جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
پهلوان در گفت‌وگو با فانا:

تاکید ما بر افزایش پوشش واکسیناسیون آنفلوآنزا در گروه‌های پرخطر است

عرضه واکسن چهارظرفیتی آنفلوآنزا در ایران برای نخستین بار/در حال توسعه واکسن‌های ویروس‌های تنفسی فصلی هستیم
مدیر مدیکال شرکت سانوفی پاستور در منطقه آفریقا، خاورمیانه، اوراسیا و آسیای جنوبی گفت: در اروپا بالاترین میزان پوشش واکسیناسیون را روسیه دارد. اگر بخواهیم خاورمیانه را در نظر بگیریم، همه کشورها تقریبا در یک رده هستند اما عربستان سعودی بیشترین پوشش را در خاورمیانه دارد.
تاکید ما بر افزایش پوشش واکسیناسیون آنفلوآنزا در گروه‌های پرخطر است
خبرنگار فانا در حاشیه کنگره ملی سالانه آنفلوآنزا که اخیرا در تهران برگزار شد، گفت‌وگویی با تامر پهلوان مدیر مدیکال شرکت سانوفی پاستور در منطقه آفریقا، خاورمیانه، اوراسیا و آسیای جنوبی انجام داده که به شرح زیر است:

در مورد کنگره ملی سالانه آنفلوآنزا که در تهران برگزار شد، توضیح دهید.

این سپوزیوم بین‌المللی آنفولانزا بود که توسط دکتر مردانی برنامه‌ریزی و برگزار شد. من فکر می‌کنم گردهم آوردن این تعداد متخصص از سراسر تهران برای بالا بردن سطح آگاهی در مورد آنفولانزا و واکسیناسیون بسیار مهم است و این کار در این سمپوزیوم صورت گرفت.

اخیرا واکسن چهارظرفیتی آنفولانزای سانوفی پاستور در ایران لانچ شد. در مورد تفاوت این واکسن با واکسن سه ظرفیتی سانوفی توضیح دهید.

بله واکسن چهارگانه در ایران لانچ شد. این یک رویداد بسیار مهم برای ایران بود. طی سال گذشته دانشمندان و محققین دریافتند که گاهی ممکن است بین واکسن سه‌گانه قبلی و نوع ویروس در حال گسترش و در گردش عدم تطابق‌هایی وجود داشته باشد. واکسن سه‌گانه برای یک نوع A و دو نوع B ویروس آنفلوآنزا بود اما ویروس جدید که در دنیا در حال گردش و در جریان است، دو نوع B و دو نوع A دارد به همین دلیل واکسن چهارگانه که دارای دو نوع B و دو نوع A است، تولید شد تا از وقوع این عدم تطابق واکسن قبلی با نوع ویروس آنفولانزا پیشگیری کنیم و به این صورت واکسن موثرتری داشته باشیم.

آیا این واکسن جدیدترین واکسن آنفولانزای سانوفی پاستور است؟ در مورد تولید واکسن‌های جدید توسط سانوفی توضیح دهید.

بله، همینطور است. سانوفی پاستور یکی از مهمترین و اصلی‌ترین تولیدکنندگان واکسن در دنیاست. ما بطورخاص واکسن‌هایی برای کودکان تولید می‌کنیم و البته باید بگویم تقریبا تمامی واکسن‌های ما برای کودکان و بیماری آنفولانزا و تنفسی است. در حال حاضر در حال توسعه واکسن برای ویروس‌های تنفسی فصلی هستیم. این واکسن بسیار خوبی برای پیشگیری از عفونت‌های تنفسی ناشی از این ویروس است.

نظرتان در مورد آینده بازار واکسن آنفولانزا در ایران چیست؟

من فکر می‌کنم پوشش واکسیناسیون در ایران پایین است. به همین دلیل ما از چنین سمپوزیوم‌هایی که جهت افزایش و بالا بردن سطح آگاهی در مورد واکسیناسیون است، بسیار حمایت می‌کنیم. تاکید ما بطورخاص بر واکسیناسیون افراد در گروه‌های پرخطر و حمایت از آنها در این زمینه است.

آیا آمار دقیقی از پوشش واکسیناسیون در ایران دارید؟

آمار و اعداد و ارقام دقیق را باید چک کنم اما می‌دانم که این ارقام پایین است.

استراتژی شما در زمان تحریم‌ها در مورد کار کردن در بازار ایران چه خواهد بود؟

تا جایی که من اطلاع دارم تحریم‌ها شامل واکسن نمی‌شود و این محصول را تحت تاثیر خود قرار نمی‌دهد بنابراین ما روند کار خود را در پیش خواهیم گرفت و به کار خود ادامه خواهیم داد.

جایگاه ایران در میزان فروش واکسن شما در کجاست؟

اگر براساس جمعیت و میزان استفاده از واکسن بخواهیم بگوییم ایران تقریبا با دیگر کشورها در یک رده است. در اروپا بالاترین میزان پوشش واکسیناسیون را روسیه دارد. اگر بخواهیم خاورمیانه را در نظر بگیریم، همه کشورها تقریبا در یک رده هستند اما عربستان سعودی بیشترین پوشش را در خاورمیانه دارد. عربستان البته به دلیل شرایط خاص و مراسم حج که هر ساله باعث ورود افراد بسیار زیادی به این کشور می‌شود، این مساله برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است و پوشش واکسیناسیون بسیار خوبی دارند.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده