شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ , 19 Oct 2024
محققان MIT با الهام از باکتری‌ها، ربات‌هایی را ساختند که با نیروی مغناطیس حرکت می‌کنند و می‌توانند نانو ذرات حاوی دارو را به صورت مستقیم در محل تومور سرطانی رها کنند.
ربات‌های مغناطیسی دارورسان سرطان را درمان می‌کنند
به گزارش فانا، پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (MIT) با استفاده از مغناطیس موفق به ارائه روشی شدند که در آن ربات‌های بسیار کوچک می‌توانند نانوذرات را به بخش‌های بدن بیمار منتقل کنند.

در این پروژه محققان ربات‌های بسیار کوچکی را مهندسی کرده‌اند که می‌تواند نانو ذرات حاوی دارو را به‌ صورت مستقیم در محل تومور سرطانی یا سایت‌های بیماری در بدن رها سازی کنند.

یکی از چالش‌های مهم محققان برای رها سازی دارو با استفاده از نانوذرات، وارد کردن این نانوذرات در جریان خون، تجمع آن‌ها در محل مناسب در بدن و تاثیر روی سایت بیماری است. میکرو ربات‌های مغناطیسی با الهام از چگونگی حرکت باکتری‌ها طراحی و در MIT ساخته شده‌ اند.

سایمون شورل از محققان این پروژه درباره این ربات گفت: رهایش دارو با نانوذرات همیشه با چالش نفوذ نانو ذرات به بافت بیمار روبه‌ رو بوده است. به‌عنوان یک مهندس مکانیک، من به این موضوع فکر می‌کردم که چگونه می‌توان نیروی مورد نیاز برای حمل دارو در بدن را تامین کرد، چطور می‌توان بیرون از بدن، انرژی را به نانوذرات اعمال کرد تا به سایت هدف برسند.
 
این گروه از روش دیگری استفاده کردند، آن‌ها نانو ذرات مغناطیسی را برای این کار استفاده کرده تا بتوانند به‌ صورت غیرتهاجمی، نیرو را به ربات‌های مغناطیسی اعمال کنند.

در سال ۲۰۱۴ این گروه با الهام از ساختار حرکتی باکتری‌ها، میکرو رباتی را طراحی کردند که ابعادی نزدیک یک سلول را دارا است. آن‌ها رشته‌های شلاقی شکل را از باکتری‌ها الهام گرفته و در این ربات مورداستفاده قرار دادند. این ربات‌ها با استفاده از چاپگر سه‌ بعدی با قدرت تفکیک بالا تولید شده اند و پس از پوشش‌دهی با نیکل، امکان حرکت آن‌ها با میدان مغناطیسی فراهم شد.
منبع : خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده