جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024

ماجرای اخذ شهریه غیر قانونی در دانشگاه علوم پزشکی تهران

کردی: شرایط دریافت شهریه را قبل از ثبت نام اعلام کرده بودیم
معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بنابر مصوبه‌ها باید از دانشجویان خارجی شهریه ارزی دریافت کنیم.
ماجرای اخذ شهریه غیر قانونی در دانشگاه علوم پزشکی تهران
به گزارش فانا، دانشجویان خارجی همواره جزو جدانشدنی از دانشگاه‌های محبوب کشور ما بوده‌اند و خواهند بود، بهترین دانشگاه‌های کشور با هدف کمک به کشورهای همسایه برای تربیت نیروی انسانی تحصیل کرده همواره پذیرنده تعداد زیادی از دانشجویان خارجی بوده‌اند.
 
کشور ما همواره کشوری ظلم ستیز بوده است و دین اسلام هم همواره بر این هدف مهم و حمایت از مظلومان تاکید می‌کند اما باید مراقب باشیم تا احقاق خواسته های فردی، منجر به آسیب رسیدن و ظلم به سایر افراد جامعه نشود.

یکی از دانشجویان خارجی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن اشاره به دریافت شهریه  نامتعارف و خلاف عرف در دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشجویان خارجی خود را وادار به پرداخت دلار می‌کند.
 
وی ادامه داد: علی‌رغم جلسات متعددی که  بین دانشگاه, وزارت بهداشت و نهاد رهبری برگزار شد و صدور بخشنامه‌ای مبنی بر اخذ شهریه ریالی با نرخ دلار بانک مرکزی(۴۲۰۰) اما دانشگاه علوم پزشکی تهران این بخشنامه را نپذیرفته است و در پاسخ به دانشجویان بهانه  عدم پذیرش بخشنامه  را توسط هیئت امنای دانشگاه مطرح و بر این اساس اقدام به دریافت شهریه با ارز آزاد می‌کند

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با اشاره به پی‌گیری این موضوع از طریق وزارت بهداشت اظهار کرد: ناتوانی از پرداخت شهریه موجب شده که دانشجویان به فکر انصراف از ادامه تحصیل در ایران باشند. اغلب دانشجویان در شرف انصراف, ساعی و دارای معدل بالا هستند اما دانشگاه شایسته سالاری را لحاظ نکرده و به دلیل مسائل مالی این دانشجویان را در شرایط انصراف قرار داده است، دانشگاه به ضرابخانه تبدیل شده و با این افزایش نرخ دلار سود کلانی به دست آورده است.دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۰۰۰ دانشجوی خارجی داردوی افزود:  دانشگاه علوم پزشکی تهران حدود ۱۰۰۰ دانشجوی خارجی دارد و از تمامی آنان شهریه به دلار دریافت می‌کند؛ چندین برابر شدن نرخ ارز سبب شده سود دانشگاه هم چندین برابر شود.
 
این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه با درخواست دانشجویان افغانستانی مبنی بر دریافت شهریه ریالی مخالفت شده است گفت: اتباع مهاجر که هزینه معاششان را از داخل ایران تامین می‌کنند چگونه می‌توانند با نرخ دلار ازاد شهریه خود را تامین کنند؟ مضاف براین اتباع مهاجر بنا به قانون کار فقط در ذیل مشاغل محدودی که در این قانون آمده است می‌توانند در ایران کار کنند؛ این مشاغل، کم درآمدتر از آن هستند که بتوان از طریق آن‌ها شهریه‌های نجومی دانشگاه را تامین کرد.

وی تصریح کرد: این اقدام دانشگاه علوم پزشکی تهران در حالی صورت می‌گیرد که سایر دانشگاه‌ها مانند دانشگاه شهید بهشتی پیرو بخشنامه مذکور  هستند و هم اکنون شهریه دانشجویان افغانستانی ساکن ایران را با ریال محاسبه و دریافت می‌کنند.باید از دانشجویان خارجی شهریه ارزی دریافت کنیمبرای پیگیری صحت صحبت‌های این دانشجو موضوع را از رامین کردی معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران جویا شدیم، وی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران همواره خود را موظف می‌داند تا شرایط تحصیل را برای نخبگان دیگر کشورها فراهم کند اما اجازه نمی‌دهیم تحصیل دانشجویان خارجی شرایط تحصیل دانشجویان داخلی را تحت تاثیر خود  قرار دهد.


وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف کمک به کشورهای همسایه برای جبران ضعف های علمی  آنها در زمینه بهداشت و درمان اقدام به پذیرش دانشجوی خارجی می‌کند، همچنین  جذب دانشجوی خارجی می‌تواند در راستای اقتصاد مقاومتی، سبب کسب درآمد برای کشور و ارز آوری شود.
کردی گفت: در حال حاضر حدود ۹۰۰ دانشجو از ۴۶ کشور دنیا در دانشگاه علوم پزشکی تهران تحصیل می‌کنند، پیش‌فرض دانشگاه از پذیرش دانشجویان خارجی آن است که  که آنها صرفا برای تحصیل به ایران آمده‌اند اما  قصد ارائه خدمت و اشتغال در کشور خود را دارند و هیچگاه تصور نکردیم که دانشجویان خارجی زادگاه  خود را برای تحصیل در ایران ترک کرده‌اند.

معاونت بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: هیچگاه از ظرفیت پذیرش دانشجویان داخلی برای رشد دانشجویان خارجی استفاده نکرده‌ایم برای ورود این دانشجویان ظرفیت های پذیرش دانشگاه افزایش پیدا کرده است و این افزایش ظرفیت هزینه‌هایی را به دانشگاه تحمیل می‌کند.

وی افزود: دانشجوهای خارجی که قصد تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران را دارند باید هزینه تحصیل در این دانشگاه را پرداخت کنند زیرا دانشگاه  هیچگاه ظرفیت و هزینه‌ای را که می‌تواند برای یک دانشجوی نخبه داخلی صرف کند را به دانشجویان خارجی اختصاص نمی‌دهد.

کردی با اشاره به هیئت امنایی بودن دانشگاه و دخالت نداشتن مسئولان در امور شهریه بیان کرد: بخش بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس مصوبه‌های هیئت امنا عمل می‌کند و بنابر این مصوبه‌ها باید از دانشجویان خارجی شهریه ارزی دریافت کنیم.

معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه پرداخت‌شهریه ارزی پیش از جذب دانشجو به آنها اعلام شده بود، اظهار کرد: عمده دانشگاه‌های فعال در سطح کشور شهریه دریافتی از دانشجویان خارجی را به صورت ریالی اما به همین مقدار و با انجام  محاسبات دریافت می‌کنند.
 
وی بیان کرد: در مصوبه صادره از وزارت بهداشت آمده است که محاسبات شهریه برای  موارد خاص در بین دانشجویان خارجی  باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام شود؛  تصور ما همواره اسکان و فعالیت دانشجویان خارجی در کشور خودشان بود و مصوبه فوق به آن دسته از دانشگاه‌هایی اختصاص دارد که شهریه ریالی دریافت می‌کنند؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران پیش از جذب دانشجو‌ها شرایط دریافت شهریه با دلار را به آن‌ها اعلام کرده بود.

وی یادآوری کرد: با توجه به اعتراضات و درخواست‌های دانشجویان استعلام های لازم از وزارت بهداشت گرفته شد و اخذ شهریه از دانشجویان خارجی مجددا مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا اگر نیاز به ایجاد تغییری در دریافت شهریه آنها باشد اقدام کنیم، اخذ شهریه در دانشگاه‌ها به مصوبات هیئت امنا وابسته است و مسئولان دانشگاه و هیئت امنای دانشگاه باید شیوه اخذ آن را تعیین کنند.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده