دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ , 16 Sep 2024
جمعی از معاونان فرهنگی و دانشجویی سابق وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در نامه‌ای به محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت نوشتند: در سه سال اخیر، در سایه سیاست زدگی و جناح بازی‌های افراطی و کاهش مقبولیت مدیران فرهنگی و دانشجویی در سطوح مختلف، به ویژه در سطح معاونت و مدیران وزارتی، شاخصه‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی به شدت تضعیف شده و در پی آن مشارکت دانشگاهیان به ویژه دانشجویان در این فعالیت‌ها و امید و نشاط و آزادی بیان در دانشگاه‌ها کاهش یافته است. ادامه این مسیر می‌تواند منجر به بحران‌های بزرگتر و ایجاد شکاف عمیق‌تر میان «عمومِ دانشگاهیان» و «سیاستگذاران و مدیران فرهنگی و دانشجویی» شود.
به گزارش فانا، متن کامل این نامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی

استاد گرامی، جناب آقای دکتر محمدرضا ظفرقندی، وزیر محترم بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی

سلام و احترام

با تبریک انتخاب جنابعالی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آرزوی توفیق برای شما در خدمت به مردم و ارتقای سطح سلامت و آموزش علوم پزشکی در ایران؛ ما جمعی از معاونان ادوار فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی و مدیران ستادی فرهنگی و دانشجویی ادوار مختلف وزارت متبوع، در راستای اهداف عالی ریاست محترم جمهوری و حضرتعالی مبنی بر مشارکت فعال نخبگان و کارشناسان در شناسایی، اعلام و رفع مشکلات موجود و  ارائه پیشنهادات و راهکارها برای رسیدن به وضعیت مطلوب؛ احساس وظیفه نموده، موارد زیر را به عرض می رسانیم:

۱- در سه سال اخیر، در سایه سیاست زدگی و جناح بازی های افراطی و کاهش مقبولیت مدیران فرهنگی و دانشجویی در سطوح مختلف، به ویژه در سطح معاونت و مدیران وزارتی؛ شاخصه های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی به شدت تضعیف شده و در پی آن مشارکت دانشگاهیان به ویژه دانشجویان در این فعالیت ها و امید و نشاط و آزادی بیان در دانشگاه ها کاهش یافته است. ادامه این مسیر می تواند منجر به بحران های بزرگتر و ایجاد شکاف عمیق تر میان «عمومِ دانشگاهیان»  و «سیاستگذاران و مدیران  فرهنگی و دانشجویی» شود.

۲- نیازسنجی فعالیت های فرهنگی و دانشجویی از طریق مراجعه مستقیم و دیدار و گفت و گو با اقشار مختلف دانشگاهیان به ویژه دانشجویان امکانپذیر است. برای نیل به این مقصود، لازم است تا تنوع و گوناگونی در افکار، عقاید و سلایق دانشگاهیان پذیرفته شود، امکان آزادی بیان و اعلام مواضع و نقد سیاست ها و عملکرد مدیران، در فضایی امن به آنها داده شود. با این رویکرد، دانشگاهیان در فضایی سرشار از احترام و عقلانیت، در مشارکتی فعال، دانشگاه را مکانی امن و مستعد برای بالندگی فرهنگی و حرفه ای خواهند یافت و سیاستگذاری فرهنگی، با در نظر گرفتن اهداف عالی جمهوری اسلامی ایران، قابلیت اجرا خواهد داشت.

۳- تنوع و گستره زیاد فعالیت های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ها در عرصه های مختلف و نقش تاثیرگذار آنها در سلامت جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی دانشجویان، ایجاب می کند تا حمایت ویژه مقام عالی وزارت در  اختصاص بودجه های وزارتی و ملی و‌ ایجاد ردیف ها ‌و تشکیلات  سازمانی موردنیاز حوزه های فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه ها و ستاد وزارتی در نظر گرفته شود. با وجود این حمایت ها، معاونت های فرهنگی و دانشجویی در جایگاهی شایسته تر و تاثیرگذارتر قرار خواهند گرفت.

۴- حفظ استقلال و تعاملات سازنده نهادهای فرهنگی در دانشگاه ها، امری جدی و حساس است. هر گاه‌ معاونت های فرهنگی و دانشجویی، مستقل از نهادهای فرهنگی دیگر و در تعامل با آنها‌ فعالیت داشته باشند، رضایت و تمایل دانشجویان‌ برای حضور در فعالیت های فرهنگی افزایش می یابد و طیف بیشتری از دانشجویان‌ در عرصه های فرهنگی، هنری و … وارد می شوند.

۵ - ایجاد بستر مناسب جهت نشاط، شادابی ‌و رضایتمندی دانشجویان، مستلزم استفاده از فناوری های نوین در ارائه خدمات فرهنگی و دانشجویی و واگذاری مدیریت و اجرای بخش زیادی از امور فرهنگی، رفاهی و دانشجویی به دانشجویان مستعد و علاقمند است که با مشارکت، اعتمادسازی و نظارت امکانپذیر است.

۶- درخواست می شود تا معاون جدید فرهنگی و دانشجویی وزارت، مدیری با تجربه در حوزه های مختلف فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی و دارای سابقه مورد قبول و مقبولیت در بین دانشگاهیان باشد. معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر، با اعتدال و دوری از جناح بازی ها و سیاست زدگی های افراطی؛ ایجاد روابط منطقی و حکیمانه درون و برون سازمانی، حفظ مصالح همه دانشگاهیان، فعالیت جهادی و تدبیر در سیاستگذاری و اجرا، نقش مهمی در نیل به اهداف عالی و ارزشمند مصوب در برنامه های متعالی جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.

با آرزوی سلامتی، توفیق و سربلندی برای حضرتعالی، آمادگی خود را جهت همکاری در اصلاح، بهبود و ارتقای وضعیت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی اعلام می نماییم.

دکتر سیما سادات لاری: معاون سابق فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
دکتر علی احمد آقاپور: معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
دکتر سیده زهرا اصغری: معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان
دکتر علیرضا انصاری مقدم: معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
دکتر مهدی پورامیر: معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بابل
دکتر محمدحسین پورغریب: معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر سیدعابدین حسینی: مشاور اجرایی معاون فرهنگی و دانشجویی سابق وزیر، معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
دکتر سیدمحسن حسینی: معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
دکتر محمدرضا حق شناس: معاون سابق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران (ساری)
مهندس رحمن خدابنده لو: مدیرکل سابق دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
دکتر بهروز دادخواه: معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
دکتر علی دلبری: معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
دکتر علی دهقانی: معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یزد
دکتر محمد رستم پور: معاون سابق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
دکتر حسن زائری لطف: مدیرکل سابق فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
مهندس حمید سالاری: معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
دکتر شعبان سپهر : معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
دکتر علی سلیمانی اسلامی: معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مراغه
دکتر حسن شاکری: معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دکتر عبدالمطلب صید محمدی: مدیر اسبق فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی همدان
دکتر کوروش عزیزی: معاون سابق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
دکتر حسین عمارلو: معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان
دکتر آیت کائیدی: معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
راضیه کریمی: مدیر اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
دکتر عباس مجدی سقین سرا: معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشکده علوم پزشکی سراب
دکتر روح الله محمدعلینژاد عمران: رئیس سابق مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
دکتر حامد محمدی: معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تربت جام
دکتر اسد میرزایی: معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلام
مهندس منصور نعیم آبادی: معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور
دکتر مهدی نظری: معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
دکتر ابوالقاسم هادی نیا: معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
مهندس سیدابراهیم هاشم ورزی: معاون مدیرکل اسبق فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده