جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
کارشناس گیاهان دارویی گفت: 1200 گونه گیاه مرتعی در استان قم وجود دارد که طبق آخرین گزارش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قم، ارزش دارویی 240 گونه این گیاهان مورد شناسایی قرار گرفته است.
ارزش دارویی 240 گونه گیاهی در قم
به گزارش فانا، زهره مهر نوروزی با اشاره به ظرفیت تولید گیاهان دارویی در قم عنوان کرد: با توجه به آب وهوای گرم وخشک استان 1200 گونه گیاه مرتعی در استان قم وجود دارد که طبق آخرین گزارش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قم 240 گونه این گیاهان ارزش دارویی آن­ها مورد  شناسایی قرار گرفته است. این آمار نشان دهنده ظرفیت بلقوه استان قم در تولید گیاهان دارویی است که می تواند بستری مناسب در جهت فعالیت های اقتصادی و حتی جذب سرمایه گذار در این بخش باشد.
 
وی در رابطه با گیاه درمانی نیز بیان کرد: گیاه درمانی به اندازه عمر بشر برروی کره زمین سابقه دارد و دانش پزشکی با همه پیشرفتی که در عرصه علم و دانش داشته است نتوانست بی نیازی اش را به گیاه درمانی به اثبات برساند و از گیاهان دارویی به عنوان درمان مکمل و پیشگیری استفاده می کند. با توجه به ظرفیت های موجود در تولید و پرورش گیاهان دارویی در قم هنوز فعالیت های موثری در جهت اشتغال زایی و توسعه اقتصادی استان در این بخش صورت نگرفته است.
 
مهر نوروزی تصریح کرد: در قم اولین شرکت پژوهشگران طب گیاهی بوعلی سینا در سال 1379 به ثبت رسید. امروز این شرکت از داخل و خارج کشور بیماران را به صورت رایگان پذیرش می‌کند. همچنین یکی از مراکزی که از سال 1375 در قم در زمینه گیاهان دارویی تحقیق و پژوهش می‌کند مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قم است. فرآوری گیاهان دارویی نیز یکی از پتانسیل هایی است که می توان با تحقیقات گسترده و حضور نخبگان و با نگاهی علمی و دانش بنیان به این ظرفیت ارزشمند اقتصادی نیز دست یافت.
 
مهر نوروزی عنوان کرد: به واسطه اهمیت مدیریت منابع و به ویژه آب در کشاورزی، دیگر نمی توان برای محصولات پر مصرف آبی در جهت کشاورزی در قم برنامه ای اتخاذ کرد و در این شرایط حرکت به سمت گیاهان کم مصرف آبی و زودبازده می تواند کار ساز باشد.
 
وی یادآور شد: امروزه علم گیاهان دارویی توانسته تاثیر مهم گیاهان در جهت درمان انواع بیماری های پوستی و افسردگی و بیماری های ریوی و سرطان را به ثبت برساند حتی در حوزه پیشگیری نیز می توان از گیاهان دارویی به طور شگفت انگیزی استفاده کرد.
منبع : خبرگزاری ايسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده