سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ , 10 Sep 2024
صنعت تجهیزات پزشکی، خدمات درمانی و مراقبت و دارویی در سال‌های اخیر به یکی از صنایع بزرگ و پرسود در سطح جهان تبدیل شده است. در ویتنام نیز به عنوان یکی از کشورهایی که در سالهای اخیر رشد اقتصادی بالایی را تجربه کرده است و با پیش بینی رشد طبقه متوسط در این کشور؛ تقاضا برای خدمات بهداشتی با کیفیت بالا افزایش خواهد داشت. از این رو تلاش شده است در این مطلب به بررسی اجمالی بازار سلامت ویتنام به منظور فراهم نمودن تصویر اولیه و اطلاعات پایه دراین زمینه پرداخته شود.
بازار دارو و سلامت ویتنام
به گزارش فانا، ویتنام هر چند در سالهای اخیر رشد اقتصادی بالایی را تجربه کرده است ولی همچنان در بین کشورهای جنوب شرق آسیا با تولید ناخالص داخلی بیش از 406 میلیارد دلار در سال 2022، پنجمین اقتصاد منطقه آ سه آن و 37 در جهان است. همانطور که بانک جهانی پیش بینی کرده است انتظار می رود طبقه متوسط در این کشور به سرعت رشد کرده و تا سال 2030 به حدود 20 درصد از جمعیت کشور برسد. تداوم توسعه اقتصادی ویتنام، رشد طبقه متوسط و افزایش تقاضا برای خدمات بهداشتی با کیفیت بالا، محرک های مهمی‌برای سیستم بهداشتی ویتنام است تا برای ارتقا و گسترش امکانات خود، بهبود کارایی و ارائه خدمات بهتر، سرمایه گذاری کنند و امکانات خود را به تجهیزات پزشکی پیشرفته مجهز کنند.

به گزارش واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) هزینه مراقبت های بهداشتی ویتنام در سال 2022 تقریباً 18.5 میلیارد دلار بوده که معادل 4.6 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. همراه با کاهش نرخ زاد و ولد و سیر پیر شدن جمعیت ویتنام، تقاضا برای خدمات مراقبت های بهداشتی افزایش یافته است. جمعیت ویتنام از سال 2017 وارد «مرحله پیری» شده و یکی از کشورهایی است که به سرعت در حال پیر شدن در جهان است. امید به زندگی مردم ویتنام 75.4 سال بوده و جمعیت سالمند این کشور تا سال 2030 به بیش از 17 درصد از جمعیت ویتنام خواهد رسید. هرچند زندگی در قالب خانواده بزرگتر و مراقبت از پیران سنتی رایج در ویتنام است ولی با افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان طبقه متوسط، توانایی تخصیص بودجه بیشتر برای بهبود سلامت والدین نیز افزایش می یابد. در نتیجه، تقاضای فزاینده ای برای بهبود خدمات مراقبت های بهداشتی برای رفع نیازهای سالمندان تحت تکفل وجود دارد. به همین دلیل نیز بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در ویتنام در حال ارتقاء امکانات خود و افتتاح بخش‌های جدید برای درمان تخصصی هستند و فرصت‌هایی را برای تامین‌کنندگان تجهیزات پزشکی و خدمات مراقبت های پرستاری فراهم می‌کند. مجموع هزینه‌های بهداشتی ویتنام این پتانسیل را دارد که در سال 2025 به 23.3 میلیارد دلار و در سال 2030 به 33.8 میلیارد دلار برسد.

ساختار بهداشتی در ویتنام:

در حالی که وزارت بهداشت (MOH) به عنوان وزارت خانه ای دولتی مسئول توسعه سیاست‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های فنی و نظارتی بر اجرای سیاست‌ها است؛ مقامات محلی و استانی نیز مسئولیت مدیریت فعالیت های مرتبط با سلامت در استان‌های خود را دارا هستند. سیستم بهداشتی ویتنام در چهار سطح؛ مرکزی، استانی، ناحیه و کمون طبقه بندی می‌شود. فرآیند سیاست گذاری سلامت معمولا از بالا به پایین است، در سطح مرکزی تصمیم گیری می‌شود و در سراسر سیستم اجرا می‌شود. این روند با شناسایی و توسعه دستور کار سیاست گذاری توسط وزارت بهداشت بر اساس شواهد ایجاد شده با مشارکت تمام بخش های مرتبط وزارت بهداشت، نمایندگان وزارتخانه‌ها/بخش ها، و موسسات تحقیقاتی آغاز می‌شود. سیاست های پیشنهادی پس از آن برای تصویب به دولت یا کمیته امور اجتماعی مجلس شورای ملی ارائه خواهد شد.

سطح مرکزی – وزارت بهداشت به نمایندگی از دولت مسئولیت بخش مراقبت های بهداشتی را بر عهده دارد و چندین مؤسسه از جمله بیمارستان‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌ها را مدیریت می‌کند. سایر وزارتخانه‌ها نیز شبکه بیمارستان‌های خود را اداره می‌کنند.

سطح استانی: استان وابسته به مرکز است. در سطح استان یا شهر، چندین بیمارستان و مرکز پزشکی وجود دارد. آنها همچنین دارای کالج های پزشکی هستند که برنامه‌های پزشکی، پرستاری و داروسازی را ارائه می دهند.

در سطح ناحیه: در سطح ناحیه، مراکز درمانی ناحیه بیشتر خدمات پزشکی و پیشگیرانه ارائه می دهند.

کمون: ایستگاه‌های بهداشتی کمون یا روستا بر خدمات مراقبت های بهداشتی اولیه در سطح کمون تمرکز دارند.

تجهیزات پزشکی

بیش از 90 درصد تجهیزات پزشکی در ویتنام وارداتی است و ارزش بازار تجهیزات پزشکی این کشور در سال 2022 به 1.5 میلیارد دلار رسید. پیش بینی می‌شود این بخش با نرخ رشد سالانه بیش از 9.5 درصدی در سال 2026 به بیش از 2 میلیارد دلار برسد. دولت ویتنام واردات تجهیزات پزشکی را تشویق می‌کند زیرا تولیدات داخلی نمی‌تواند نیازهای داخلی را برآورده کند. تجهیزات پزشکی وارداتی تعرفه گمرکی پایینی داشته و محدودیت سهمیه ای هم ندارد. وزارت بهداشت ویتنام مسئول مدیریت بازار تجهیزات پزشکی، اجرای اسناد قانونی، مقررات فنی ملی، استراتژی‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های مربوط به دستگاه‌های پزشکی، انجام بازرسی‌ها، حل و فصل شکایات و رسیدگی به تخلفات این حوزه است. در وزارت بهداشت، اداره زیرساخت و تجهیزات پزشکی (IMDA) یک بخش تخصصی است که به وزیر بهداشت در مدیریت دولتی مشاوره و کمک می‌کند و اجرای قانون را در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی را سازماندهی می‌کند. اداره نظارت بر صدور مقررات در مورد استانداردها، مجوزهای واردات، گواهی‌های فروش و اعلام قیمت تجهیزات پزشکی را بر عهده دارد.

داروسازی

قانون 2016 ویتنام در مورد داروسازی، که در 1 ژانویه 2017 لازم الاجرا شد، چارچوب قانونی حاکم بر بخش داروسازی، از جمله ثبت، فروش، و توزیع داروها است. در وزارت بهداشت، اداره داروی ویتنام (DAV) بخشی است که بر داروها و لوازم آرایشی نظارت دارد.

در حال حاضر 228 کارخانه تولیدی در ویتنام  با استاندارد GMP تولید می نمایند. 18 کارخانه نیز  مطابق با استانداردهایEU-GMP، ژاپن-GMPیا معادل آن: Sanofi، Imexpharm، Pymepharco، Tenamyd، Savipharm، Stellapharm، Medochemie، HD Pharma، Nippon Chemiphar Vietnam، Otsuka تولید می نمایند. صنعت داروسازی ویتنام، طبق ارزیابی سازمان بهداشت جهانی، در سطح بالای 3 در میان 4 سطح قرار دارد. کشوری که به طور فعال به داروهای ژنریکو داروهای صادراتی دست یافته است. داروهای تولید داخل 70 درصد از لحاظ وزنی و 46 درصد از لحاظ ارزشی بازار این کشور را تامین می‌کند. صنعت داروسازی ویتنام به طور بالقوه با نرخ پایدار 15 تا 20 درصد، تا سال 2045 به بیش از 26 میلیارد دلار رشد خواهد کرد. در سال 2024، درآمد پیش بینی شده در بازار داروسازی ویتنام به 2 میلیارد و 200 میلیون دلار تخمین زده می‌شود. بزرگترین سهم در بازار داروسازی ویتنام، متعلق به داروهای انکولوژی با حجم بازار پیش بینی شده 403.30 میلیون دلار در سال 2024 است. انتظار می رود که این بخش با نرخ رشد سالانه 6.5 درصدی به حجم بازار نزدیک 3 میلیارد دلاری تا سال 2028 برسد.

مهمترین نهادها و شرکتهای ذیربط برای همکاری در تولید مشترک و یا صادرات دارو و تجهیزات پزشکی عبارتند از:

- انجمن داروئی ویتنام Medicine Association of Vietnam
- انجمن تجهیزات پزشکی ویتنامMedical Equipment Of Vietnam
- شرکت داروئی فاربا کو( بزرگترین شرکت وارد کننده مواد موثره نارکوتیک در ویتنام) Pharbaco
- شرکت داروئی کوانگ انگ فارما Qung Anh Pharma
- شرکت داروئی ای سی فارما Ac Pharma
- شرکت موئی تریدینگ سرویس Muoi Trading Service

زیربخش های پیشرو

تقاضا برای سرمایه گذاری در تجهیزات پزشکی همچنان افزایش خواهد یافت. وارداتی ترین و پرکاربردترین تجهیزات پزشکی شامل مواد مصرفی، تصویربرداری تشخیصی، محصولات دندانپزشکی، ارتوپدی، پروتز و وسایل کمکی بیمار است. حدود 90 درصد تجهیزات پزشکی در ویتنام وارداتی است و شرکت هایی از کره جنوبی، چین، ژاپن، آمریکا و آلمان، 71 درصد از واردات تجهیزات پزشکی را در اختیار خود گرفته اند. تولیدکنندگان داخلی تنها می‌توانند تقاضای لوازم اولیه پزشکی را تامین کنند. آنها محصولاتی مانند تخت بیمارستانی، چاقوی جراحی، کابینت تجهیزات پزشکی، قیچی جراحی و وسایل یکبار مصرف تولید می‌کنند.

فرصت ها

از بررسی بازار تجهیزات و خدمات پزشکی در ویتنام می‌توان چهار دسته اصلی خریداران تجهیزات پزشکی در این کشور را به این شرح دسته بندی کرد: 1- بزرگترین آنها بیمارستان‌های با بودجه دولتی هستند که 86 درصد بازار را در اختیار دارند. 2- بیمارستان‌ها و کلینیک های خارجی نیز خریداران بزرگی هستند که البته باید اشاره داشت این دسته بیمارستان‌ها به طور معمول تجهیزات مورد نیاز خود را از کشور مادر خریداری می‌کنند. 3- بیمارستان‌های خصوصی ویتنامی، که پیش بینی می‌شود این دسته از بیمارستان‌ها بیشترین رشد را در سالهای پیش رو داشته باشند. 4- مؤسسات تحقیقاتی و آموزشی نیز بخشی از تقاضا را به خود اختصاص خواهند داد.

حضور در نمایشگاه‌ها

شرکت در نمایشگاه‌ها و رویدادهای صنعتی مرتبط با تجهیزات پزشکی، فرصتی مناسب برای معرفی محصولات به مخاطبان کشور هدف است. شرکت ها با حضور در این نمایشگاه‌ها می‌توانند با مشتریان بین‌المللی ملاقات کرده و شبکه‌سازی انجام دهند و به تبادل اطلاعات و نمونه‌های محصولات بپردازند. مهمترین نمایشگاه‌هایی که در این حوزه در ویتنام برگزار می‌شود عبارتند از:

    Vietnam Medi-Pharm Expo 2024 (Hanoi) 5-7 December,2024
    PHARMEDI VIETNAM 2024 - Pharmed & Healthcare, 11-14 September 2024 Ho-Chi-Minh City.

 
منبع : معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده