شنبه ۱ دی ۱۴۰۳ , 21 Dec 2024
مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت امشب در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به قانون تعارض منافع، اظهار کرد: اینکه هر کسی تعارض منافع دارد را ما کنار بگذاریم امکان پذیر نیست.
مشاور وزیر بهداشت: هرکسی تعارض منافع دارد را نمی‌شود کنار گذاشت
به گزارش فانا، علی جعفریان مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت امشب در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به موضوع تعارض منافع، اظهار کرد: این موضوع بسیار مهم و چالش برانگیز و حساس بوده و تنها به حوزه سلامت برنمی‌گردد و در همه حیطه‌ها وجود دارد.وی افزود: اینکه هر کسی تعارض منافع دارد را ما کنار بگذاریم امکان پذیر نیست. ما تصور نکنیم می توانیم کسی که ممکن است در موقعیت تعارض منافع قرار دارد او را از سیستم خود حذف کنیم چرا که همه در آن موقعیت قرار دارند.مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت ادامه داد: تعارض منافع یک موقعیت است و یک اتفاق نیست؛ ممکن است همه ما در آن موقعیت قرار بگیریم، آن موقعیت می تواند این طور باشد که هر وقت یک هدف اولیه ما داریم، به طور مثال ارتقا سلامت و حفظ سلامت مردم، یعنی هدف اولیه ما بتواند بالقوه تحت تأثیر یک منفعت ثانویه قرار بگیرد این را موقعیت تعارض منافع می گوییم.وی تأکید کرد: حتی در معلمی هم ممکن است تعارض منافع وجود داشته باشد، حالا آن استاد دانشگاهی که خیلی خوب درس می دهد تا بچه ها یاد بگیرد یا اینکه بچه ها بگویند این استاد خوبی است، چه کسی می تواند این معیار را تعیین کند، هیچ کسی نمی تواند تعیین کند.جعفریان ادامه داد: کسی که انتخاب می شود رئیس جمهور، نماینده مجلس و هر کسی که انتخاب می شود قرار است چه کند، حالا بالقوه نماینده مجلس به فکر این باشد که دوره های بعد انتخاب شود، اگر همین نماینده مجلس هر کاری که می کند به فکر این باشد که دفعه بعد رای بیاورد آیا این تعارض منافع نیست؟ طبیعی است که هر نماینده ای به این فکر هم هست.

وی اضافه کرد: این تصور که می‌توانیم تعارض منافع را حذف کنیم یک تصور غلط است، رئیس جمهور  وقتی انتخاب می شود می آید تا به مردم خدمت دهد و کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهد حال اگر این رئیس جمهور در دور اول اولویتش این باشد که دور دوم هم رای بیاورد طبعاً تعارض منافع است.مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت ادامه داد: در کنترل تعارض منافع مبنا این است که اعتماد عمومی وجود دارد، یعنی مردم به پزشکان ما اعتماد کنند.وی ابراز کرد: همه ادم‌ها نمی‌توانند تعارض منافع را کنترل کنند، بلکه راه کلیدی آن این است که مکانیزم باشد و واقعی باشد نه صوری.جعفریان گفت: یک سری ممنوعیت ها در برخی جاها تعیین می کنند که قانون این را تعریف کرده است، این را می توان یک ضابطه کرد، به طور مثال اگر یک فردی در یک شرکت دارویی سهامدار است نباید رئیس سازمان غذا و دارو شود. در جامعه پزشکی گفته می شود که پزشک بابت ارجاع بیمار نباید هزینه ای دریافت کند، این جز اصول اولیه و اخالاق پزشکی است، چه برخورد شود چه نشود.مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت به اشاره به اصول دیگر تعارض منافع، عنوان کرد: کمیسیون ترک تشریفات یکی از عواملی است که می تواند در ترک تعارض منافع دخالت داشته باشد، در این کمیسیون افرادی برای ترک تشریفات می‌نشینند که تعارض منافع نداشته باشند، این یک سیستم است که قرار است صاحب نظر باشند و در برهه ای حضور داشته باشند تا بر قراردادها نظارت داشته باشند.

وی افزود: ما یک منشور حقوق پزشکی داریم  این بیشتر جنبه راهنمایی اخلاقی دارد و جنبه اجرایی و قانونی ندارد، آن پروژه ای که در فرهنگستان علوم پزشکی اجرا کردیم و 10 سالی از آن گذشته هم داشتیم گزارشی دادیم و 10 راهکار اولیه ارائه داده شد تا اجرایی شود، به آرا هنوز نرسیده و لازم است پیگیری شود، در سطح دولت هم لایحه ای در سال 1399 ارائه شد و مجلس هم در سال های 1397 و 199 طرح داد اما هیچ کدام به تصمیم گیری نرسیده است و لازم است پیگیری شود.جعفریان ادامه داد: افزایش ظرفیت پزشکی در طول چهار دهه گذشته داشته ایم، به طوری که از هزار دانشجو به 8 هزار داشجوی پزشکی رسیده است، در سه سال گذشته 6هزار و 61 ظرفیت جدید پزشکی و 1291 برای داندانپزشکی دانشجو پذیرفته شده است یعنی 85درصد افزایش ظرفیت در سه سال را شاهد بوده ایم، این دانشجویان به خوابگاه و سرویس ها رفاهی نیاز دارند و محیط آموزش بالینی و و بیمار می خواهند، این‌ها را باید چطور تأمین کرد؟ بودجه ای را که اختصاص داده اند نمی دانیم کجاست و حتی اگر امروز هم بدهند این بودجه امروز تبدیل به خوابگاه نمی شود.  گروه پزشکی از روزی که می آید حدود یک سال و نیم واحد تئوری دارد و نیازمند زیرساخت است و محیط آموزش بالینی هم می خواهد این ها را باید چطور تأمین کرد؟وی یادآور شد: تصور اشتباهی وجود دارد یک زمانی ما افزایش بسیار بالای پذیرش دانشجوی پزشکی را داشته ایم و امروز چرا نمی شود آن کار را کرد، همان دوره 12 دانشگاه پزشکی داشته ایم و اما امروز 50 دانشگاه علوم پزشکی داریم و توسعه  داده ایم اما وقتی دانشکده ای برای 40 نفر تأسیس شده شما 80 دانجشو به آنجا می دهید چطور می خواهند محیط آن را فراهم کنند.

جعفریان تأکید کرد: به طور متوسط یک دانشگاه علوم پزشکی در بخش دولتی 17 سال طول می کشد ساخته شود این ها که زودتر ساخته می شود خیرین کمک می کنند ما دستمان را به سوی خیرین دراز می کنیم.
منبع : خبرگزاری فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده