دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ , 23 Sep 2024
ابوالقاسمی در پاسخ به فانا:

با توجه به اتفاق پیجرها در لبنان، آلوده کردن فراورده‌های بیولوژیک برای حمله تروریستی علیه ایران امکان‌پذیر است

باید امکانات تشخیصی کشور را تقویت کنیم/اسرائیل هیچ ابایی ندارد که روزی داروها وفرآورده‌های بیولوژیک را هم آلوده کند
با توجه به اتفاق پیجرها در لبنان، آلوده کردن فراورده‌های بیولوژیک برای حمله تروریستی علیه ایران امکان‌پذیر است
به گزارش خبرنگار فانا، حسن ابوالقاسمی در نشست خبری همایش درس‌آموخته‌های کرونا در پاسخ به سوال فانا مبنی بر اینکه با توجه به استفاده اسرائیل از پیجرها در لبنان برای انجام اقدامات تروریستی آیا احتمال استفاده از دارو و واکسن نیز برای انجام حملات بیولوژیکی و تروریستی علیه ایران نیز وجود دارد یا خیر؟ توضیح داد: متاسفانه اتفاق رخ داده در مورد پیجرها در لبنان، شاید راه را برای مداخلات کشورهایی که به هیچ قانون بشری قائل نیستند، باز کند و به نظر من رژیم اسرائیل از تمام خطوط قرمز گذشته است و مجوزی از قدرت‌های بزرگ دنیا گرفته که هر کار دلش بخواهد انجام می‌دهد. وقتی مواد منفجره را در پیجرها نصب کردند، چه دلیلی دارد که مشابه چنین کاری را در مورد فرآورده‌های بیولوژیک انجام ندهند؟ این اقدام اسرائیل باید نگرانی‌های جهانی را در این زمینه افزایش دهد و سازمان جهانی بهداشت باید در مورد این موضوع ورود کند. رژیم اسرائیل وقتی چنین کاری را در مورد پیجرها انجام داده و مجامع جهانی هم در قبال آن سکوت کرده‌اند، هیچ ابایی ندارد که روزی داروها وفرآورده‌های بیولوژیک را هم آلوده کند. برخی از بچه‌های لبنانی که در ایران بستری شده‌اند، توسط رژیم اسرائیل و دستگاه‌های آلوده به مواد منفجره، دچار عارضه چشمی شده‌اند و دست‌های آنها قطع و چشمان آنها نابینا شده است. دنیا باید کاری در این زمینه کند که از وسایلی که در اختیار مردم است چه وسایل الکترونیک چه دارو و چه مواد غذایی به عنوان هدف تروریستی استفاده نشود. یک سری پیمان‌های جهانی هم در این زمینه داریم که براساس آنها نباید از وسایل در اختیار مردم به عنوان اهداف تروریستی استفاده شود. این روش بسیار وحشیانه است و باعث می‌شود که دیگر هیچ اعتمادی به وسایل الکترونیکی وجود نداشته باشد. با این حساب ممکن است رژیم خونخوار اسرائیل هر وسیله یا فرآورده‌ای را در مسیر انتقال به مقصد آلوده کند. بنابراین آلوده کردن فراورده‌های بیولوژیک هم بالقوه امکانپذیر است و باید در این زمینه نگران بود و اقداماتی کرد که جلوی این اقدامات وحشیانه را گرفت. کشور ما برای جلوگیری از اینکه عوامل بیولوژیک به عنوان عوامل ترور استفاده شوند، باید امکانات تشخیصی خود را تقویت کند. اسرائیل می‌تواند با استفاده از عوامل بیولوژیک، کل دنیا را به آتش بکشد.

وی در پاسخ به سوال دیگر فانا مبنی بر اینکه آیا چالش‌های دوران کرونا مانند استفاده از داروهای تائید نشده، جنجال بر سر قرنطینه، واردات واکسن از چین و غیره نیز در همایش درس‌آموخته‌های کرونا نیز مطرح خواهند شد یا خیر؟ توضیح داد: در این همایش‌ها چالش‌های دوران کرونا را هم بررسی خواهیم کرد. مثلا در روزهای نخست دوران کرونا، شاهد ضد عفونی کردن خیابان‌ها بودیم که در حال حاضر مشخص شده اقدامی کاملا اشتباه بود. همچنین در مورد استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی با چالش‌های زیادی مواجه بودیم و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای استفاده از این داروهای تائید نشده تحت فشار زیادی قرار گرفتند و افرادی که دانش لازم را نداشتند برای تائید و استفاده از این داروها فشار زیادی آوردند در حالی که باید سابقه استفاده از داروها در دوران اپیدمی‌ها مشخص باشد و نمی‌توان از هر دارویی استفاده کرد. متاسفانه گاهی اوقات هم افراد از بابت استفاده از روش‌های تائید نشده برای درمان کرونا ضررهای زیادی کردند. مثلا استفاده از بخور جوش شیرین ریه‌های برخی افراد را سوزاند و این گرفتاری‌ها به نام طب سنتی ایجاد شد.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در پاسخ به سوال دیگر فانا مبنی بر اینکه آیا از زمان اعلام پایان پاندمی کرونا در جهان تاکنون تغییر مثبتی در سیاست‌های نظام سلامت کشور در جهت مقابله با پاندمی‌های احتمالی آینده رخ داده است یا خیر؟ گفت: از زمان اعلام پایان پاندمی کرونا در جهان تاکنون، شاهد تغییر در سیاست‌های سلامت کشور نبوده‌ایم و به نظر می‌رسد هنوز از اپیدمی کرونا درس‌های لازم را نیاموخته‌لیم. یکی از این درس‌ها این اسن که باید در حوزه سلامت سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم اما در مورد برخی حوزه‌ها نیز اتفاقات مثبتی رخ داده است. مثلا تولید یک واکسن به طور طبیعی 10 سال طول می‌کشد و تولید واکسن در زمان کوتاه در دوران کرونا باعث شد که بفهمیم می‌توانیم در زمینه تامین واکسن وابسته به دیگران نباشیم و به دانش دانشمندان داخلی متکی باشیم و می‌توانیم روی توانمنئدی‌های داخلی حساب کنیم. همانطور که می‌دانید آمریکایی‌ها تا واکسن کرونای فایزر را به مردم خودشان تزریق نکردند حتی به اروپایی‌ها هم واکسن ندادند. اگر ما هم درخواست واکسن فایزر می‌کردیم به ما نمی‌دادند. در مورد هند هم با وجود عقد قرارداد به ما واکسن کرونا ندادند و هند تصمیم گرفت ابتدا مردم خود را واکسینه کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده