شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ , 19 Oct 2024
گروهی از محققان دانشگاه تگزاس واقع در استین، حسگر جدیدی را توسعه دادند که از دو فیلم نازک تشکیل شده است و روی قفسه سینه می‌چسبد.
ساخت حسگر جدید برای نظارت بر عملکرد قلب
به گزارش فانا، یکی از این فیلم‌ها از جنس طلا و پلاتین PET ساخته شده و PET دارای خاصیت پیزو الکتریک است و هنگامی که تحت فشار مکانیکی قرار می‌گیرد، قادر است بار الکتریکی تولید کند. فیلم دیگر از جنس نوعی پلیمر موسوم به polyvinylidene fluoride یا به اختصار PVDF ساخته شده است. هردو فیلم به یک صفحه نازک استریل و شفاف متصل شده‌اند که خاصیت کشسانی دارد و روی قفسه سینه می‌چسبد.

در حال حاضر این حسگر با استفاده از سیم به کامپیوتر متصل می‌شود اما قرار است به زودی امکان اتصال بی‌سیم آن به یک برنامه گوشی هوشمند فراهم شود. این حسگر قادر است عملکرد قلب را با استفاده از دو شیوه نوارقلب (SCG) و سیسموکاردیوگرافی (SCG) تحت نظارت قرار دهد.

نوار قلب دربرگیرنده ثبت فعالیت الکتریکی این عضو است که همزمان با هر ضربان آن ایجاد می‌شود. اما سیسموکاردیوگرافی لرزش‌های سینه را که همزمان با ضربان قلب رخ می‌دهد، اندازه‌گیری می‌کند. این شیوه به عنوان یک روش کنترل کیفیت عمل می‌کند و دقت نوارقلب را نشان می‌دهد.

به اعتقاد محققان، با گردآوری اطلاعات از طریق هردو شیوه مذکور می‌توان درک بهتری از وضعیت سلامت قلب به دست آورد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Advanced Science منتشر شده است.
منبع : خبرگزاری ايرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده