شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ , 19 Oct 2024
هنوز حتی یک خط از قرارداد تجارت آزاد بریتانیا و آمریکا هم نوشته نشده، ولی از همین حالا در بریتانیا جنجال به پا کرده است.
برگزیت، گوشت هورمونی و مرغ کلری
به گزارش فانا، اعلام تمایل رئیس‌جمهوری آمریکا به بستن یک پیمان تجاری 'بسیار بسیار قابل توجه' باعث شد گل از گل طرفداران برگزیت باز شود، ولی چنین قراردادی در بریتانیا مخالف جدی کم ندارد.

دعوا شاید در اصل بر سر هویت اقتصاد بریتانیا و حاکمیت ملی باشد، ولی در عمل به بحثی درباره گوشت هورمونی و مرغ کلری تبدیل شده است.

ترامپ در دومین روز سفر به بریتانیا؛ 'رابطه تجاری بسیار قابل توجه با بریتانیا بعد از برگزیت

ضدعفونی مرغ با مواد شیمیایی نظیر کلر در آمریکا رایج است

لولو خرخره‌ای به نام 'مرغ کُلُری '


در اکثر کشتارگاه‌های آمریکا لاشه مرغ را پس از کشتن و پوست کندن، با کُلُر یا مواد شیمیایی دیگر می‌شویند و ضد عفونی می‌کنند؛ اصطلاح 'مرغ کُلُری' به معنی مرغی که با کلر شسته شده، از همین جا آمده است.

این کار باعث می‌شود دامداران آمریکا نگرانی کمتری درباره سلامتی مرغ‌هایشان در دوران پرورش داشته باشند و هزینه‌های تولیدشان پایین بیاید.

به جز شست‌وشو با کلر، کشاورزان و دامداران آمریکایی با استفاده از بذرهای اصلاح‌شده ژنتیکی یا اصطلاحاً تراریخته و نیز تزریق هورمون رشد به گاو، بهره‌وری و قابلیت رقابت محصولاتشان را بالا می‌برند.

بررسی‌های علمی درباره اثرات بهداشتی این روش‌های تولید به نتایج مختلفی رسیده و به قطعیت نمی‌شود گفت که ضدعفونی کردن گوشت یا تزریق هورمون به دام خطری دارد یا نه.

ولی استفاده از این روش‌ها در اتحادیه اروپا ممنوع است و به همین خاطر آمریکا نمی‌تواند مرغ کلری، گوشت گوساله هورمونی یا محصولات کشاورزی تراریخته را به کشورهای عضو این اتحادیه از جمله بریتانیا صادر کند.

کشاورزان و دامداران بریتانیا می‌ترسند که در صورت برداشته شدن این ممنوعیت، نتوانند با محصولات آمریکایی رقابت کنند و دیر یا زود ورشکست شوند.

بازار در برابر بازار

دونالد ترامپ پیش از سفر به بریتانیا در مصاحبه‌ای توصیه کرده بود که این کشور بدون توافقی، اتحادیه اروپا را ترک کند .

خروج بی‌توافق از اتحادیه اروپا باعث می‌شود بریتانیا بتواند قوانین و استانداردهایش را در حوزه‌هایی نظیر محصولات غذایی خودش تعیین کند.

به عبارت دیگر هر چه برگزیت سخت‌تر و رابطه بریتانیا با اتحادیه اروپا پس از برگزیت محدود‌تر باشد، دست این کشور برای باز کردن بازارش به روی محصولات آمریکایی بازتر می‌شود.

یک روز پیش از سفر آقای ترامپ، سفیر آمریکا در لندن گفت بریتانیا باید به مردمش این 'حق انتخاب' را بدهد که اگر خواستند مواد غذایی آمریکایی نظیر مرغ کلری بخرند و بخورند.

اگرچه بریتانیا تا وقتی که عضو اتحادیه اروپاست نمی‌تواند مذاکره درباره قرارداد تجارت آزاد با آمریکا را شروع کند، ولی خواسته‌های آمریکا در چنین قراردادی کم و بیش مشخص است؛ و آن‌چه بریتانیایی‌ها را حتی از مرغ کلری هم بیشتر نگران می‌کند، خصوصی‌سازی نظام بهداشتی‌شان است.

طرفداران برگزیت وعده داده بودند که حق عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا را صرف نظام ملی سلامت این کشور (ان‌اچ‌اس) می‌کنند

'دین ملی' بریتانیا

در بریتانیا هم مثل بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر، نظام بهداشت و درمان، دولتی است و مردم بابت رفتن به دکتر یا بستری شدن در بیمارستان پولی نمی‌پردازند.

این یکی از دلایلی است که 'نظام سلامت ملی' بریتانیا موسوم به ان‌اچ‌اس بسیار محبوب باشد و بعضی‌ها به شوخی و جدی از آن به عنوان 'دین ملی' بریتانیایی‌ها یاد کنند.

اگرچه هستند سیاستمدارانی مثل نایجل فراژ رهبر حزب برگزیت که معتقدند بریتانیا باید این نظام دولتی را کنار بگذارد و بیمه‌های خصوصی را جایگزین آن کند، ولی بیشتر مردم و سیاستمداران بریتانیایی با خصوصی‌سازی ان‌اچ‌اس مخالفند.

با وجود این مخالفت عمومی، سفیر آمریکا در لندن گفته که موقع مذاکره درباره پیمان تجارت آزاد، بخش بهداشت هم مثل بقیه بخش‌های اقتصاد روی میز مذاکره است و گمان می‌رود شرکت‌های بزرگ آمریکایی علاقه‌مند باشند که بتوانند بخش‌هایی از ان‌اچ‌اس را به دست بگیرند.

آمریکایی شدن یا اروپایی ماندن؛ مسأله این است

بحث مرغ کلری یا خصوصی‌سازی نظام بهداشتی نمونه‌هایی از یک مسأله بزرگ‌ترند؛ این‌که آیا بریتانیا می‌خواهد پس از برگزیت مدل اقتصادی و اجتماعی اروپایی فعلی‌اش را حفظ کند یا آن را تغییر بدهد و مثلاً به اقتصاد بازار آزاد آمریکا شبیه شود.

کشوری که مانند بسیاری از همسایگان اروپایی‌اش، دولت با گرفتن مالیات‌های نسبتاً بالا، هزینه خدمات عمومی رایگان را تأمین می‌کند و با قوانین و مقررات و نیز پرداخت یارانه، در اداره اقتصاد کشور نقش قابل توجهی دارد.

قوانینی که در طول ۴۵ سال عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، هر چه بیشتر به جای لندن، از بروکسل آمده‌اند و 'پس گرفتن اختیار' قانونگذاری و تعیین سیاست تجاری، یکی از شعارهای اصلی طرفداران برگزیت بود.

ولی مخالفان برگزیت می‌گویند که پس از ترک اتحادیه اروپا، قدرت بریتانیا برای چانه‌زنی پایین می‌آید و ممکن است اقتصادهای بزرگی مثل آمریکا بتوانند خواسته‌ها و استانداردهای خودشان را به بریتانیا دیکته کنند.

همین ابهام‌ها و سؤال‌ها درباره مزایا و معایب برگزیت است که باعث شده سیاستمداران و مردم بریتانیا همچنان بر سر ماندن و رفتن، و نیز بر سر نوع خروج از اتحادیه اروپا اختلاف داشته باشند.
منبع : بی بی سی فارسی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده