دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ , 16 Sep 2024

در دیدار ۴ ساعته دانشجویان با وزیر بهداشت چه گذشت؟

کمر همت برای شفافیت و اصلاح نظام بهداشت و درمان
شهرک قدس. ساختمان ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. طبقه پانزدهم. سالن همایش‌ها. وزیر بهداشت، و پنجاه دانشجو از اتحادیه‌ها و تشکل‌های سراسر کشور.
در دیدار ۴ ساعته دانشجویان با وزیر بهداشت چه گذشت؟
به گزارش فانا، وزیر بهداشت از اتحادیه‌های دانشجویی دعوت کرده است تا در روز شنبه، ۹ آذر ۹۸، برای دیدار و صحبت در وزارت بهداشت حضور پیدا کنند. هر اتحادیه چندنفری از دفاترش را انتخاب می‌کند و ساعت ۱۶ شنبه در لابی ساختمان خیابان سیما هستیم. هماهنگی دم گیت ورودی کمی طولانی می‌شود. بعد از چک‌کردن اسامی وارد می‌شویم و به سالن همایش‌های طبقه پانزدهم راهنمایی‌مان می‌کنند. چند دقیقه‌ای از ورود بچه‌ها نگذشته که خانم دکتر لاری، معاون فرهنگی دانشجویی وزیر، به همراه چند مسئول دیگر وارد سالن می‌شوند و با لبخند بزرگی که بر لبشان است به بچه‌ها خوش‌آمد می‌گویند. بچه‌های بسیج دانشجویی قبل از همه آمده‌اند و بعد از دکتر لاری، دسته دسته بچه‌های دیگر هم وارد می‌شوند. خانم دکتر یکی‌دوتایی از آن‌ها را به اسم می‌شناسد و حال و احوال می‌کند.. تا قبل از آمدن وزیر و رسمی‌شدن جلسه، بچه‌ها گروه گروه، ایستاده و نشسته دارند بحث می‌کنند. آن‌هایی که قرار است صحبت کنند می‌آیند ردیف جلو و همین‌جور که دارند به متنشان نگاه می‌اندازند با دوستانشان درمورد این‌که چه بگویند و چه نگویند صحبت می‌کنند. برای هر نفر یک کیک و نسکافه و چای روی میز است.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با ۱۸ دفتر، جامعه اسلامی دانشجویان با ۱۵ دفتر، دفتر تحکیم وحدت با ۴ دفتر و بسیج دانشجویی با ۴۰ دفتر در دانشگاه‌های علوم پزشکی، در جلسه حضور دارند.

دکتر نمکی حدود ۱۶:۳۰ با سرعت وارد سالن می‌شود و به همه خوش‌آمد می‌گوید. سپس مستقیم به سمت صندلی بین خانم دکتر لاری و دکتر داودی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی، می‌رود و می‌نشیند. قرآن قرائت و سرود ملی پخش می‌شود. مجری بدون اتلاف وقت شروع می‌کند و خطاب به دکتر نمکی درمورد تاریخ تشکل‌های دانشجویی مواردی را می‌شمارد. آقای وزیر و خانم دکتر لاری به مجری نگاه می‌کنند و گوش می‌دهند. چند نفری گوشه و کنار پچ‌پچ می‌کنند، احتمالاً هنوز مشغول نهایی کردن متن سخنرانی هستند. مجری در حال خواندن بیانات رهبری درمورد جنبش دانشجویی است. سپس درمورد افراد جلسه می‌گوید: انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با ۱۸ دفتر در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و دبیرشان که البته امسال دانشجوی وزارت علوم هستند. همچنین جامعه اسلامی دانشجویان با ۱۵ دفتر و دفتر تحکیم وحدت با ۴ دفتر به همراه دبیرانشان. همچنین ۲۰ نفر از ۷۵ دفتر بسیج دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و مرکز هماهنگ‌کننده بسیج‌های دانشجویی علوم پزشکی، در جلسه حضور دارند.
 

دکتر نمکی آغاز می‌کند و هفته بسیج را تبریک می‌گوید. درمورد پذیرش پست وزارت بهداشت می‌گوید که به رغبت نبوده و به محض ورود و در این کمتر از یک سال شروع به شفاف‌سازی و اصلاح فساد در برخی نهاد‌ها مثل سازمان غذا و دارو نموده است. وزیر بهداشت تاکید می‌کند که با توجه به وضعیت تحریم‌ها و بیماران سال سختی را در پیش دارند. همچنین می‌گوید که کمبود‌های دارویی ما حداکثر یک سوم پارسال شده است و جلوی وارداتی که تولید مشابه داخلی دارند گرفته شده است. دکتر نمکی برای حسن ختامِ مقدمه از شهدا و تلاش برای سرافرازماندن نظام و کشور صحبت می‌کند و این را به زنده و فعال بودن جنبش دانشجویی وصل می‌کند و می‌گوید: شاید امروز بیش از آن‌که به مالک اشتر نیاز داشته باشیم، به ابوذر نیاز داریم. همچنین در استعاره‌ای می‌گوید: قالی عمر من رو به اتمام است و باید در همین مدت کاری کنیم. سپس از دانشجویان درخواست می‌کند پویا و مطالبه‌گر باشند و برای خودکفایی دانشگاه‌ها تلاش کنند.

دکتر نمکی بیش از ۱۵ دقیقه صحبت نمی‌کند و می‌خواهد میکروفون را به خانم دکتر لاری بدهد که او درخواست می‌کند دانشجویان صحبت کنند.
سهمیه، فساد، بودجهطبق هماهنگی قبلی، جهرمی، دبیر جامعه اسلامی علوم پزشکی کرمان، شروع می‌کند و خودش را معرفی می‌کند. ابتدا از افزایش ظرفیت پزشکی می‌گوید و درخواست می‌کند که با توجه به کمبود‌های آموزشی، این اتفاق نیفتد، چون انحصار در دوره‌های عمومی نیست بلکه در تخصصی است. او همچنین از سهمیه‌ها می‌نالد و می‌گوید که بین همه سهمیه‌ها سهمیه فرزندان هیئت علمی ظالمانه‌ترین است.

اسدیان دبیر جامعه اسلامی دانشگاه اردبیل نفر بعدی است و درمورد فسادی که از انحصار پزشکان متخصص ایجاد می‌شود می‌گوید. همچنین درخواست افتتاح بیمارستان تخصصی تنفس برای زابل می‌نماید. اسدیان از انتصاب برخی پرونده‌دار‌های سال ۸۸ در دانشگاه‌ها می‌گوید و دکتر نمکی می‌گوید این افراد را به اسم به من اطلاع بدهید.
 

پس از او، زادمهر، دبیر اتحادیه خودش را معرفی می‌کند و می‌گوید که دانشجوی فرهنگیان است، اما با مشورت دوستان نکاتی دارد. ابتدا درمورد حمایت‌های غیرمالی وزارتخانه از تشکل‌ها می‌گوید و اظهار امیدواری می‌کند که مسئولین وزارتی به درخواست جلسات تشکل متبوعه‌اش پاسخ بدهد. همچنین از ادغام معاونت فرهنگی و دانشجویی می‌گوید که باعث می‌شود بودجه برای امور صنفی خرج شود و مبلغ خاصی به فرهنگی و تشکل‌ها نمی‌رسد. زادمهر همچنین از دخالت نظرات سیاسی مسئولین گلایه می‌کند و می‌گوید برخی تشکل‌های همسو با مسئولین بیشتر مورد حمایت هستند. زادمهر می‌گوید تشکل دانشجویی هویتش به حریتش است و می‌گوید از اول مسئولیتش یک هزار تومانی از وزارت بهداشت نگرفته است
مجری تشکر می‌کند و سراغ اتحادیه بعدی می‌رود.

دستمزد رزیدنت‌ها، کانون‌های دانشجویی، وزارتخانهصادقی از دفتر تحکیم وحدت دانشگاه علوم پزشکی همدان نفر بعدی است. او می‌گوید کانون‌های دانشجویی رشد قارچی داشته‌اند و با تشکل‌ها موازی‌کاری و تزاحم دارند. همچنین از تبعیض نسبت به پرستاران و افزایش ظرفیت پرستاری می‌گوید که بی‌سروصدا انجام شده است. او درمورد حقوق و مزایای رزیدنت‌ها و اینترن‌ها می‌گوید که نسبت به کارشان بسیار پایین است. صادقی درمورد هیئت علمی مشترک در برخی دانشگاه‌ها هم حرف‌هایی دارد و برای خاتمه دو نکته می‌گوید: برای سیگار مالیات وضع کنید، و پاکسازی‌تان را در وزارتخانه ادامه بدهید.

دهقان، دبیر اتحادیه نیز می‌گوید شبکه بهداشت و درمان باید متناسب با سیاست‌های جمعیتی بازآموزی شود.
جوانمرد، دبیر دفتر تحکیم وحدت علوم پزشکی بندرعباس صحبت‌های او را ادامه می‌دهد و درخواست استقلال و فعلیت یافتن نهاد‌های دانشجویی، مثل هیئت نظارت را دارد. همچنین از دکتر می‌خواهد بحث بودجه را یک بار برای همیشه حل کند.


مجری می‌گوید تا اینجا شش نفر صحبت کرده‌اند و شش نفر مانده‌اند، دکتر ادامه صحبتش را می‌گیرد که بله وقت نماز هم رسیده است... یکی از بچه‌ها با صدای بلند می‌گوید بله بیست دقیقه هم گذشته و چندباری به مسئول جلسه تذکر داده‌ایم. دکتر هم می‌گوید بله می‌شود برویم نماز و برگردیم، من امشب تا هر ساعتی اراده کنید در خدمتتان هستم. یکی از بچه‌ها به شوخی می‌گوید شام هم هست؟ و نهایتاً تصمیم می‌شود که چند دقیقه‌ای به نماز اختصاص بدهیم و برگردیم.

بچه‌ها سریع سالن را خالی می‌کنند، شاید از کم بودن فرش و وضوخانه خبر دارند. آقای وزیر صف اول و پشت یکی از دانشجو‌ها که دوستانش «سید» صدایش می‌کنند می‌ایستد و نماز می‌بندد. بعضی‌بچه‌ها هم که دیرتر رسیده‌اند تا روی سنگ‌های لابی ایستاده‌اند. نماز که تمام می‌شود چندنفر از بچه‌ها دور دکتر نمکی و معاونانشان را می‌گیرند و صحبت می‌کنند. به مرور و گروه گروه‌ها وارد سالن می‌شوند و سرجایشان می‌نشینند.
 

دکتر نمکی بدون معطلی شروع می‌کند به پاسخ دادن: امسال قرار بود طرحی تصویب شود که ظرفیت دانشجویان پزشکی را دوبرابر کنند. جو مجلس هم طوری شده بود که به هر حال می‌خواستند این را تصویب کنند. بنده تا ۱۲ شب اینجا جلسه گذاشتم و به هر شکل اقناع کردیم که نهایتاً ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. من مثال می‌زدم که به هر حال مرغداری هم باشد باید زیرساخت‌ها را آماده کرد و این افزایش بی منطق نمی‌شود! ضمن اینکه خودِ سنجش هم سالی ۴۰-۳۰ درصد در کاسه ما می‌گذارد که ما با یک ظرافتی این را گذاشتیم در دل همان.

همین امشب یک کمیته بین خودتان تشکیل دهید به عنوان مشاوران دانشجویی وزیر، با خود من هماهنگ شوید. ماهی یک جلسه هم با من خواهید داشت. بعد شماره‌اش را بلند اعلام می‌کند

درمورد سهمیه‌ها، یک مدل سهمیه داریم که مربوط به خانواده شهدا و ایثارگران است، البته خانواده شهدا محترمند و همه ما تا نسل‌ها بهشان مدیونیم، اما طوری هم نشود که یک دانشجویی با استعداد کمتر بنشیند در کلاس ناهمگنی و دلسرد شود از اینکه بقیه بهترند، و بقیه هم فکر کنند خانواده شهدا دارند حقشان را می‌خورند و ریزش‌های انقلاب شوند. من طرحی خدمت مقام معظم رهبری و رئیس مجلس نوشتم که این باید در قانون اصلاح شود و از دیدگاهی گفته شود که عزت خانواده شهید و ایثارگر خدشه‌دار نشود.

وزیر بهداشت در پاسخ به مطلبات دانشجویی می‌گوید: همین امشب یک کمیته بین خودتان تشکیل دهید به عنوان مشاوران دانشجویی وزیر... دهقان می‌آید بین صحبت‌های دکتر و می‌پرسد این کمیته را از چه کسی پیگیر شویم؟ دکتر بلافاصله می‌گوید خود شما محور شوید و با خود من هماهنگ شوید، ماهی یک جلسه هم با من خواهید داشت. بعد شماره‌اش را بلند اعلام می‌کند و درحالی که بچه‌ها می‌نویسند اضافه می‌کند که من همین یک شماره را دارم.
آقای وزیر اضافه می‌کند که من اصلاحات سختی را شروع کرده‌ام و خیلی تنها هستم، دلم به خدا خوش است و همین نیرو‌های وفادار در نظام.
 
دکتر نمکی درمورد سهمیه‌ها می‌گوید: درمورد سهمیه هیئت علمی، بنده تک به تک جلویش را گرفتم و برایش هزینه هم دادم. ۲۲۱ مورد دانشجوی خارج کشور غیرقانونی در دانشگاه ما نشسته بودند و جای نخبگان را گرفته بودند، همه‌شان را بیرون کردم و به قوه قضاییه معرفی کردم، اما خیلی در بوق نکردم که اعتماد عمومی ریزش نکند. دکتر میان صحبت‌هایش از شعر استفاده می‌کند و می‌گوید: هست از پس پرده گفتگوی من و تو /، چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من! ما نباید با دعوای سیاسی بین خودمان باعث ضربه به نظام شویم. پس ما چیزی به نام سهمیه و این‌ها نخواهیم داشت، من این‌ها را جمع می‌کنم! هیئت علمی زحمت کشیده؟ آن کشاورز مگر زحمت نکشیده؟
 

وزیر بهداشت ادامه می‌دهد: ما چند کانون فسادخیز داشتیم، یکی سازمان غذا و دارو که سعی کردم کمیسیون‌هایش را شفاف کنم و آدم‌های پاک‌دستی را برایش بگذارم. او همچنین می‌گوید: کشور کشش برخی حرکات رادیکالی ناگهانی را ندارد، برخورد با این جریان درهم پیچیده فساد، علاوه بر قاطعیت، هنرمندی هم می‌خواهد که آوار و گردوخاکش در چشم مردم نرود. من می‌دانم همکاری دارم که فساد می‌کند، اما برایش وقت تعیین کرده‌ام که به وقتش گوشش را بپیچانم تا توطئه‌ای علیه مردم نشود. اما شما بدانید فسادستیزی در وزارت بهداشت وقفه ناپذیر است، مگر روزی که من نباشم. بنده با احدالناسی درمورد بیت‌المال مماشات نخواهم کرد.

فسادستیزی در وزارت بهداشت وقفه ناپذیر است، مگر روزی که من نباشم. بنده با احدالناسی درمورد بیت‌المال مماشات نخواهم کرد
دکتر نمکی درمورد مشکل رفت‌وآمد دانشجو‌ها به اتحادیه نیز می‌گوید: پدر من یک راننده کامیون بود و من دلم نمی‌آمد ازش پول بگیرم. من شرایط شما را می‌فهمم. این باید حتماً سریع حل شود و هزینه جاری تشکل‌ها پرداخت شود. گزارشش را سریع به من بدهید و دانشجویان هم با شماره‌ای که از من دارند گزارش بدهند که حل شد یا نه. درمورد بودجه فرهنگی هم حرف شما درست است و بودجه‌های فرهنگی دارد لگدمال مسائل غیرفرهنگی می‌شود. ایجاد ردیف بودجه جدید ممنوع است، اما در زیرردیف‌ها باید این بودجه فرهنگی و صنفی تفکیک شود، خودتان بررسی کنید و درصدش را اعلام کنید تا اصلاح شود.
 

وزیر بهداشت درمورد انتصابات سیاسی عنوان کرد: من به همکارانم گفته‌ام، اجازه نخواهم داد وزارت بهداشت آلوده سیاست شود. اگر رئیس دانشگاهم آلوده سیاست شد دیگر نمی‌توانم آن مجموعه را اداره کنم. اگر جایی به این رسیدید که رئیس دانشگاه من دارد سیاسی‌کاری می‌کند به همین شماره من مستند بفرستید، به والله العظیم، نیم ساعت هم نمی‌گذارم بماند! قبل از بنده نمایندگان در تعیین رؤسای دانشگاه دخالت می‌کردند و اسم می‌دادند، روزی که آمدم گفتم وزیر بهداشت منم، حق نصب رئیس با من است، حق استیضاح هم با شماست.
 
اگر جایی به این رسیدید که رئیس دانشگاه من دارد سیاسی‌کاری می‌کند به همین شماره من مستند بفرستید، به والله العظیم، نیم ساعت هم نمی‌گذارم بماند!
دکتر نمکی می‌گوید: بیمارستان تخصصی سیستان و بلوچستان کارش تمام است و من دارم برای افتتاحش می‌آیم. زابل و زاهدان آماده بود، گفتم باید سراوان هم آماده کنید تا برویم برای افتتاح.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی درمورد سیاست‌زدگی در تشکل‌های صنفی نیز می‌گوید: نظام پزشکی که صنف نیست که بیایند دعوا‌های صنفی داشته باشند، ما یک وظیفه ملی داریم! ما چیزی به نام انجمن صنفی غیرسیاسی در رشته‌های علوم‌پزشکی نداریم، چه در دانشگاه و چه بعدش! دانشگاه قطعاً باید سیاسی و زنده و پویا و متکثر باشد، اما سیاسی‌ای که سیاست‌زده نباشد و در راستای مصالح انقلاب و نظام و کشور باشد؛ بنابراین من نمی‌پذیریم که غش کنیم روی تشکل صنفی و یادمان برود جنبش دانشجویی برای چه تأسیس شده است. با رعایت حرمت‌ها نقد کنید. این وزیر هم وزیر صداخفه‌کن نیست، اما وزیر سیاست‌زدگی هم نیست.

دکتر نمکی عنوان کرد: به من می‌گویند قیمت دارو را ببر بالا که جلوی قاچاق را بگیری. من بیمار را له کنم که جلوی قاچاق را بگیرم؟ اصلأ معنی ندارد این حرف!
به من می‌گویند قیمت دارو را ببر بالا که جلوی قاچاق را بگیری. من بیمار را له کنم که جلوی قاچاق را بگیرم؟ اصلأ معنی ندارد این حرف!

وزیر بهداشت درمورد وضعیت خوابگاه‌ها می‌گوید: به خدا آدم خجالت می‌کشد. در همین تهران رویش نمی‌شود برود در خوابگاه‌های دانشجویی! بنده گفته‌ام املاک اضافی دانشگاه‌ها را بفروشیم و ببریم فقط در خوابگاه‌ها، وام کم بهره بگیریم و برای بخش خصوصی هم انگیزه ایجاد کنیم که مشارکت کنند، خیرین هم که الان فقط برای تخت بیمارستان هزینه می‌کنند، خوب است به این قسمت هم توجه داشته باشند.

وزیر بهداشت درمورد وضعیت آموزش در وزارت بهداشت می‌گوید: باید نیاز‌های سال‌های آتی را بسنجیم و پاسخ این سوالات را پیدا کنیم:این‌که چه کسی را؟ با چه سطحی از مهارت؟ در چه مدتی؟ با چه هزینه‌ای؟ توسط چه کسی؟ در کجا؟ و برای کدام جایگاه؟ تربیت کنیم، در این صورت مشکل ما با آموزش عالی حل می‌شود.
دکتر نمکی همچنین می‌گوید: حقوق رزیدنت‌های و انترن‌ها واقعا مایه شرمساری است. داریم از دو طریق این را اصلاح می‌کنیم: افزایش از طریق منابع عمومی و افزایش کارانه برای رزیدنت‌ها.
 


وزیر بهداشت عنوان کرد: درمورد بحث جمعیت، که دغدغه تمام دلسوزان نظام است، من آمار‌ها را راستی آزمایی کردم و وارد تدوین آیین‌نامه‌ها شدیم. مراکز درمان ناباروری را در مراکز استان به راه انداختیم و این‌ها باید رایگان باشد. برای اولین بار داریم سایز خانوار را در ذهن مردم پنج‌نفره می‌سازیم. این اقدام را بنده جدی می‌گیرم و دنبال خواهم کرد و ترمزی هم ندارم.

دکتر نمکی تشکر می‌کند و می‌گوید من آماده‌ام که صحبت بقیه بچه‌ها را هم بشنوم.
اخلاق پزشکی، شفافیت، دندانپزشکیپس از این صحبت‌ها، نوبت به انجمن اسلامی مستقل می‌رسد. اسماعیلی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی می‌گوید: احتمالاً خیلی از این موارد را شما می‌دانید، اما ما مطرح می‌کنیم تا معلوم شود که جنبش دانشجویی رصد می‌کند. اخلاق پزشکی اوضاع خوبی ندارد و نسل بعدی را که در دانشگاه می‌بینیم گویا اصلاً بهتر نیستند. همچنین مفاسد اقتصادی در فضای علوم پزشکی وجود دارد و در بسیاری از قسمت‌های وزارت بهداشت تعارض منافع وجود دارد. اسماعیلی می‌گوید درمورد بودجه دانشگاه‌ها، ما خواستار شفافیت بودجه هستیم.
 


نفر بعد دبیر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علوم‌پزشکی سبزوار است. او می‌گوید: اعتباربخشی که از قبل خبر داده شود فایده ندارد و صرفاً باعث خرج اضافه می‌شود. او همچنین می‌گوید: درمورد درمان ناباروری، من خودم بررسی کرده‌ام و دیدم که رایگان نیست متاسفانه. او درمورد دندانپزشکی هم می‌گوید: دندانپزشکی در نظام سلامت ما مغفول مانده و واقعا هم هزینه‌بر است. چه فکری برای آن می‌شود؟ و ادامه می‌دهد: توجه به طب سنتی، مخصوصاً در بخش‌های پژوهشی‌اش باید اتفاق بیفتد. همچنین نظارت در این زمینه باید دقیق شود.

عضو شورای مرکزی اتحادیه مستقل نیز از سرانه مالی تشکل‌ها گلایه می‌کند و همچنین از اولیت دادن کانون‌ها و شورا‌های صنفی به تشکل‌های انقلابی. او همچنین به رویکرد‌های سیاسی در وزارتخانه و در روابط عمومی معاونت دانشجویی فرهنگی اعتراض می‌کند: چرا پیام نوروزی آقای خاتمی در سامانه مفدا (معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت) قرار می‌گیرد؟ نه فقط آقای خاتمی، بلکه اگر پیام آقای مصباح و احمدی‌نژاد هم قرار می‌گرفت اعتراض داشتیم.[دیدار دانشجویان با وزیر]
نظام ارجاع، شفافیت، طرح تحولمجری می‌گوید سه نفر از مجموعه بسیج مانده‌اند.

پیوندی، عضو بسیج علوم‌پزشکی مشهد شروع می‌کند: شخصیت رئیس دانشگاه باید شخصیت فرهنگی داشته باشد و در انتصابات باید به این توجه کرد. او همچنین گلایه می‌کند که ارزش و ذائقه‌ای که از سوی وزارت تبلیغ می‌شود، دسترسی سریع به فوق‌تخصص‌هاست و در این بین پزشک عمومی دارد جایگاهش را از دست می‌دهد. با این روش اشتباه، نظام ارجاع ما در آینده شکست خواهد خورد و پذیرفته نمی‌شود. پیوندی می‌گوید: رشته‌های بهداشت احساس می‌کنند در نظام سلامت جایگاهی ندارند.

در روزی که همه طرح تحول سلامت را به‌به و چه‌چه می‌کردند، بسیج‌های دانشجویی حرف علمی می‌زدند. معاون پارلمانی وزیر دانشگاه به دانشگاه آن‌ها را دنبال می‌کرد و صدایشان را خفه می‌کرد.

نماینده دیگری از بسیج دانشجویی ادامه می‌دهد: کانون‌های فرهنگی دارد تبدیل می‌شود به حیاط خلوت دانشجویانی که جای دیگری ندارند که هر کاری می‌خواهند انجام دهند. اخیراً هم بحث اتحادیه کانون‌ها مطرح است که معلوم است می‌خواهند به کدام سمت و سو ببرند. او درمورد شفافیت عنوان می‌کند: من به دوستان می‌گفتم دکتر نمکی وصلۀ نچسب این دولت است. شما خوشبختانه به شفافیت اهمیت می‌دهید، کاش فرجامش را هم اعلام کنید و گزارش بدهید.
مهتدی رئیس مرکز هماهنگ‌کننده بسیج‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی سخنران آخر است: در روزی که همه طرح تحول سلامت را به‌به و چه‌چه می‌کردند، بسیج‌های دانشجویی حرف علمی می‌زدند. معاون پارلمانی وزیر دانشگاه به دانشگاه آن‌ها را دنبال می‌کرد و صدایشان را خفه می‌کرد. دانشجو که منفعتی نداشت، حرف علمی می‌زد. حالا به آن حرف‌ها رسیده‌ایم!
 
 خارج از نوبت‌هایکی از دانشجو‌ها هم با تشکر از سعه صدر دکتر نمکی اجازه صحبت می‌گیرد و می‌گوید: آقای دکتر اگر من به قطار ساعت ۱۰ نرسم باید بیایم خانه شما نمکی می‌خندد و می‌گوید: بفرمایید! دانشجو می‌گوید بچۀ سرپل‌ذهاب است. او از محروم کردن دانشجو از تحصیل به خاطر تعهد خدمت گلایه می‌کند و می‌گوید این باعث ناامیدی و نهایتاً به ضرر کشور است. البته از این مجلس و این دولت انتظاری هم نمی‌رود.
 

دکتر مجدداً تشکر می‌کند از صحبت بچه‌ها و می‌گوید به اختصار پاسخ می‌دهد: درمورد اخلاق پزشکی فرمایش متینی بود، ما در مجموعه پزشکی کشور دچار یک بحران اخلاق پزشکی هستیم. ما پزشک تربیت می‌کنیم، حکیم تربیت نمی‌کنیم. راه‌حلش آشنایی پزشک با مؤلفه‌های اجتماعی سلامت است. در طرح هر خانواده یک پایگاه سلامت که من ارائه کردم به این ماجرا اهمیت داده شده است. پرستار و دندان‌پزشک و پزشک ما تربیت بیمارستانی شده‌اند و نه اجتماعی. در آموزش‌هایمان دچار نقصانیم. اگر این کار را کردیم اخلاق هم درست می‌شود، در غیر این صورت خیر.
نمکی می‌گوید: تعارض منافع که می‌فرمایید درست است. شرکت‌های دارویی در کمیسیون‌های قیمت‌گذاری دخالت داشتند. ما مقابله کردیم و می‌کنیم و اصلا اهل ترس و لرز نیستم. منتها برخی دوستان همفکر گفتند گزارش صریح و تیز آن به نوعی خودزنی است و علناً منتشر نشد، اما من در جلساتی که با شما خواهم داشت اعلام خواهم کرد.
تعارض منافع در وزارتخانه وجود دارد. شرکت‌های دارویی در کمیسیون‌های قیمت‌گذاری دخالت داشتند. ما مقابله کردیم و می‌کنیم و اصلا اهل ترس و لرز نیستم
وزیر بهداشت عنوان می‌کند: مشکلات ساختاری ما دو دسته است: درون دانشگاه و در نهاد‌های ستادی. آموزش ما به‌شدت دچار اشکال است و هر سال هم دارد پایین‌تر می‌آید؛ این را من از سرزدن به بیمارستان‌ها می‌فهمم. چون رئیس دانشگاه باید مدام با بیمه و موارد دیگر سروکله بزند و به امر پژوهش و آموزش نمی‌رسد. نظام آموزش ما مشکل دارد. ما در این سال‌ها فقط ژنرال تربیت کرده‌ایم نه سرباز. قاعدۀ هرم درمانی، پزشک عمومی و پزشک داخلی و اطفال و جراح عمومی و این‌هاست، نه جراحی که می‌رود فلو خاص و مریض خاص می‌بیند و تعرفه خاص هم دارد. فوق تخصص انگشت دست راست، که انگشت دست چپ را دست نمی‌زند! هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست. من خیز برداشتم برای اصلاحش و خیلی هم حرف می‌شنوم. البته یک مشکل هم این است که برای رشته‌های عمومی ویزیت و درآمد خوبی تعریف نکرده‌ایم، و من دارم تمام این‌ها را بازنگری می‌کنم. یک انقلابی در این عرصه اتفاق می‌افتد.
 

نمکی در پاسخ به سؤال درمورد دندانپزشکی می‌گوید: درمورد خدمات دندان پزشکی حرف شما درست است و مردم تحت فشارند. آن‌چه به عقل من می‌رسد این است که بچه‌های سال ششم مدرسه را چک کنیم و بهشان یاد بدهیم چگونه از دندان‌هایشان مراقبت کنند. امسال هم طرح مدارس بدون پوسیدگی را راه انداخته‌ایم.
قاعدۀ هرم درمانی، پزشک عمومی و پزشک داخلی و اطفال و جراح عمومی است، نه فوق تخصص انگشت دست راست، که انگشت دست چپ را دست نمی‌زند!
وزیر بهداشت درمورد طب سنتی می‌گوید: من طب سنتی را در همه دنیا دیده‌ام و مسلطم، شمشیر دولبه‌ای است که می‌تواند خیلی مفید باشد یا ضربه بزند. بنده مشاوری برای طب سنتی گذاشته‌ام و داریم رویش کار می‌کنیم. می‌خواهیم دانشگاه طب مکمل راه بیندازیم و به طب سنتی هم بپردازیم. در بیمارستان‌ها باید تعدادی تخت زیر نظر متخصص طب سنتی داشته باشیم.
وزیر بهداشت درمورد شفافیت عنوان کرد: شما در زمان بنده عدم شفافیت نمی‌بینید! اگر هم می‌بینید باید طبق اصل امربه‌معروف به بنده اطلاع بدهید، وگرنه فردای قیامت یقه‌تان را می‌گیرم! احدی اطراف من جرأت استفاده از رانت ندارد. اگر کسی نکته‌ای را در دانشگاه علوم‌پزشکی می‌بیند که با اصول نمی‌خواند، حتماً منعکس کند و قطعا برخورد خواهم کرد.
دکتر نمکی درمورد بسیج می‌گوید: من اعتقاد دارم که بسیج لشکر مخلص خداست و اهرم قوی نظام! این را می‌توانید از نزدیکانم بپرسید. اعتقاد دارم بسیج می‌تواند بزرگ‌ترین بازوی اجرایی ما باشد.
پیش از پایان جلسه یکی از دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی زابل برای یک دقیقه اجازه می‌گیرد و بعد از تشکر از این ملاقات و گلایه از این که تابحال رئیس دانشگاهش را ندیده، از مطالبات صنفی‌اش می‌گوید، آقای وزیر هم می‌گوید من دوهفته دیگر عازم زابل هستم و یک قرار بگذار که همدیگر را ببینیم!
 

در آخر جلسه دکتر نمکی مجدداً تاکید می‌کند که کارگروه دانشجویی مذکور هرماه، و همین جمع هر سه ماه یک‌بار با وزیر بهداشت جلسه خواهند داشت و از همه دانشجویان که تا ساعت ۲۰:۳۰ در جلسه حضور داشتند تشکر می‌کند. دانشجو‌ها و مسئولین برای عکس دسته‌جمعی می‌ایستند و بعد هم برای شام دعوت می‌شوند طبقه همکف.
 
منبع : خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده