يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ , 8 Sep 2024
در گفت‌وگوی کلاب هاوسی "چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد" چه گذشت؟
به گزارش خبرنگار فانا، در یک گفت‌وگوی کلاب هاوسی با عنوان "چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟" تعدادی از کارشناسان، صاحب‌نظران و فعالان حوزه بهداشت و درمان کشور نظرات خود را ارائه کردند.

وزیر بهداشت دولت چهاردهم باید حق حوزه سلامت را بگیرد

رضا لاری‌پور معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران و عضو کارگروه تخصصی انتخاب کاندیداهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت چهاردهم در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: تا زمانی که سهم حوزه سلامت از تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) افزایش نیابد، اقتصاد سلامت اصلاح نخواهد شد و بسیاری از اهداف حوزه سلامت محقق نخواهند شد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت چهاردهم باید حق سلامت را بگیرد، در کابینه جایگاه بالایی داشته باشد و یک وزنه در کابینه محسوب شود. همچنین به نظر می‌رسد دولت چهاردهم در حوزه سلامت از تجارب و نظرات اقتصاددانان این حوزه نیز استفاده خواهد کرد. از سوی دیگر معتقدم که باید در این دولت به جوانپزشکان هم فرصت کار و مسوولیت اجرایی داده شود.

کمبود شدید دارو در راه است/وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو دولت چهاردهم باید فورا اقدام کنند

وحید محلاتی نایب رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: بازار دارو با کمبود ارز و نقدینگی مواجه است. طرح دارویار به درستی طراحی و اجرا نشد نه فقط از سوی وزارت بهداشت بلکه از سوی همه ذینفعان. امسال ۴۰ همت برای دارویار در نظر گرفته شده که تاکنون دو همت هم پرداخت نشده است. از الان قول می‌دهم که در ماه‌های آینده کمبود دارو خواهیم داشت. بنابراین مدیران وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو دولت چهاردهم باید برنامه عاجلی برای حوزه دارو داشته باشند تا نقدینگی و ارز به صورت فوری در اختیار کارخانه‌های داروسازی قرار بگیرد تا شدت کمبودها کاهش یابد. برای تامین ارز و نقدینگی، مدیران وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو دولت چهاردهم باید ارتباط خوبی با سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی داشته باشند.

وزارت بهداشت در دولت سیزدهم هیچ‌کاره بود

 رضا مسائلی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان نظام پزشکی ایران و مدیرکل اسبق تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: ضعف مدیریتی چند سال اخیر در وزارت بهداشت باید متراکم شدن مشکلات این حوزه شده است. در هیات وزیران، وزیر بهداشت وزیر تعیین‌کننده‌ای نیست و به همین دلیل دستورات شخص رئیس‌جمهوری در حوزه سلامت ممکن است حتی با مقاومت سایر وزرا مواجه شود. وزیر بهداشت باید گفتمان‌ساز باشد و کار را برای رئیس‌جمهوری در حوزه سلامت راحت کند. البته وزیر بهداشت نباید صرفا به دستورات رئیس‌جمهوری متکی باشد و باید خودش گفتمان سلامت را در حوزه سیاسی پیاده کند و سهم حوزه سلامت را از تولید ناخالص داخلی کشور افزایش دهد. در دولت سیزدهم شاهد ورود گسترده دستگاه‌های هم‌ارز به حوزه سلامت بودیم که به ماموریت وزارت بهداشت خدشه وارد کردند و وزارت بهداشت عملا هیچ‌کاره شد و تولیت این وزارتخانه در حوزه سلامت زیر سوال رفت. رئیس‌جمهوری باید برای سایر وزرا شرط بگذارد که در مسائل حوزه سلامت دخالت نکنند.

وزیر بهداشت دولت چهاردهم حواسش را در زمینه انتخاب رئیس سازمان غذا و دارو جمع کند

زهره افتخاری عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید حواسش را در زمینه انتخاب رئیس سازمان غذا و دارو جمع کند و رئیس آینده این سازمان تعارض منافع نداشته باشد. ضمن اینکه برخی مدیران و کارشناسان میانی در وزارت بهداشت هستند که اگر وزیر بهداشت آینده توجه کافی به آنها نداشته باشد، ممکن است نتواند برنامه‌ها و اهداف خود را محقق کند.

توزیع غیر کارشناسی دستگاه‌های تشخیصی در دولت سیزدهم

 محمدجواد کبیر رئیس اسبق سازمان بیمه سلامت ایران و عضو کارگروه تخصصی انتخاب کاندیداهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت چهاردهم در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: در زمینه ایجاد دانشگاه‌ها و دانشکده‌های جدید در دولت سیزدهم اهمال‌کاری شده است. همچنین در دولت فعلی بدون کار کارشناسی، دستگاه‌های تشخیصی زیادی وارد و توزیع شده است. منابع محدود برای مصارف نامحدود تبعات زیادی دارد. باید منابع پایداری برای حوزه سلامت در نظر گرفته شود. هم‌اکنون سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی کشور ۴/۵ تا ۵ درصد است درحالی‌که طبق قانون برنامه این سهم باید به ۸ تا ۹ درصد می‌رسید.

نگرانم انتخاب وزیر بهداشت، خروجی کارگروه نباشد

 علی‌اکبر پورفتح‌الله مدیرعامل اسبق سازمان انتقال خون ایران در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: نگران هستم که انتخاب وزیر بهداشت خروجی کارگروه نباشد و این موضوع یک سابقه تاریخی دارد. جریانی در این کشور وجود دارد که به وزیر زن کمتر اجازه می‌دهد وارد عرصه شود. در زمان خانم دکتر وحید دستجردی هم این موضوع مطرح شد و این جریان مدعی بود که زن نمی‌تواند وارد عرصه حکمرانی شود. معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در دولت سیزدهم بلای بزرگی را به حوزه سلامت آورد چون صرفا دنبال علم کاربردی بود که تبعات منفی زیادی را برای کشور به وجود آورد.

وزیر بهداشت نباید پزشک باشد

علیرضا چیذری رئیس انجمن صنفی تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: یکی از بزرگترین تعارض‌های منافع این است که وزرای بهداشت، پزشک باشند. وزیر بهداشت پزشک در وزارتخانه‌ای که بیشتر مشکلاتش اقتصادی باشد، موفق نخواهد نشد بلکه باید وزیر فردی مدیر یا اقتصاددان باشد. دکتر پزشکیان دو ستاد تبلیغاتی در حوزه سلامت داشت که کسی از این دو ستاد در کارگروه نیست. چرا کارگروه باید اینقدر سریع تصمیم بگیرد درحالی‌که اغلب روزهای اخیر تعطیل بوده است. در دولت سیزدهم با مقاومت‌های بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در تامین ارز و نقدینگی مواجه بودیم. هم‌اکنون کمبود داروهای ژنریک نداریم و کمبودها مربوط به داروهای خاص است و در تجهیزات پزشکی هم کمبودها حاد نیست. حفظ مدیران میانی مهم است و باید از تغییرات اتوبوسی در بدنه مدیران میانی و کارشناسی به شدت اجتناب کنیم. نباید این مدیران را به صرف تغییر دولت درو کنیم. نباید از اعضای کارگروه‌ها، وزیر انتخاب شود، اقدامی را به شدت تقبیح می‌کنم.

دو اولویت اصلی وزیر بهداشت دولت چهاردهم

 محمد آسایی مشاور اسبق وزیر بهداشت در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: وزیر بهداشت دولت چهاردهم باید دو اولویت اصلی داشته باشد، یکی ادغام نظام آموزشی با نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و دیگری تقویت نظام شبکه و اجرای برنامه پزشکی خانواده.

رئیس‌ کرمی و ظفرقندی جزو کاندیداهای احتمالی وزارت بهداشت هستند

سیدرضا رئیس‌ کرمی مسوول کمیته سلامت ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: خروج من و دکتر ظفرقندی از کارگروه تخصصی انتخاب کاندیداهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت چهاردهم به این دلیل بود که ما در معرض نامزدی وزارت بهداشت هستیم و به همین دلیل باید از کارگروه خارج می‌شدیم. حال اینکه در نهایت کاندیدا شویم یا نشویم بر عهده اعضای کارگروه است. دولت باید از قوی‌ترین فرد برای وزارت بهداشت استفاده کند و با مجلس هم برای گرفتن رای اعتماد تعامل کند. این سابقه وجود دارد که در سال‌های ۱۳۹۲ و در ۱۴۰۰ خروجی کارگروه برای وزارت بهداشت افراد دیگر بوده و این بار هم ممکن است رئیس‌جمهوری فرد دیگری را برای وزارت بهداشت معرفی کند. کار کارگروه مشورتی است و برای رئیس‌جمهوری الزام آور نیست. از سوی دیگر شرایط خوبی بر وزارت بهداشت حاکم نیست و در حوزه دارو به دلیل عدم گشایش ارزی و نبود ریال مشکلات زیادی رخ داده است. کارگروه باید تا ۳۱ شهریور ماه کاندیداهای نهایی وزارت بهداشت را به رئیس‌جمهوری معرفی کند.

دلم برای وزیر بعدی بهداشت می‌سوزد

 ناهید خداکرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران و عضو کارگروه تخصصی انتخاب کاندیداهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت چهاردهم در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: با توجه به حجم بالای مشکلات حوزه بهداشت و درمان، دلم برای وزیر بعدی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌سوزد. با اینکه زن هستم و دوست دارم یک زن وزیر بهداشت شود اما قول می‌دهم در انتخاب وزیر جنسیت‌زده عمل نخواهیم کرد و وزیری را پیشنهاد خواهیم کرد که هم مسلط بر حوزه بهداشت و درمان مسلط باشد و هم دارای مقبولیت باشد. البته متاسفانه به زنان حتی برای تصدی مدیریت‌های میانی هم توجه زیادی نشده است. وزیر بعدی بهداشت باید فارغ از جنسیت، معاونان و مدیریت‌های خود را انتخاب کند.

وزیر بعدی بهداشت یک مدیر روابط عمومی قوی را انتخاب کند

حسن بایرامی از مدیران پیشین سازمان غذا و دارو و مدیرعامل فعلی یکی از شرکت‌های داروسازی در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: وزیر بعدی بهداشت باید یک مدیر روابط عمومی خوب و قوی انتخاب کند تا این وزارتخانه ارتباط خوبی با رسانه‌ها داشته باشد و تصمیمات و سیاست‌های این وزارتخانه شفاف و به درستی به جامعه منتقل شود.

سنجه‌های انتخاب وزیر بهداشت را ندیده‌ام

 هاشم موذن‌زاده مدیر مسوول پالنا در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: سنجه‌های انتخاب وزیر بعدی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را ندیده‌ام. باید مشخص شود چه کسانی برای تصدی وزارت بهداشت به کارگروه رزومه داده‌اند و چه نمراتی را گرفته‌اند و چه نمراتی را نگرفته‌اند.

پزشکیان یک وزیر بهداشت آشنا را انتخاب می‌کند

 سیدحسن امامی رضوی معاون اسبق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: به نظر من دکتر پزشکیان قطعا فردی را برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتخاب می‌کند که او را از قبل شناخته باشد. تمام وقت بودن نیروهای وزارت بهداشت و جدا نبودن سفره مسوولان از مردم (بیمه‌های پایه و تکمیلی) جزو اعتقادات دکتر پزشکیان هستند. اعضای کارگروه افراد قابل اعتماد و پخته‌ای هستند و پیشنهاد کارگروه حتما درست خواهد بود اما به نظر من باید افرادی به عنوان وزیر بهداشت پیشنهاد شوند که کاملا با دکتر پزشکیان هم‌فکر و هماهنگ باشند.

من را از دانشگاه بیرون و خانه‌نشینم کردند

حمیدی سوری اپیدمیولوژیست و استاد سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: من را از دانشگاه بیرون و خانه‌نشینم کردند و چون نمی‌خواستم زود بمیرم، مجبور شدم برای کار و تدریس به خارج از کشور بروم. من مخالف مردم و مملکتم نیستم و دوست دارم به پیشرفت کشورم کمک کنم. کارگروه تخصصی انتخاب کاندیداهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت چهاردهم فریب اسم‌های بزرگ را نخورد چون اسم‌های بزرگ یادآور خاطرات بد برای مردم هستند. همچنین کارگروه افراد رانت‌خوار و دارای تعارض منافع را انتخاب نکند. در حوزه علوم آموزش پزشکی دوران سهمیه تمام شده است. سهمیه‌ها تبعات بسیار منفی برای کشور دارند.

دولت چهاردهم بیشتر در حوزه سلامت سرمایه‌گذاری کند

 مهدی عبدوس پزشک و فعال حوزه تامین دارو در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: وزیر بهداشت بعدی می‌تواند بسیار موثر باشد و سرمایه‌گذاری دولت چهاردهم در حوزه سلامت می‌تواند به افزایش تاب‌آوری و رضایتمندی مردم کمک زیادی کند. ایجاد کارگروه‌های تخصصی انتخاب کاندیداهای وزارتخانه‌های دولت چهاردهم یک نوآوری جالب بود و امیدواریم این بار کاندیداهای پیشنهادی کارگروه‌ها به وزارت برسند.

دولت پزشکیان، دولت اقلیت است

مهدی رضایی معاون سازمان بیمه سلامت در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: با توجه به نتایج انتخابات ریاست جمهوری و عدم مشارکت بیش از نیمی از مردم در انتخابات، دولت پزشکیان دولت اقلیت است و به همین دلیل تغییرات بزرگ در حوزه اقتصادی ممکن است به تعویق بیفتد چون تبعات آن سنگین خواهد بود. در مورد تصمیم‌گیری‌های حوزه سلامت نیز همین وضعیت وجود دارد. وزیر بهداشت باید کاملا سیاسی باشد تا بتواند همکاری بین‌بخشی خوبی با سایر دستگاه‌های مرتبط با وزارت بهداشت داشته باشد. وزیر بعدی بهداشت نمی‌تواند بخش خصوصی را از حوزه ارائه خدمات درمانی حذف کند و اگر رئیس‌جمهوری نظر خاصی در این زمینه باشد باید او را متقاعد کرد.

وزیر بهداشت بعدی براساس عملکرد گذشته وی انتخاب شود

بابک مصباحی مدیرعامل یک شرکت داروسازی در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: انتخاب وزیر بهداشت بعدی باید براساس عملکرد وی طی سال‌های گذشته انجام شود و اینکه چقدر توانسته سیاست‌های کلان نظام سلامت را در دوره مدیریتی خود عملیاتی کند.

سه تا پنج نفر به عنوان کاندیدهای نهایی وزارت بهداشت معرفی می‌شوند

علی جعفریان رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو کارگروه تخصصی انتخاب کاندیداهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت چهاردهم در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: ۱۸ سنجه کلی و یک سری سنجه‌های تخصصی برای انتخاب وزرا از جمله وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وجود دارند که سنجه‌های تخصصی هم عجیب و غریب نیستند. اگر نیاز باشد سنجه‌های تخصصی را هم منتشر می‌کنیم. اگر کسی عضو کارگروه باشد و خودش کاندیدا شود باید از کارگروه خارج شود و به همین دلیل هم پس از خروج آقایان رئیس کرمی و ظفرقندی، مسوولیت کارگروه بر عهده من گذاشته شد. در حال حاضر ۱۸ نفر عضو کارگروه هستند که همه اعضای کارگروه هم دولتی نیستند و از بخش خصوصی هم در کارگروه حضور دارند. در نهایت بین سه تا پنج نفر به عنوان کاندیدهای نهایی معرفی خواهند شد. کاندیداها یا توسط اعضای کارگروه معرفی شده‌اند یا از سوی دبیر کارگروه (ربیعی) معرفی می‌شوند که بخش دوم تا این لحظه معرفی نشده است.

درست کردن مشکلات بخش سلامت بدون رفع تحریم‌ها و الحاق به FATF دروغ است

 محسن اسدی لاری مدیرکل پیشین امور بین‌الملل وزارت بهداشت در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: مردم در انتخابات اخیر به خط تحجر، تحریم و تحقیر نه گفتند و مردم از دولت دکتر پزشکیان انتظار دارند که گفت‌وگوهای بین‌المللی با آمریکا و اروپا و پرونده‌هایی مانند الحاق به FATF را به نتیجه برساند چرا که درست کردن بخش سلامت بدون انجام این کارها دروغ است و دکتر پزشکیان هم فردی است که بر عدم دروغگویی تاکید دارد.

وزیر بعدی نباید جزو مدیران اخیر وزارت بهداشت باشد

بابک زمانی متخصص مغز و اعصاب و رئیس انجمن سکته مغزی ایران در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: وزیر بعدی بهداشت باید فردی شناخته شده و با ساختار وزارت بهداشت آشنا باشد اما جزو مدیران اخیر این وزارتخانه نباشد چرا که فردی که در داخل وزارتخانه بوده توان نقد آن را ندارد. وزیر بهداشت باید پزشک بالینی باشد تا با وخامت وضعیت فعلی حوزه درمان آشنا باشد.

سیستم نباید سوار بر وزیر باشد، وزیر باید سوار بر سیستم باشد

 کوروش هلاکویی نائینی استاد اپیدمیولوژی و دبیر سابق انجمن علمی اپیدمیولوژیست‌های ایران در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: سیستم نباید سوار بر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد بلکه وزیر باید سوار بر سیستم باشد.

وزیر بعدی مانند وزیر قبلی به نمایندگان مجلس باج و امتیاز ندهد

هادی یزدانی پزشک در اتاق «چه کسی وزیر بهداشت خواهد شد؟» در کلاب هاوس گفت: امید در جوانپزشکان کشته شده است. امیدواریم وزیر بهداشت بعدی جلوی خودکشی و موج مهاجرت پزشکان را بگیرد. شب که می‌خوابم، صبح که بلند می‌شوم می‌بینم یکی از همکارانمان خودکشی کرده است. وزیر بهداشت بعدی نباید مانند وزیر قبلی به نمایندگان مجلس باج‌ها و امتیازهایی مانند دانشکده پزشکی و ... بدهد و باید جلوی نمایندگان بایستد و به آنها باج ندهد.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده