يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ , 20 Oct 2024
نجفی عرب در گفت‌وگو با فانا:

الحاق به WTO قطعا برای صنعت دارو یک فرصت است

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران گفت: الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) قطعا یک فرصت برای صنعت داروی ایران خواهد بود.
الحاق به WTO قطعا برای صنعت دارو یک فرصت است
به گزارش خبرنگار فانا، محمود نجفی عرب افزود: ایران دارای زیرساخت‌های مناسبی در صنعت دارو است و قطعا مزایا و فرصت‌های الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی برای صنعت دارو بیشتر از مضرات آن است.
 
وی اظهار کرد: سیستم فعلی قیمت‌گذاری دارو در ایران بی معناست و باید تغییر کند. چرا باید کل حجم بازار دارو در ایران فقط 4 میلیارد دلار باشد در حالی که این رقم در ترکیه به 15 میلیارد دلار می‌رسد.
 
محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فانا به این سوال پاسخ داد که آیا به نظر شما الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی یک فرصت برای صنعت دارو است یا یک تهدید؟
 
در چند وقت مباحث متعددی در خصوص تاثیر الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت بر صنعت داروی کشور مطرح شده و موافقان و مخالفان این موضوع نظرات خود را اعلام کرده‌اند. نظر شما در این زمینه چیست؟
 
من روی موضوع الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی و تاثیر آن بر حوزه بهداشت و درمان تحقیقات زیادی انجام دادم و نماینده وزیر در جلسات مربوطه در زمان ریاست آقای نهاوندیان در اتاق ایران بودم. نهایتا تحقیق عمیقی در این زمینه انجام شد و فرصت‌ها و تهدیدات الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی در حوزه صنعت بررسی شد. اتفاقا من فکر می‌کنم فرصت‌های الحاق به مراتب بیش از تهدیدات آن است.
 
یکی از معضلات فعلی صنعت داروی کشور ناثباتی قوانین، مقررات و آیین نامه‌های مربوط به این حوزه است. وقتی کشور عضو سازمان تجارت جهانی شود خودبه خود و بعضا به اجبار بسیاری از قوانین مزاحم کسب و کار از بین می‌روند، یا اصلاح می‌شوند و یا قوانین جدیدی در این زمینه گذاشته می‌شود و بطورکلی تغییرات پی‌درپی در قوانین نیز از بین می‌روند. الحاق فضا را برای توسعه صنعت داروی ایران فراهم می‌کند. گرفتاری فعلی صنعت داروی تحریم‌های داخلی است نه تحریم‌های خارجی. الحاق باعث رشد صنعت داروی ایران خواهد شد چرا که ما هم نیروی انسانی خوبی در داخل داریم و هم بازار 400 میلیون نفری در اطراف کشور داریم که می‌توانیم به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی در آن فعال شویم و به توسعه صادرات دارو کمک کنیم. نهایتا اینکه الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی باعث قانونمدار شدن سیستم داروی کشور می‌شود.
 
با الحاق زمینه برای حضور شرکت‌های بزرگ چندملیتی دارو در ایران فراهم می‌شود. ضمن اینکه ما به اندازه کافی برای چانه‌زنی جهت الحاق به سازمان تجارت جهانی فرصت داریم و می‌توانیم در این فرصت نقاط ضعف خود را برطرف کنیم. اما هم‌اکنون در بلاتکلیفی بسر می‌بریم و در حال از دست دادن فرصت‌ها هستیم.
 
در حال حاضر رویکرد بسیاری از سازمان‌ها در کشور مخالف تولید است و الحاق به سازمان تجارت جهانی این سازمان‌ها را وارد به قانونمدار شدن در این زمینه می‌کند. کشور به شدت در صنعت دارو دارای مزیت است اما چرا باید حجم بازار داروی ما فقط 4 میلیارد دلار باشد در حالی که این رقم در ترکیه بیش از 15 میلیارد دلار می‌رسد.
 
از سوی دیگر سیستم قیمت‌گذاری دارو هم در کشور دچار مشکل است. دولت مصرف‌کننده عمده دارو است و اجازه نمی‌دهد که تولیدکنندگان قیمت‌های خود را براساس شرایط اصلاح کنند. در حال حاضر انواع و اقسام داروها در کشور به تولید می‌رسند و صنعت داروی کشور قابلیت‌های فراوانی دارد اما سیستم‌های کنونی عملا بازار داروی کشور را بسته است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده