شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ , 19 Oct 2024
تجویز بیش از حد قرص‌های مسکن یکی از عوامل همه‌گیری اعتیاد به مواد شبه‌مورفین در آمریکاست.
کاهش آمار مرگ بر اثر بیش‌مصرفی اوپیوید در آمریکا
به گزارش فانا، آمارها نشان می‌دهد مرگ و میر حاصل از بیش‌مصرفی (اوردوز) مواد شبه مورفین برای نخستین بار در نزدیک به دو دهه گذشته در آمریکا کاهش یافته است.

مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌های دولت فدرال آمریکا می‌گوید که آمار سال ۲۰۱۸ میلادی نشان می‌دهد ۵/۱ درصد آمار مرگ و میر حاصل از بیش‌مصرفی نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته است.

الکس آزار، وزیر بهداشت آمریکا گفته که کاهش مرگ و میر مربوط به مواد شبه مورفین (اوپیوید) است.

او در بیانیه‌ای نوشته که تلاش‌های دولت آمریکا برای «کاهش مصرف بیمارگونه از مواد شبه‌مورفین و اعتیاد در حال به ثمر نشستن است.» آقای آزار در عین حال تاکید کرده که چنین مشکلی «یک شبه حل نمی‌شود.»

در چند دهه گذشته صدها هزار نفر در آمریکا بر اثر سومصرف مواد جان باخته‌اند. مرگ‌هایی که آمریکا را در میانه بحران مواد شبه‌مورفین قرار داده است.

مرگ حاصل از بیش‌مصرفی این مواد بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۷ در حال افزایش بوده است. بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ هم جهش داشته است.

متخصصان می‌گویند تجویز بیش از اندازه مسکن‌های اعتیادآور در واگیر شدن مصرف این مواد موثر بوده است.

چه سیاست‌هایی در کاهش اوردوز موثر بودند؟

این آمار می‌تواند حکایت از اثربخشی سیاست‌های جدید برای سخت‌گیرانه ‌کردن تجویز داروهای شبه‌مورفینی از سوی پزشکان و "سین‌جیم کردن" ابرشرکت‌های داروسازی چون «پوردوفارما» تولیدکننده قرص اوکسی‌کودان باشد که بنابر این گزارش جدید مصرف آن ۱۴ و نیم درصد کاهش داشته است؛ بیشترین آمار کاهش یک دارو در سال گذشته در آمریکا.

این ادعا هنگامی معنادارتر به نظر می‌رسد که بدانیم بیش از ۷۰ درصد معتادان به موادمخدر مورفین‌دار در آمریکا نخستین بار از طریق نسخه پزشک با مسکن‌های قوی شبه‌مورفینی چون ترمادول، اوکسی‌کودان یا حتی فنتانیل آشنا شده‌اند.

گام دیگر حمایت و گسترش سیاست‌های کاهش آسیب چون تسهیل دسترسی به آمپول‌های نالوکسان و مراکز امداد داوطلب-محور به قربانیان اوردوز بوده است.

این همان سیاست‌هایی است که همسایه شمالی آمریکا از سال ۲۰۱۶ آغاز کرد و توانست حتی در ونکوور جلوی رشد آمار قربانیان را بگیرد. ونکوور، خاستگاه بحران جدید اوردوز در آمریکایی شمالی خوانده شده است.

در جریان ساخت مستند فنتانیل که تابستان گذشته در ونکوور کانادا تهیه شد از نزدیک شاهد تلاش یک شهر برای مهار این بحران بودم و اتفاقا طی یکی از روزهای فیلم‌برداری با وجود وقوع ۱۳۰ اوردوز در یک شبانه روز، امدادگران و داوطلبان همه قربانیان را نجات دادند.

آمار کدام مواد کاهش و کدام افزایش داشته است؟

تحقیقات دولت آمریکا نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸ شمار کسانی که بر اثر مصرف بی‌رویه مواد کشته شدند به ۶۸ هزار و ۵۵۷ نفر رسید. سال پیش از آن شمار کشته شدگان ۷۲ هزار و ۲۲۴ نفر بوده است.

مرگ و میر حاصل از مواد طبیعی و نیمه طبیعی مثل مسکن‌های مورفین، کودئین و اوکسی‌کودون کاهش داشته اما مرگ بر اثر مواد ساخته شده در آزمایشگاه مانند فنتانیل افزایش یافته است.

گفته می‌شود که فنتانیل صد مرتبه از مورفین قوی‌تر است و بازار مواد مخدر آمریکا را در قبضه خود در آورده است.

آمار دولتی نشان می‌دهد که مرگ بر اثر مصرف کوکائین و متامفتامین هم در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

آقای آزار در بیانیه خود ضمن تقدیر از اقدامات دولت دونالد ترامپ از تلاش‌های نهادهای مردمی برای مهار این بحران تقدیر کرده است و این آمار را نشانه‌ای از آغاز پیروزی در مقابل این بحران خوانده است.

روزنامه واشنگتن پست گزارش کرده که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ شرکت‌های بزرگ داروسازی آمریکا ۷۶ میلیارد قرص اوکسی‌کودون و هیدروکودون به بازار داده‌اند.

سودجویی این شرکت‌ها در نظر بسیاری یکی از عوامل زیاد شدن اعتیاد به داروهای شبه‌مورفین است. انتقاد از این شرکت‌ها آن قدر در آمریکا بالا گرفته که حالا بسیاری از موزه‌ها و مراکز فرهنگی دیگر کمک‌های صاحبان این شرکت‌ها را نمی‌پذیرند.
منبع : بی بی سی فارسی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده