جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
سانوفي را مي‌توان يکي از فعالان مطرح بازار داروي کشور لقب داد. اين شرکت در جريان سفر رئيس جمهوري ايران به فرانسه تفاهم‌نامه‌‌اي را هم با سازمان غذا و داروي ايران امضاء کرد تا از قافله همکاري با ايران در دوران پسابرجام عقب نماند. تفاهم‌نامه‌هاي امضا شده بين سانوفي و سازمان غذا و دارو حول سه محور توليد، آموزش و پژوهش است که با عملياتي شدن آن مي‌توان انتظار داشت حضور سانوفي در ايران پررنگ‌تر از گذشته شود.
نقشه راه سانوفی برای بازار ایران
به گزارش فانا، با دکتر نريمان صدري مديرعامل شرکت سانوفي درباره آخرين برنامه‌هاي شرکت سانوفي در ايران به گفت‌وگو نشستيم که متن کامل این گفت‌وگو به شرح زیر است:
 
تفاهم‌نامه سانوفی با ایران

شرکت سانوفي در بازار کشورهاي در حال توسعه فعاليت بيشتري نسبت به ديگر شرکت‌هاي دارويي دارد و در رتبه نخست در بازار اين کشورها قرار دارد. دليل اين موضوع هم اين است که سانوفي محصولات و راه‌حل‌هاي دارويي براي بيماري‌هاي دارد که شيوع آنها در کشورهاي در حال توسعه بيشتر است و به شکل تاريخي سال‌ها اقدام به سرمايه‌گذاري صنعتي و بازرگاني در اين کشورها کرده است. خوشبختانه بعد از توافقات صورت گرفته و اجراي برجام، سانوفي جزو شرکت‌هايي بود که بسيار سريع شرايط را بررسي و تلاش کرد از فرصت به وجود آمده براي خدمت‌رساني بيشتر به بيماران ايراني استفاده کند. به همين دليل تقريبا بلافاصله بعد از طرح مباحث برداشته شدن تحريم‌ها با سازمان غذا و دارو مذاکرات خود را شروع کرديم و نهايتا در بهمن ماه تفاهم‌نامه في‌مابين امضا شد. تفاهم‌نامه حول سه محور است و اين تفاهم‌نامه در واقع ساختار همکاري سانوفي با وزارت بهداشت را در خصوص فعاليت‌هاي آتي مشخص مي‌کند. محتواي همکاري‌ها قرار است در سه کارگروه به صورت دقيق مشخص شوند. محور اول در تفاهم‌نامه مربوط به توسعه فعاليت‌هاي توليدي سانوفي در ايران است. هم‌اکنون سانوفي بيشترين مقدار توليد داخل از محصولات برند را در ايران دارد و بزرگترين شرکت چندمليتي است که در ايران در حال توليد با شرکاي خود يعني عبيدي و سبحان انکولوژي است. در کارگروهي که با شرکاي خود تشکيل داده‌ايم در حال بررسي امکان توسعه فعاليت‌هاي توليدي سانوفي در ايران هستيم. به ويژه قصد داريم حضور صنعتي سانوفي را در حوزه ديابت در ايران افزايش دهيم. محور دوم تفاهم‌نامه انجام کارهاي آموزشي درباره بيماري‌هاي غيرواگير است. دولت آقاي دکتر روحاني طي چند سال گذشته سند ملي مديريت بيماري‌هاي غيرواگير و عوامل خطر مرتبط با آن‌را تدوين کرده است. يکي از محورهاي اين سند انجام کارهاي آموزشي درباره اين بيماري‌ها است. اينکه چگونه درمان صحيح‌تر به مردم ارائه شود و ديگر اينکه عموم مردم نسبت به اين بيماري‌ها آگاه‌تر شوند. کارگروهي را در همين زمينه با وزارت بهداشت تشکيل داديم تا براي مديريت بهتر آموزش و درمان بيماري ديابت راهکارهاي لازم را بررسي کنيم و چگونه تخصص و منابع مالي سانوفي و تخصص و منابع مالي وزارت بهداشت در کنار هم براي آموزش، کنترل و مديريت بيماري ديابت بکار گرفته شوند. محور سوم تفاهم‌نامه هم مربوط به مديريت اطلاعات بيماري‌ها است. هم‌اکنون به اندازه کافي اطلاعات خروجي لازم از مطالعات اپيدميولوژيک و آماري درباره بيماري‌ها در اختيار وزارت بهداشت قرار ندارد تا تصميم‌سازان بتوانند براساس اين اطلاعات تصميمات درستي را درباره مديريت بيماري‌ و عوامل خطر آن بگيرند. در اين زمينه نيز کارگروهي با همکاري وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکي تهران تشکيل شد تا بتوانيم طي يک پروژه مطالعاتي اطلاعات لازم را توليد کنيم. تا اواخر تابستان مي‌توانيم يک پروژه را با جزئيات کامل در مورد آموزش و اپيدميولوژي ارائه دهيم. در زمينه توسعه فعاليت‌هاي توليدي نيز مطالعات مالي و اقتصادي و مذاکرات مربوط به شرکت‌هاي مختلف در دست انجام است.
 
 فعاليت‌هاي توليدي سانوفي در ايران

بخشي از محصولات سانوفي به صورت کامل در ايران توليد مي‌شوند و تعدادي ديگر نيز بخشي از زنجيره توليد آنها در ايران انجام مي‌شود. دارويي که ماده اوليه آن به ايران وارد شده و مابقي فرايند توليد در داخل انجام مي‌شود، Taxotere داروي شيمي‌درماني است که به تنهايي بزرگترين داروي سايتوتوکسيک ايران است. چند دارو نيز به صورت گرانول وارد شده و مابقي فرايند توليد در ايران انجام مي‌شود که شامل Plavix، Telfast و Stilnox هستند. دو محصول ديگر هم از مرحله بسته‌بندي اوليه در ايران توليد مي‌شوند که شامل Chrono Depakine و Depakine دويست ميلي‌گرم هستند. تلاش داريم تا دو محصول آخر را بتوانيم از يک مرحله عقب‌تر به توليد برسانيم. مجموعه فعاليت‌هاي توليدي سانوفي در ايران بيش ازنيمي از کل فروش اين شرکت در بازار ايران را شامل مي‌شود و مابقي هم مربوط به واردات محصولات سانوفي به بازار ايران است. همچنين برنامه توليد يکي دو محصول بزرگ سانوفي را در ايران داريم که بعدا جزئيات بيشتري در اين زمينه اعلام خواهد شد.
 
 تراز تجاري
 
براساس مدارک و شواهد دو خطر بزرگ را براي صنعت داروي ايران مشاهده مي‌کنم. يکي اينکه صنعت دارو بار زيادي را در جريان اجراي طرح تحول سلامت بر دوش کشيده است در حالي که بهتر اين بود اين صنعت مستقل نگاه داشته مي‌شد و بودجه آن مستقل تامين مي‌شد و اين تنها در صورتي امکانپذير ميشد که قيمت گذار و بيمه گر مستقل ازهم و بدون تضاد منافع بودند طبيعي است وقتي نهاد قيمت دهنده هدف‌گذاري سالانه براي کاهش بار مالي دارد نمي‌تواند حافظ منافع صنعت‌گران براي توسعه صنعتي باشد. با توجه به محدود بودن منابع طرح تحول سلامت، وزارت بهداشت مجبور شده به صنعت دارو فشار بياورد تا قيمت‌ها را پايين بياورد. اين فشار قيمتي نه به واردکنندگان تنها بلکه به کل صنعت دارو فشار آورده است و باعث شده تا صنعت دارو نقدينگي و سرمايه‌گذاري لازم را در جهت ارتقاي کيفيت خود در اختيار نداشته باشد. اين در حاليست که در ساير کشورهاي ژنريک‌ساز قوي در دنيا قيمت‌گذاري‌هاي خوبي صورت مي‌گيرد تا شرکت‌هاي دارويي بتوانند امکان توليد و بازاريابي بهينه را داشته و از قدرت صادراتي نيز برخوردار شوند. براي صادرات نياز نيست فقط رهبري قيمت داشته باشيم و ارزان‌فروشي کنيم. در کشورهاي مقصد صادراتي ما بيشتر از قيمت به کيفيت محصولات دارويي توجه مي‌شود و حتي اگر قيمت داروي توليدي ما مناسب باشد اما کيفيت لازم را نداشته باشد در حوزه صادرات موفق نخواهيم بود و لازمه اين امرسودآوري فروش داخلي براي سرمايه گذاري در ارتقا کيفي خطوط و محصولات است. مورد ديگر حمايت از شرکت‌هاي چندمليتي و شرکاي داخلي آنها است که در حال انتقال دانش فني به کشور هستند. مشوق‌ها درخصوص اين شرکت‌ها در حال شفاف‌سازي است و اميدواريم هرچه زودتر اجرايي هم شوند در غير اين صورت يک خطر بالقوه براي اين صنعت عدم توانايي در جذب سرمايه خارجي خواهد بود. اين انتقال فناوري به صنعت داروي کشور نيز کمک خواهد کرد تا ارتقا يابد. از سوي ديگر الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني نيز موضوع بااهميت ديگري است که مي‌تواند به صنايع کشور در زمينه دسترسي راحت‌تر به بازار کشورهاي ديگر، امضاي راحت‌تر قراردادها و ديگرسهل‌سازي‌هاي تجاري کمک کند. بنابراين اگر صنعت دارو مراقب باشد و قدم‌هاي درستي را برداريم مي‌توانيم الحاق به سازمان تجارت جهاني را به يک فرصت براي خود تبديل کنيم در غير اين صورت اين اتفاق يک تهديد براي صنعت دارو خواهد بود. در شرايط فعلي و بدون تغيير بنيادي در نگرش  مديران و تصميم‌سازان الحاق به سازمان تجارت جهاني شايد براي صنعت داروي کشور يک تهديد باشد.
 
 جايگاه ايران براي سانوفي در منطقه

ايران مانند ساير کشورهاي در حال توسعه به عنوان يک کشور با جمعيت بالا که فرصت‌هاي لازم براي خدمات‌رساني براي تعداد زيادي بيمار در آن وجود دارد، ديده مي‌شود و به همين دليل است که سانوفي در ايران دفتر ثبت شده و رسمي دارد و اقدام به سرمايه‌گذاري در ايران کرده است. ايران حتي از منظر داشتن نيروهاي متخصص و آموزش ديده نسبت به کشورهاي منطقه متفاوت‌تر براي سانوفي نيز است و به همين دليل همه کارکنان دفتر سانوفي در ايران ايراني هستند. هم‌اکنون واردات محصولات سانوفي به ايران توسط سه شرکت کوبل دارو، روژين دارو و کي‌بي‌سي انجام مي‌شود. در سال 2015 صادرات دارويي فرانسه به ايران بيش از 170 ميليون يورو بود.
 رقبا
 
ما خوشحاليم رقباي ما بازار ايران را جدي گرفته‌اند و برنامه توليد هم دارند. اگر آنها امروز تصميم به توليد در ايران گرفته‌اند، ما 6 تا 7 سال پيش در اين زمينه اقدامات خود را شروع کرديم. خوشحاليم که رقباي چندمليتي ما با در نظر گرفتن اصول اخلاقي با ما رقابت مي‌کنند. به نظر من با توجه به افزايش شيوع ديابت در ايران لازم است که نه فقط سانوفي بلکه شرکت‌هاي ديگر به مقوله درمان و ارائه راه‌حل‌هاي درماني در اين حوزه بپردازند و هرچقدر در اين زمينه سرمايه‌گذاري شود، کم است.
 
 برنامه‌هاي ديگر
 
با بررسي که روي بيماري‌هاي شايع انجام داديم، در حال اولويت‌بندي هستيم که در کدام حوزه‌ها حضور بهتري داشته باشيم. چند حوزه اهميت بيشتري براي ما دارند که خارج از تفاهم‌نامه بتوانيم خدمت‌رساني بهتري داشته باشيم. اقدام ديگري که طي چند ماه اخير در خصوص تعدادي از محصولات خود براي همکاري بهتر با وزارت بهداشت و در راستاي طرح تحول سلامت داشتيم کاهش قيمت‌ چند محصول پرمصرف بود. چند محصول جديد هم براي واردات در دستورکار داريم و اگر از نظر مقياس توليد اقتصادي باشد براي توليد آنها نيز اقدام خواهيم کرد.
منبع : نشریه خبردارو
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده