جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
رییس انجمن تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: اگر خرید خدمت از بخش خصوصی در تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای پیگیری شود، بخش خصوصی می‌تواند بخش‌های دیگری هم اضافه کرده و به بیمارستان‌های مجاور خود خدمت بدهد و نیازی به سرمایه گذاری دولتی نیست.
خرید خدمت از بخش خصوصی در تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای انجام شود
به گزارش فانا، علی رضا چیذری درباره وضعیت ارز تجهیزات پزشکی و سایر مشکلات این حوزه افزود: ثبات ارزی نه تنها در تامین ملزومات و تجهیزات پزشکی موثر است، بلکه از پایه‌های رشد اقتصادی کشور و افتخار به هویت ملی محسوب می‌شود. اگر ارز ترجیحی یک تجهیزات ساده پزشکی برداشته شود، برای مردم بسیار قابل محسوس است.
 
وی ادامه داد: یکی از مشکلات حوزه تجهیزات پزشکی، خرید تجمیعی از تولید داخل است که باید اصلاح شود. از طرفی بهتر است بودجه‌های عمرانی صرف تجهیزات پزشکی های تک شود.

رییس انجمن تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی بیان کرد: اگر ارز دولتی نباشد، امکان دارد قیمت یک ام آر آی به ۴۲ میلیارد تومان برسد و با این مبلغ می‌توان ۲۰ میلیون کلیشه ۲ میلیون تومانی از بخش خصوصی بخریم. عمر یک دستگاه در بخش خصوصی حدود ۱۰ تا ۱۵ سال است.

چرخه واردات تجهیزات پزشکی های تک و کاهش سرمایه تامین کنندگان

چیذری در ادامه اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد تجهیزات پزشکی های تک وارداتی است و به تامین ریال نیاز دارد. چرخه تولید این موارد در خارج از کشور به این صورت است که هرچقدر اعتبار نزد کمپانی داشته باشیم، امکان دارد بیش از یک سال طول بکشد. وقتی کالا به گمرک رسید، باید پول بانک را پس بدهیم. وقتی کالا به بیمارستان داده شده، بیمارستان هم پول را با تاخیر پس می‌دهد. در نتیجه سالانه سرمایه تامین کنندگان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و قدرت واردات هم کم می‌شود.

یارانه تجهیزات پزشکی از ابتدای زنجیره تامین داده شود

وی در ادامه بیان کرد: وضعیت تجهیزات پزشکی با دارو متفاوت است و نیاز داریم یارانه از ابتدای زنجیره تامین داده شود. یکی از آفت‌های بزرگ حوزه تجهیزات پزشکی این است که در حوزه تصمیم گیری، افراد نکته بین و باهوش حضور ندارند. گاهی برخی نظر می‌دهند که در ۳۰ سال پیش در این حوزه کار می‌کردند؛ میز خرد جمعی در بخش خصوصی و تامین کنندگان تجهیزات پزشکی همواره در حداقل قرار داشته و حتی در دوره‌هایی حذف شده یا رای اندکی در کمیته‌های فنی و قیمت گذاری داشته‌اند.

چیذری افزود: مشکل دیگر حوزه تجهیزات پزشکی، شرکت‌های دانش بنیان هستند که در ابتدای کار باید از آنها از آن‌ها حمایت شود، اما وقتی حتی از فروش میلیاردی هم بر خوردار می‌شوند باز هم‌ معافیت‌های ارزش افزوده و مالیاتی فراوان می‌گیرند.

تولیدکنندگان عادت کرده‌اند که واردات گران شود تا تولید بصرفد

رییس انجمن تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: تولیدکنندگان به این عادت کرده‌اند که واردات گران شود تا تولید صرفه اقتصادی داشته باشد. این موضوع را سال‌هاست در حوزه‌های مختلفی از جمله خودرو و تجهیزات پزشکی مشاهده می‌کنیم. به محض این‌که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، تولیدکننده باز هم قیمت را بالا می‌برد.

وی افزود: حفظ ارزش پولی یکی از واجبات است و یارانه را نباید آپشن محسوب کرد. هرچند بیت المال باید به یک نسبت توزیع کرد؛ اما مالیات باید از فرد ثروتمند بیشتر گرفته شود.
منبع : ایران پزشک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده