پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ , 19 Sep 2024
رئیس انجمن داروسازان گفت: در برخی استان‌های کشور متوسط سرانه داروخانه به جمعیت به ازای هر ۱۰ هزار نفر و بیشتر یک داروخانه است ولی در استانی مثل تهران به نسبت هر ۳۵۰۰ نفر یک داروخانه وجود دارد.
سرانه داروخانه به جمعیت در کشور متوازن نیست
به گزارش فانا، دکتر کلانتری افزود: با وجود فعالیت ۲۷ دانشکده داروسازی در کشور، سالانه ۱۴۰۰ دانش آموخته رشته داروسازی در کشور فارغ التحصیل می‌شوند، اما توسعه فضا‌های آموزشی ما متناسب با بازار‌های شغلی مان نیست.

رئیس انجمن داروسازان­ گفت: هم اکنون ۳۱ هزار فارغ التحصیل رشته داروسازی در کشور فعال هستند در حالیکه هنوز ۱۵ هزار نفرشان شرایط تأسیس داروخانه را ندارند.
وی اظهار کرد: توازن و پراکندگی مراکز ارائه دهنده خدمات به کشور برای خدمت گرفتن صحیح از این فارغ التحصیلان دارو سازی ضروری است.

وی گفت: اگر برنامه ریزی صحیح و سطح بندی خدمات به درستی اجرا نشده باشد و نظام ارجاع به مرحله عملیاتی نرسیده باشد؛ مقدار خدمتی که می‌توانید از یک فارغ التحصیل در رشته داروسازی بگیرید با توجه به ظرفیت‌های علمی و دانشی که آموخته متناسب نباشد و در کشور متوازن نباشد در نهایت نمیتوان به نتیجه رسید.

کلانتری گفت: اکنون در برخی از شهر‌ها تعداد داروخانه‌ها به نسبت جمعیت از استاندارد‌های کشور‌های اروپایی پیشی می‌گیرد.

وی ادامه داد: در شهر تهران در برخی مناطق شمال شهرجایی تا ۲۵۰۰ نفر یک داروخانه وجود دارد و در مقابل در جنوب شهر اصلا تاسیس جدید داروخانه اتفاق نیافتاده است.

وی اظهار کرد: مطابقت نداشتن آیین نامه‌ها و ضوابط­ با اقتضائات بومی ایران­ موجب ایجاد چنین شرایطی شده است.

وی افزود:­ امکانات سکونت و شغلی مان در مناطق مختلف یک شهر با هم متفاوت است و ابزاری برای پراکندگی مناسب آن در سطح شهر نداریم.

رئیس انجمن داروسازان افزود: مادامی که برای این توازن به طور اصولی و قانونی برنامه ریزی نکنیم، هر قدر هم فارغ التحصیل بیشتری داشته باشیم نمی‌توانیم خدمات مناسب دهیم.
منبع : خبرگزاری صدا و سیما
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده