جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
برخلاف بیشتر ساختمان‌های خیره‌کننده‌ای که پایتخت قطر با آن‌ها شناخته می شود، بیمارستان سبیتار را با هدف جلب توجه طراحی نکرده‌اند. این ساختمان نه از سنگ مرمر ایتالیایی ساخته شده، نه ۵۰ طبقه است و نه حتی در تاریکی شب چشمک می‌زند. در خط افق خیره‌کننده شهر دوحه، بیمارستان سبیتار حضوری نامرئی دارد.
بیمارستان ورزشی فوق‌مدرنی که اعضای بدن وارد می‌کند
به گزارش فانا، وقتی به سبیتار پا می‌گذارید، خیلی زود متوجه تفاوت آن با بیمارستان‌های دیگر خواهید شد؛ این مکان به آخرین تکنولوژی‌ها در زمینه آسیب ورزشی و توانبخشی مجهز است.

این بیمارستان با هدف انجام پیشرفته‌ترین تحقیقات علمی اعضای بدن وارد می‌کند و برخی از بزرگ‌ترین ورزشکارهای دنیا از جمله آنخل دی ماریا، نیمار، مو فرح، یحیی توره، امیرخان و سم واربرتون در آن درمان شده‌اند.

بیمارستان سبیتار برای پزشکی ورزشی حکم همان مرکز کنترل ماموریت ناسا واقع در هیوستون تگزاس را دارد.

این بیمارستان سال ۲۰۰۷ با این هدف شروع به کار کرد که در زمینه فعالیت خود در جهان پیشگام باشد. برای دستیابی به این منظور عده‌ای از بزرگ‌ترین کارشناسان علوم ورزشی را به استخدام خود درآورد و برای ساخت تجهیزات مورد نیازشان از دانش و اطلاعات به روز خود آن‌ها بهره گرفت. در بیمارستان سبیتار حتی تخت‌های اتاق عمل هم توسط جراحان طراحی شده‌اند.

این کارشناسان جدیدترین تکنولوژی‌ها را با خود به سبیتار آوردند، از جمله تردمیل ضد جاذبه. این دستگاه ورزشی که اولین بار در دهه ۱۹۹۰ در ناسا تولید شد، با کاهش وزن تا ۹۰ درصد به ورزشکارانی که زانو یا مچ پایشان آسیب دیده،‌ این امکان را می‌دهد که تمرین کنند و حتی در دوره نقاهت هم روی فرم بمانند.

سایر بخش‌های این بیمارستان شبیه یک استودیوی ساخت فیلم است که فیلمبرداری یک فیلم هالیوودی پرفروش با استفاده از تکنولوژی "سی‌جی‌آی "(فیلمبرداری با استفاده از تکنولوژی‌های کامپیوتری) در آن جریان دارد.

در یک اتاق بیماران در حالی‌که نشانه‌های کوچک کروی به بدن‌شان نصب شده، در حال فعالیت فیزیکی هستند. با این روش پزشکان می‌توانند نقشه‌ای سه بعدی از عضلات بیمار تهیه و جزئیات مربوط به انعطاف‌پذیری، استقامت و قدرت آن‌ها را ثبت و ذخیره کنند.

این اطلاعات برای برآورد احتمال مصدومیت بسیار مهم هستند و در عین حال می‌توان از آن‌ها به عنوان مرجعی برای درمان‌های آینده بهره برد.

بعد از مصدومیت، این اطلاعات برای درمان ناحیه آسیب‌دیده و بازگرداندن کامل حرکت به آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و این برای بیماران مختلف متفاوت است. اطلاعات مربوط به نحوه عملکرد مفاصل پیش از آسیب‌دیدگی،‌ کلیدی‌ترین نکته در دستیابی به بهبود کامل است.

این دست از ارزیابی‌ها به ویژه در میان باشگاه‌های فوتبال محبوب هستند. گاهی اوقات بازیکنان به عنوان بخشی از تمرینات پیش‌فصل یا به منظور انجام معاینات پزشکی قبل از بستن قرارداد به این بیمارستان فرستاده می‌شوند. پاری‌سن‌ژرمنی‌ها از جمله مشتریان ثابت سبیتار هستند.

آنخل دی ماریا، بال پی‌اس‌جی و تیم ملی آرژانتین می‌گوید:‌ "تا پیش از آمدن به سبیتار، هیچوقت در اتاقی که بشود ارتفاعش را تغییر داد، نبودم. "

۲۵ اتاق این بیمارستان مجهز به چنین امکاناتی هستند. این اتاق‌ها می‌توانند شرایط ارتفاع ۵۰۰ تا ۴۵۰۰ متر از سطح دریا را بازسازی کنند. آن‌ها برای کاهش غلظت اکسیژن در هوا از سیستم تصفیه استفاده می‌کنند.

این بخش از بیمارستان به دستگاه‌هایی برای انجام آزمایش روی ورزشکاران در حال فعالیت و همینطور اتاق‌هایی برای استراحت مجهز است. در این بخش، ضربان قلب و فشار خون بیمار قبل، بعد و در حین فعالیت تحت نظر گرفته می‌شود تا متخصصان بتوانند مشکلات احتمالی در شرایط مختلف را مورد بررسی قرار دهند.
منبع : بی بی سی فارسی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده