جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
وزیر بهداشت لبنان که به دلیل خودداری آمریکا از اعطای روادید به وی، از سفر به نیویورک محروم شد، تحریم بخش بهداشت را به مثابه جنایت جنگی دانست.
وزیر بهداشت لبنان تحریم بخش بهداشت را جنایت جنگی خواند
به گزارش فانا، "جمیل جبق" که قرار بود با "میشل عون" رئیس جمهوری لبنان و هیات همراه او عازم نیویورک برای حضور در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شود، به دلیل خودداری سفارت آمریکا در بیروت از اعطای روادید از این سفر محروم ماند.

جبق در گفتگو با روزنامه الجمهوریه در این باره گفت: بخش بهداشت نمی تواند تحریم ها را تحمل کند و هرگونه اقدام این چنینی در قبال این بخش به مثابه جنایت جنگی است.

  وتوی آمریکایی فرصت را از من گرفت

وزیر بهداشت لبنان اظهار داشت: خودداری سفارت آمریکا از اعطای روادید به من موجب شد نتوانم در کنفرانس بهداشت فراگیر که سازمان بهداشت جهانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می کند، شرکت کنم.

بهداشت برای همه شعار آمریکا است اما نمی دانم چقدر به آن عمل می کند

وی در مورد اینکه آیا بعد از خودداری سفارت آمریکا از اعطای روادید، سفیر آمریکا در بیروت را به حضو ر خواهی پذیرفت؟ پاسخ داد: در اصل مانع این کار نمی شوم زیرا تعامل با موضوع بهداشت باید برگرفته از اصول انسانی و به دور از اختلافات و جنگ ها باشد؛ رفتار من نیز مبتنی بر شعار آمریکا "بهداشت برای همه " است؛ شعاری که نمی دانم آمریکا چقدر در تعامل با دیگران آن را اجرایی می کند.

جبق در ادامه فاش کرد: آمریکایی ها با تمام برنامه های بهداشتی که طرف های بین المللی در اختیار لبنان قرار می دهند، مخالفت می کنند و با دخالت و اعمال فشار مانع اعطای کمک های بهداشتی به لبنان می شوند و هدف آنان از همه این اقدامات شکست وزارت بهداشت لبنان است.

 جلوگیری از اعطای واکسن به کودکان جنوب لبنان

وی در توضیح این مطلب افزود: آمریکایی ها در این خصوص تا آنجا پیش رفتند که سازمان بهداشت جهانی را تهدید کردند، در صورت اعطای واکسن به کودکان جنوب لبنان، کمک های مالی آمریکا به آن قطع خواهد شد؛ تصور کنید آنان به این درجه از اعمال فشار رسیده اند؛ اما سازمان بهداشت جهانی توجهی نکرد زیرا کمک های مالی آمریکا در اصل محدود است و قطع آن تاثیر چندانی ندارد.

الجمهوریه در خصوص عملکرد جبق در وزارت بهداشت در کمتر از یک سال گذشته نوشت: وی به عنوان نماینده حزب الله در دولت لبنان، از زمانی که وزارت بهداشت را تحویل گرفت، در تلاش برای ارتباط گسترده با تمام گروه های داخلی و نیز تعامل با سفیران خارجی مستقر در لبنان برآمد، بر این اساس که بهداشت فراتر از صف بندی های سیاسی و رفتارهای حزبی است.

انعطاف پذیری وی موجب شد سفیران اروپایی و بین المللی حتی کسانی که با حزب الله از نظر سیاسی مخالف هستند، با لبنان در بخش بهداشت هماهنگی داشته باشند.

علاوه بر این جبق بدون  اینکه مشکلی داشته باشد پیش از این به کشورهای متعدد غربی سفر کرده بود.

جبق از زمان روی کارآمدن در بهمن ماه ۱۳۹۷ به همراه دیگر مسوولان وزارت بهداشت با حضور در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی مختلف لبنان از نزدیک با مردم و بیماران در ارتباط با مسایل و مشکلات موجود گفت و گو کرده و ضمن برگزاری جلسه و نشست با مقام های محلی و شخصیت های صاحب نفوذ در هر منطقه هماهنگی ها و دستورات لازم را برای حل آنها ارایه می دهد.

امریکا از زمان روی کارآمدن وزیر بهداشت جدید لبنان کارشکنی های مختلفی را در این ارتباط انجام داده است و اتهام هایی را پیش از شروع به کار وی وارد کرده است.
منبع : خبرگزاری ايرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده