جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: پایداری زنجیره تامین در صنعت دارویی کشور مبنی بر تولید محصول نهایی( 97 درصد تولید داخل)، ماده اولیه (35 درصد تولید داخل) و توزیع ( 100 درصد داخل) است که با تلاش و فعالیت دلسوزانه تلاش‌گران حوزه صنعت دارو در اقتصاد ملی تداوم دارد. با این حال، زنجیره تامین دارو به شدت گرفتار عدم دریافت مطالبات سر رسیده شده خود از مشتریان عمدتا دولتی به ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی است که موجب اخلال در کسب و کار دارویی کشور شده است.
هشدار شدید کبریایی‌زاده درباره پرداخت نشدن مطالبات شرکت‌های دارویی
به گزارش فانا، عباس کبریایی زاده افزود: مانده بدهی مراکز دولتی مربوط به پایان سال 1394 که می‌بایست تا مرداد ماه سال جاری تصویب می‌شد، نه تنها تسویه نشده، بلکه با 55 درصد رشد نسبت به سال قبل به مبلغ 27.898 میلیارد ریال افزایش یافته است. به طوریکه دوره وصول مطالبات در حال حاضر به بیش از 8 ماه رسیده است که هیچگونه تناسبی با ساختار مالی و پولی در صنعت دارو نداشته و عملا امکان تداوم فعالیت در راه تامین این گروه از داروها را غیرممکن ساخته است.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های مالی عنوان شده توسط مسئولان مراکز درمانی، متاسفانه بودجه تخصیص یافته در جهت تامین دارو به عنوان یکی از اصلی‌ترین و ضروری‌ترین نیازهای بیماران، در سایر سر فصل‌ها هزینه شده که این موضوع علاوه بر عدم نظارت بر ردیف‌های بودجه‌ای تخصیص یافته برای دارو، ناشی از بی‌توجهی به به مقوله پرداخت تعهدات دارویی توسط مسئولین و رفتارهای متفاوت و متناقض دانشگاه‌های مربوطه است.

وی عنوان کرد: تحمیل بی‌انضباطی مالی در شبکه توزیع و به دنبال آن از توزیع به حلقه محصول و از محصول به حوزه ماده اولیه، بطورکلی موجب مخدوش شدن فضای همکاری و حسن تعامل که لازمه تسهیل روابط تجاری و همکاری‌های دو طرفه در هر سه حلقه است، خواهد شد.

کبریایی زاده خاطرنشان کرد: افزایش هزینه‌های مالی موجب کاهش عواید و درآمد ناچیز زنجیره به علت تاخیر در پرداخت مطالبات و از دست رفتن اندک ارزش افزوده موجود در زنجیره تامین دارو می‌شود. تحمیل رکود و کاهش فعالیت‌های تولیدی و خدمت رسانی در صنایع دارویی کشور به دلیل تشدید مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی و در نهایت نبود و کمبود دارو و تشدید واردات داروهای مشابه تولید داخل و نادیده گرفتن اصول اقتصاد مقاومتی است.

گفتنی است رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در نامه‌ای به جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و همچنین نهاوندیان رئیس دفتر ریاست جمهوری خواستار رسیدگی هرچه سریعتر به موارد مذکور شد.
منبع : سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده