جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شایعات مربوط به واکسن آنفلوانزا دروغ است، رئیس جمهوری، بنده و فرزندانم نیز از این همین واکسن تزریق کردیم.
شایعات واکسن آنفلوانزا دروغ است
به گزارش فانا، سید حسن هاشمی روز شنبه در حاشیه دومین اجلاس منطقه ای سل، مالاریا و ایدز که با حضور نوربرت هایزر،رئیس صندوق جهانی در وزارت بهداشت تشکیل شد، به برخی پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره شایعات مربوط به واکسن آنفلوانزا که در فضای مجازی منتشر شده، توضیح داد: بنای این دولت این است که مردم حقیقت را بگوید، شایعات زیاد است ولی واقعیت این است که همه این شایعات درباره واکسن آنفلوانزا دروغ است و واکسن های آنفلوانزا همه با نظارت دقیق سازمان غذا و دارو وارد کشور شده و هیچ مشکلی ندارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: از مردم می خواهیم که به شایعات و این حرف هایی که در فضای مجازی منتشر می شود، توجه نکنند و از مراجع قانونی برای دریافت اطلاعات استفاده کنند.

وی گفت: بیشترین تلاش من در این حوزه در این چند سال این بوده که واکسن آنفلوانزا به موقع وارد کشور شود، چند سال پیش و قبل از این دولت را فراموش نکرده ایم که واکسن آنفلوانزا در زمستان به کشور آمد، زمانی که دیگر اثربخشی آن از بین رفته بود.

هاشمی افزود: واکسن آنفلوانزا امسال در تیرماه به کشور وارد شد، تولید کنندگان آن نیز عمدتا دو یا سه شرکت معتبر جهانی هستند و بنده خودم، بچه هایم و شخص رئیس جمهوری نیز از همین واکسن تزریق کرده ایم.

وی گفت: تلاش ها برای تولید این واکسن در کشور ادامه دارد، این فعالیت ها در مراحل نهایی است و امیدواریم تا دو یا سه سال آینده موفق شویم این واکسن را در کشور تولید کنیم.

وزیر بهداشت گفت: نمی توانیم به همه مردم توصیه کنیم، واکسن آنفلوانزا تزریق کنند چون میزان آن در کشور محدود است، اما کسانی که در معرض بیشتر ابتلا هستند یا بیماران خاص و افرادی که دارای ضعف ایمنی هستند یا کودکان و سالمندان و زنان باردار بهتر است این واکسن را تزریق کنند.

وی افزود: خود من بعد از اینکه واکسن آنفلوانزا را تزریق کردیم به چند کشور مختلف سفر کردم و حتی به آنفلوانزا مبتلا شدیم اما شدت آن و میزان مدت بیماری با زمانی که واکسن را تزریق نکرده بودم، قابل مقایسه نبود.
 
ایدز توهم نیست، واقعیت است
 
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ایدز در کشور گفت: ایدز در کشور کنترل شده است، اما اینطور نیست که بگوییم هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.
 
وی افزود: برای کنترل ایدز هم مردم باید مراقب باشند و هم مسئولین باید بسته‌های مرتبط با بهداشت را به صورت روزآمد به مردم آموزش دهند. در عین حال در عرصه بین المللی نیز سیستم ایران را در این زمینه بهترین سیستم می‌دانند.
 
هاشمی تاکید کرد: البته مردم باید در زمینه ایدز مراقبت کنند و بدانند ایدز توهم نیست، بلکه وجود دارد و احتمالا مبتلایانی هستند که ما نتوانسته‌ایم آنها را کشف کنیم. بنابراین همه باید در این زمینه مراقبت کنند. در عین حال تا کنون ۳۱ هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شدند که هشت هزار نفرشان فوت شده‌اند.
 
هاشمی افزود: وقتی این بیماری‌ها همه‌گیر می‌شوند، همه را قربانی می‌کنند؛ بنابراین ما از کمک مردم و جوانان و همه افراد تاثیرگذار اعم از شرکت‌ها، سمن‌ها، خیریه‌های مردم نهاد، هنرمندان و بویژه روحانیون و ائمه جمعه تشکر می‌کنیم؛ چراکه می‌توانند در حوزه سلامت و پیشگیری و بویژه در حوزه ایدز کمک زیادی به نظام سلامت انجام دهند.
 
وزیر بهداشت ضمن تشکر از اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی گفت: ما هیچ محدودیتی برای صحبت کردن با مردم درباره واقعیت‌ها نداریم و این کم نظیر است. بنابراین تا امروز کسی مانع‌مان نشده که حقیقت را درباره این بیماری ها اعلام کنیم. در عین حال از صدا و سیما خواهش می‌کنم که برنامه‌های مرتبط با چنین بیماری‌هایی را از نظر کمی و کیفی افزایش دهند؛ چراکه مهم‌ترین کمک به نظام سلامت توانمندسازی مردم در حوزه بیماری‌هاست و در این زمینه موسسات، خیریه‌ها، هنرمندان و همه کسانی که حرف‌شان در جامعه موثر است، می‌توانند کمک زیادی کنند.
 
هاشمی در پاسخ به سوالی درباره اهمیت این اجلاس گفت: یکی از جنبه‌های این نشست این بود که امروز وزیر بهداشت عراق مسئولیت مدیریت صندوق جهانی مقابله با ایدز، مالاریا و سل را در منطقه بر عهده گیرد. همچنین باید برای کشورهایی مانند لیبی، تونس، افغانستان و پاکستان نیز هماهنگی‌هایی می‌شد و در عین حال باید هماهنگی‌هایی را هم در منطقه مدیترانه شرقی انجام می‌دادیم که این نشست به همین منظور برگزار شد. البته آنچه را که از من خواستند ارائه کمک‌های فنی، آزمایشگاهی و دارویی به کشورهای منطقه و اطمینان از ادامه اجرای برنامه‌هایی بود که در گذشته تدوین و اعلام شده بودند.
منبع : خبرگزاری ايرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده