جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
داروی سوفوسبوویر (sofosbuvir) با نام تجاری سوفیرا، تولید شرکت عبیدی به بازار آمد.
داروی تولید داخل برای درمان قطعی هپاتیتC
به گزارش فانا، سوفیرا که به شکل قرص خوراکی تولید شده است، به عنوان درمان قطعی بیماری هپاتیت C برای بیشتر بیماران شناخته می‌شود که در درمان هپاتیت C ژنوتیپ‌های 3،2،1 و 4 کاربرد دارد. این دارو عوارض جانبی و خاص و شایعی ندارد و در پیشگیری از عوارض بلند مدت هپاتیت C و همچنین پیشگیری از انتقال بیماری به فرد دیگر، بسیار موثر است.
 
مصرف داروی سوفیرا، برخلاف درمان‌های قبلی که بیشتر نقش کنترل بیماری را داشتند، باعث درمان بیماری و عدم بازگشت آن می‌شود، در نتیجه ظرف مدت 20 الی 30 سال، موجب ریشه‌کنی این بیماری از جامعه هدف خواهد شد. احتمال درمان بیماران ظرف 3 تا 6 ماه استفاده از دوزهای دارویی سوفیرا، بیش از 90 درصد است.
 
برای مبتلایان به هپاتیت C ژنوتیپ‌های یک و چهار، رژیم درمانی داروی سوفیرا به همراه پک‌اینترفرون (peginterferon) و ریباویرین (ribavirin) به مدت 12 هفته توصیه می‌شود. برای مبتلایان به ژنوتیپ دو، استفاده از سوفیرا به همراه ریباویرین به مدت 12 هفته و برای مبتلایان به ژنوتیپ سه، مصرف سوفیرا به همراه ریباویرین به مدت 4 هفته مناسب است.
 
سید امیر رضویان، مدیرعامل شرکت دارویی عبیدی در مراسم رونمایی از این دارو به خبرنگار ما گفت: «داروی سوفیرا داروی درمان‌کننده بیماران هپاتیت C است که تقریبا از سال گذشته شرکت‌های دارویی ایران اقدام به تولید کردند. اولین بار به صورت انحصاری یک سال شرکت باختربیوشیمی این دارو را تولید کرد. داروسازی دکتر عبیدی هم به زودی این دارو را تولید خواهد کرد.»
 
رضویان ادامه داد: «این دارو و ترکیبات همراه این دارو، داروهایی هستند که آنطور که گفته می‌شود، درمان‌کننده این بیماری هستند و واردات این داروها قیمت‌های فوق‌العاده بالایی دارند. تولید این دارو در ایران خیلی کمک می‌کند به بیماران ایرانی که از داروهای تولید داخل استفاده کنند و ارزبری بسیار بالای واردات این داروها نیز از بین می‌رود.»
 
وی همچنین گفت: «این داروها از اول شهریور ماه در بازار قابل فروش خواهد بود. همچنین در سبد درمانی هپاتیت C سه کالای دیگر نیز داریم که ظرف یک سال آینده وارد بازار خواهد شد.»
 
سیدموید علویان نیز در خصوص این بیماری و روند درمان آن گفت:‌ «درمان هپاتیت C را از دورانی شروع کردیم که تنها اینترفرون تجویز می‌کردیم که مربوط به سال‌های 1993 بود. این تنها داروی آن زمان و هفته‌ای سه نوبت بود و پاسخ به درمان زیر 20 درصد داشت. در طی رشد تکنولوژی و صنعت دارو اینترفرون دیگری ساختیم که هفته‌ای یک‌بار استفاده می‌شد. بعد داروی ریباویرین معرفی شد که با اینترفرون 50 درصد بیماران را درمان می‌کرد.»
 
رئیس شبکه هپاتیت ایران ادامه داد: «همین‌طور که جلو رفتیم داروهای دیگر آمد که به علت عوارض و اثربخشی کم کنار گذاشته شد تا دوران جدیدی اتفاق افتاد که در خصوص این دوران می‌توان گفت، انقلابی در صنعت دارویی و در درمان هپاتیت C رخ داد. چون داروهای جدیدی که مستقیما روی ویروس اثر و ویروس را منفی می‌کنند به بازار آمد. این دارو از 4 سال قبل در دنیا و در ایران هم از همین یک سال اخیر در دسترس جامعه پزشکی برای درمان بیماران قرار گرفت. ابتدا از داروی سوفوسبوویر شروع شد. سوفیرا که امروز رونمایی شد، همان دارو است. اولین داروی خوراکی ضد ویروس است که نیازی به اینترفرون ندارد و می‌شود گفت این دارو پشتیبان اسکلت درمان هپاتیت C و اساس درمان است.» وی در توضیح بیشتر گفت: «با آمدن این دارو و داروهای دیگری که ان‌شاالله به زودی در دسترس بیماران ایرانی قرار خواهد گرفت، ما انتظار داریم که بتوانیم در سال 2030 هپاتیت C در ایران را ریشه‌کن کنیم، یعنی زیر 5 دهم درصد. این موضوع نیاز به یک همت عالی بین پزشکان، تیم‌های علمی-تخصصی دانشگاهی و سازمان‌های مردم نهاد دارد که مردم را به درمان تشویق کنند. بیمه‌های خدمات درمانی، وزارت بهداشت و شرکت‌های دارویی در واقع شرکای ما در درمان هپاتیت C هستند. خوشبختانه صنعت دارویی ایران توانسته پا به پای صنعت دارویی در دنیا این دارو را برای بیماران ایرانی تولید کند.»
 
علویان همچنین در خصوص قیمت داروهای تولیدی نیز گفت:‌ «داروهایی که در درمان هپاتیت C معرفی شده قیمتش یک دهم قیمت داروهای وارداتی است. البته صنعت داروسازی در هند و در چین همین مدل را انجام داده‌اند و آنها هم تلاش می‌کنند که داروهای ارزان‌تری را در اختیار بیماران قرار دهند. ایران در منطقه در تولید این داروها و دسترسی آنها اول است. در حال حاضر در منطقه درمان این بیماری در ایران ارزان‌تر از هر جای دیگر است. زیرا داروها ایرانی است و با قیمت بسیار ارزان‌تری در دسترس قرار می‌گیرد. در منطقه درمان هپاتیت C برای 12 هفته بالای 30 هزار دلار است در حالی که درمان هپاتیت C در ایران آن هم به صورت آزاد زیر 2 هزار دلار است که 70 درصد هم پوشش بیمه دارد.»
 
وی با تاکید بر این موضوع که تجربه نشان داده در حیطه هپاتیت C هر دارویی که در ایران تولید شده از هر شرکتی، اثربخشی معادل داروهای خارجی دارد، اضافه کرد: «من فکر می‌کنم وقتی داروهای ایرانی را داریم، واردات این داروها دیگر معنایی ندارد. زیرا اصلا قدرت رقابت وجود ندارد.»
 
رئیس شبکه هپاتیت ایران از مختومه شدن پرونده واکسن در درمان بیماری هپاتیت C خبر داد و افزود: «باید معتادان را آموزش دهیم تا از رفتارهای پرخطر دوری کنند. تاتوهای غیر بهداشتی از بین برود و مورد دیگری که خیلی باید به آن توجه کرد قمه‌زنی است. قمه‌زنی متاسفانه در یکسری از شهرها وجود دارد و خود عامل اصلی برای انتقال این بیماری است.»
 
علویان همچنین خاطرنشان کرد: «خوشحالم که وزارت بهداشت با ایجاد فرصت‌های خوب برای شرکت‌ها توانسته است در تولیدات دارو کمک کند که در ایران هم رقابت‌های خوبی بین شرکت‌های دارویی ایجاد شود. ما قطعا با انحصار دارو مخالف هستیم و فکر می‌کنیم شرکت‌های مختلف اگر در این زمینه کار کنند، باعث می‌شود که یک نوع تولید ارزان‌تر و کیفیت بهتر به‌وجود آید و می‌تواند مرکزیتی برای تولید دارو در منطقه باشد.»
 
منبع : سپید
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده