سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ , 24 Sep 2024
رئیس انجمن تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: حذف ارز ترجیحی دارو و اجرای طرح دارویار منجر به افزایش شدید پرداخت از جیب بیماران برای تهیه داروهای موردنیازشان شده است.
حذف ارز ترجیحی باعث گرانی شدید دارو و افزایش پرداخت از جیب بیماران شده است
علیرضا چیذری در گفت‌وگو با خبرنگار فانا افزود: به عنوان مثال هلال احمر که سال قبل دارویی را با قیمت ۲۰۰۰ دلار می‌خرید امسال هم همان دارو را ۲۰۰۰ دلار می‌خرد، با این تفاوت که میزان فرانشیز بیماران که ۱۰ درصد از قیمت دارو است، قبل از حذف ارز ترجیحی بابت هر عدد دارو ۱.۳ میلیون تومان و بابت یک دوره درمانی ۱۳ میلیون تومان بود اما با حذف ارز ترجیحی حالا بابت هر دارو به ۱۳ میلیون تومان و برای یک دوره درمانی به ۱۳۰ میلیون تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در هیچ کشوری بیمه بدون دریافت فرانشیز از بیماران کار نمی‌کند و پرداخت فرانشیز دارو برای بیماران در اروپا که حقوق یورویی دریافت می‌کنند شاید ممکن باشد اما برای بیماران ایرانی با حقوق‌های فعلی غیرممکن خواهد بود، گفت: در چنین شرایطی که هزینه تهیه دارو برای بیماران عملا ۱۰ برابر شده است، خیریه‌ها و بنیاد‌های بیماران خاص به وجود می‌آیند اما این نهادها مگر چقدر بودجه دارند که بتوانند قیمت دارو را برای بیماران رایگان کنند؟

وی گفت: در حال حاضر طبق آمارهای ارائه شده مطالبات شرکت‌های پخش دارو به بیش از ۸۸ همت و مطالبات حوزه تجهیزات پزشکی به بیش از ۳۰ همت رسیده است. اگر ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی تجهیزات پزشکی حذف شود و به ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تبدیل شود، مابه‌التفاوت ناشی از آن عدد بسیار بزرگی خواهد بود که قطعا تامین نخواهد شد و میزان پرداخت از جیب بیماران بابت تجهیزات پزشکی به شدت افزایش خواهد یافت.

رئیس انجمن تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی خاطرنشان کرد: در صورت حذف ارز ترجیحی، هزینه فرانشیز دریچه و باتری قلب برای بیماران به ترتیب به ۱۵۰ و ۴۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

چیذری گفت: از مسوولان هلال احمر و داروخانه‌های دولتی می‌خواهم تصاویر بیماران مستاصل شده از خرید دارو را منتشر کنند تا ببینم کدام یک از ما حالِ امروز را خواهیم داشت و آیا باز هم از حذف ارز ترجیحی و حمایت‌های دولتی از بیماران حمایت خواهیم کرد یا خیر. اگر سری به بیمارستان‌ها بزنید افرادی را خواهید دید که حاضر هستند خودرو و خانه خود را برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی بفروشند.

وی خاطرنشان کرد: امروز سه‌شنبه سوم مهر ماه از درب داروخانه مرکزی هلال احمر در خیابان طالقانی رد شدم و دیدن افسردگی هموطنانم که در صف خرید دارو بودند، واقعا ناراحت‌کننده بود. با یکی از مسوولان هلال احمر هم صحبت کردم و می‌گفت روزی ۱۰ تا ۱۵ نفر را بابت عدم توانایی تهیه دارو و تجهیزات پزشکی دلداری می‌دهد. آمار بدهی شرکت‌های پخش دارو مساله کمبود نیست، مساله پایان است.

او همچنین با رد قاچاق معکوس دارو و تجهیزات پزشکی در صورت ادامه اختصاص ارز ترجیحی عنوان کرد: حذف ارز ترجیحی یعنی اینکه دولت مجددا دست در جیب مردم کند. ماشین چاپ پول در اختیار دولت است و دولت با چاپ پول باعث بی‌ارزش شدن پول ملی و افزایش هزینه‌های خود می‌شود. این وضعیت در نهایت باعث افزایش نرخ تورم خواهد شد که عملا یعنی زدن جیب مردم توسط دولت. تزریق دلار ارزش پول ملی را کم نمی‌کند اما تزریق ریال باعث بی‌ارزش شدن پول ملی می‌شود. از پنج میلیارد یورو گردش مالی حوزه دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی، چیزی قاچاق معکوس نمی‌شود چرا که سامانه‌های نظارتی در این حوزه از ورود تا استفاده محصولات مختلف را قابل رصد کرده‌اند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده