يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ , 8 Sep 2024
صنعت دارویی هند طی سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته و نقش مهمی در تولید دارو و واکسن جهانی ایفا نموده است. این صنعت با دارا بودن سهم 20 درصدی، بزرگترین عرضه کننده داروهای ژنریک جهان است. در حوزه داروسازی هند از نظر حجم تولید در رتبه سوم و از نظر ارزش در رتبه چهاردهم جهان قرار دارد و حدود 60 درصد از انواع واکسن‌های جهان از جمله: سرخک، سل، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه و..را تولید می‌کند.
بررسی وضعیت صنعت دارو و تجهیزات پزشکی هند
به گزارش فانا، بخش‌های اصلی صنعت داروسازی هند شامل «داروهای بدون نسخه ([1]OTC)، ژنریک­ها، مواد موثر دارویی (API[2])، واکسن‌ها، بیوسیمیلارها (داروهای نزدیک به بیولوژیک­ها از نظر ساختار و عملکرد) و قرادادهای تحقیق و تولید» است.

براساس گزارش منتشره از سوی آژانس رتبه بندی «CARE Ratings» هند، اندازه بازار صنعت دارویی این کشور در سال 2023 به 49.7 میلیارد دلار افزایش یافته و نرخ رشد مرکب سالانه ([3]CAGR) این صنعت از سال 2014 تا 2023 حدود 7 درصد بوده است. در حوزه واردات، سهم داروهای فله تقریباً 55%، سهم فرمولاسیون‌ها (دستورالعمل نحوه ترکیب مواد اولیه داروئی جهت تولید محصول) حدود 30 تا 35 درصد و سایر موارد مربوط به محصولات آیوش[4]، محصولات گیاهی و داروهای مرتبط با جراحی می‌باشد.

وابستگی قابل توجه به مواد دارویی فله از چین

     هند بیش از 3000 تولیدکننده داروی فله دارد، اما اکثریت آنها شرکت های کوچک غیر سازماندهی شده هستند و حدود 50 تا 60 درصد از کل سهم تولید را در اختیار دارند. در دهه گذشته داروهای فله بین 55 تا 60 درصد از کل واردات داروی هند را به خود اختصاص داده است. از نظر جغرافیایی، بخشی از واردات دارویی هند، از جمله فرمولاسیون‌های خاص، محصولات آیوش و داروهای مرتبط با جراحی توسط کشورهای مختلف تامین می‌شود اما بخش قابل توجهی از این وابستگی متعلق به چین است. چین تقریباً 43 درصد از کل واردات دارویی هند را در اختیار دارد و این کشور را به منبع اصلی تامین داروی هند تبدیل کرده است.

     سهم واردات داروی فله از چین هم از نظر ارزشی و هم از نظر حجمی رشد بالایی داشته و به ترتیب از 64 و 62 درصد در سال 2014 به 71 و 75 درصد در سال 2023 افزایش یافته است.

     این میزان اتکا به چین برای داروهای فله، به ویژه برای «داروهای نجات بخش[5]» که در آن وابستگی به مواد اولیه کلیدی ([6]KSM) از چین بیش از 50% است، قابل توجه است.
 
شکل (1). سهم کشورهای صادرکننده دارو به هند- 2023
همانطور که در جدول ذیل قابل مشاهده است، داروهای فله و واسطه‌های دارویی و فرمولاسیون‌ها در صدر واردات دسته بندی دارویی هند طی سال های 2020-2022 بوده است.

جدول  1-واردات دارویی هند براساس دسته بندی و ارزش واردات 22-2020 (میلیون دلار)
 
 حمایت های دولتی و مشوق های مرتبط با تولید

      اقداماتی که دولت هند در راستای کاهش وابستگی‌ها صورت داده است شامل: «افزایش سرمایه گذاری در تامین مواد اولیه و (API) ها، اصلاح قیمت گذاری مواد خام، و افزایش تولید داروهای با ارزش و مواد شیمیایی خاص» بوده است. از مجموع کل پروژه‌های تکمیل شده صنعت دارویی هند در سال جاری پیش بینی می‌شود حدود 516 میلیون دلار مرتبط با طرح های تشویقی دولت هزینه شود که بالاترین میزان ثبت شده در دهه گذشته است. در بین پروژه‌های ارائه شده، پروژه حمایت از کارخانه تولید پنی سیلین «G» واقع در  ایالت «آندرا پرادش» به تنهایی 244 میلیون دلار بوده است.

انجمن‌های هندی فعال در صنعت دارویی

جهت حضور در بازار و تجارت دارو و تجهیزات پزشکی با هند، برقراری ارتباط با مهمترین انجمن‌های دارویی و تجهیزات پزشکی هند که در ادامه اشاره شده است موثر خواهد بود. این انجمن‌ها از طریق بخش های متناظر خصوصی و دولتی و امضای یادداشت تفاهمات دوجانبه با یکدیگر مرتبط می‌باشند. شایان ذکر است دو اتاق بازرگانی هند به نام های (FICCI) و (CII) دارای بخش های مجزا در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی می‌باشند که شرکت های تولیدی متعددی ذیل خود دارند.

1.Pharmaceuticals Export Promotion Council of India (Pharmexcil)- Website: pharmexcil.com

2.Indian Drug Manufacturers' Association (IDMA) - idma-assn.org

3.Organisation of Pharmaceutical Producers of India (OPPI) - indiaoppi.com

4.Federation of Indian Chambers of Commerce & Industry (FICCI) – Pharmaceuticals Division - ficci.in

5.Confederation of Indian Industry (CII) – Pharmaceuticals - Website: cii.in

6.Indian Pharmaceutical Association (IPA) - Website: ipapharma.org

بخش دوم: صنعت تجهیزات پزشکی هند

     هند چهارمین بازار بزرگ تجهیزات پزشکی در آسیا، در میان 20 بازار برتر جهان قرار داشته و سریع ترین رشد بازار تجهیزات پزشکی در میان بازارهای نوظهور را دارد. صادرات این بخش طی 5 سال گذشته نرخ رشد ترکیبی سالیانه (CAGR) 9 تا 11 درصدی داشته و انتظار می رود تا سال 2025 به 10 میلیارد دلار برسد.

     این کشور دارای 1200 شرکت داخلی و چند ملیتی تولید تجهیزات پزشکی است که طیف وسیعی از تجهیزات به جز دستگاه‌های مدرن با فناوری پیشرفته را تولید می‌کنند. بخش تجهیزات پزشکی هند در زمان همه گیری کرونا به سرعت تولید اقلام ضروری مانند ونتیلاتورها، کیت‌های تست آنتی ژن سریع، کیت‌های (RT-PCR)، دماسنج‌های (IR)، کیت‌های (PPE) و ماسک‌های 95N را برای مصارف داخلی و خارجی انجام داده است.

وضعیت تجارت تجهیزات پزشکی هند

     نزدیک به 70 درصد از تجهیزات پزشکی هند از طریق واردات تامین می‌شود و تعرفه گمرکی آن (HS Code: 9018) بین صفر تا 7.5% می‌باشد. بین سال های 2020 تا 2022 واردات تجهیزات پزشکی هند از 5.4 میلیارد دلار به 7.6 میلیارد دلار افزایش یافته است که نشان دهنده رشد 41 درصدی است. پنج دسته عمده وارداتی تجهیزات پزشکی هند و ارزش واردات و صادرات آن‌ها در جدول ذیل قابل مشاهده است. از این منظر، هند به شدت به 5 کشور آمریکا، چین، آلمان، هلند و سنگاپور وابسته است. فهرست 50 قلم از تجهیزات پزشکی صادراتی و وارداتی هند به همراه ارزش تجاری آن‌ها طی سال 2023 به پیوست می‌باشد.
 
جدول 2- ارزش صادرات و واردات تجهیزات پزشکی هند طی سال 2023 (میلیون دلار)

همچنین در جدول ذیل فهرست دسته بندی تجهیزات پزشکی هند و ارزش تجاری آن در سال 2023 قابل مشاهده است.
 
 جدول 3- دسته بندی تجارت تجهیزات پزشکی هند در سال 2023 (میلیون دلار)
 

انجمن‌ها و شرکت های هندی فعال در صنعت تجهیزات پزشکی

 تقریبا تمام شرکت‌های پیشرو جهانی از جمله 50 شرکت اصلی تجهیزات پزشکی شعبه ای در هند دارند. 50 درصد آنها از آمریکا، 20 درصد از ژاپن، 4 درصد از فرانسه و سوئیس، 3 درصد از آلمان و بقیه از انگلیس، چین و سایر کشورها هستند. فهرست مهمترین انجمن‌ها و شرکت های فعال در زمینه تجهیزات پزشکی هند به همراه آدرس اینترنتی انجمن‌ها به شرح می‌باشد:


1.Association of Indian Medical Device Industry (AiMeD) - Website: www.aimedindia.com

2. Indian Drug Manufacturers' Association (IDMA) -idma-assn.org

3. Medical Electronics Association of India (MEAI) -meai.in

4. Indian Medical Association (IMA) - ima-india.org

5. Medical Technology Association of India (MTaI) - mtaiindia.org

6. Federation of Indian Chambers of Commerce and Industry (FICCI) - Medical Technology Division -ficci.com

7. Confederation of Indian Industry (CII) - Medical Technology Division -cii.in

جدول 4- تعدادی از شرکت های هندی فعال در صنعت تجهیزات پزشکی این کشور
 
لازم به ذکر است صنعت داروسازی هند برای سال 2024-25 پیش بینی رشد 7 تا 9 درصدی را دارد. باتوجه به نرخ رشد سالانه مرکب 7 درصدی کل واردات داروی فله هند، به نظر می رسد تقاضا برای (API) ها همچنان در سطح بالایی باشد. ارزیابی آژانس رتبه بندی «CARE Ratings» هند نشان می دهد با در نظر گرفتن پروژه‌های دارویی تکمیل‌ شده و در حال تکمیل، وابستگی به واردات چین تا پایان 2024 به 69 درصد کاهش یافته و با آغاز پروژه‌های سال 2025 به حدود 65% برسد. اتکا به چین برای داروهای فله به عنوان یک نقطه حساس و آسیب پذیر برای هند ارزیابی می‌شود.

جدول 5-  سهم واردات داروی فله از چین طی ده سال گذشته (از نظر ارزش و حجم)
 
چشم انداز رو به رشد صنعت داروئی هند، وابستگی کلی به واردات مواد دارویی فله از چین را همچنان بالا نشان می دهد. این وضعیت نگرانی‌هایی از جمله: «در دسترس بودن و آگاهی از نیازهای داروئی هند، هزینه پائین تر واردات نسبت به تولید داخلی و وابستگی به داروهای حیاتی» در چشم‌انداز مراقبت‌های بهداشتی هند ایجاد می‌کند.در حال حاضر چین بزرگترین صادرکننده تجهیزات پزشکی به هند است. این امر به ویژه در زمان همه‌گیری کووید 19 و کمبود شدید تجهیزات پزشکی مشهود بود. در سال 2021، واردات از چین به 1.63 میلیارد دلار رسید که رشد 48 درصدی داشت. طبق گزارش مرکز ابتکار تحقیقات جهانی هند (GTRI) پیش بینی می‌شود نیاز به تجهیزات پزشکی هند تا سال 2030 به 50 میلیارد دلار برسد و اگر صنعت داخلی به دلیل محدودیت های فناوری یا سیاسی توسعه نیابد، میزان واردات در مقیاس بزرگتر روند افزایشی خواهد داشت.

[1]. Over-the-counter medicine

[2]. Active Pharmaceutical Ingredient

[3]. Compound Annual Growth Rate

[4] . AYUSH ، درمان بیماری­ از طریق استفاده از روش­های سنتی پذیرفته شده توسط کمیسیون علمی و فنی هند

[5]. life-saving drugs

[6]. Key Starting Materials
منبع : معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده