دریافت مجوزهای خرید دستگاه‌ها و تجهیزات نرسیده‌ایم.

آینده واردات محصولات نوونوردیسک به ایران

برنامه این است که کلیه محصولات نوونوردیسک که به ایران وارد می‌شوند تا 5 سال آینده در داخل ایران به تولید برسند.در حال حاضر عمده واردات نوونوردیسک به ایران شامل محصولات دیابت می‌شود و بخشی هم مربوط به محصولات هورمون رشد است.

برنامه صادرات

اولویت نخست ما تامین نیاز بیماران ایرانی است و در صورت تحقق این هدف، برای صادرات به بازارهای منطقه هم برنامه داریم. ایران در رقابت با چند کشور دیگر در منطقه، شمال آفریقا و حتی اروپا توانست نوونوردیسک را متقاعد به احداث کارخانه در این کشور کند. کارخانه‌های استراتژیک نوونوردیسک در دنیا در دانمارک، فرانسه، چین، آمریکا و برزیل قرار دارند که ایران نیز به جمع این پنج کشور اضافه خواهد شد. ضمن اینکه نوونوردیسک برنامه‌هایی برای احداث کارخانه در روسیه نیز دارد.

اهمیت پروژه در فضای پساتحریم

به عنوان یک ایرانی این پروژه برای من بسیار مهم است. اگر این پروژه موفق شود، گشایشی برای تحقق سرمایه‌گذاری‌های خارجی دیگر در ایران خواهد بود. متاسفانه برخی به هر دلیلی از این سرمایه‌گذاری خوشحال نیستند و خطر شکست برای پروژه وجود دارد اما سیاست‌گذاران کشور در حال کمک به این پروژه هستند تا به یک نمونه موفق از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران تبدیل شود اما قطعا تحقق این هدف کار آسانی نخواهد بود.
منبع : نشریه خبردارو
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده