شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ , 19 Oct 2024
مژدهی آذر در گفت‌وگوی تفصیلی با فانا:

نگران دولتی شدن انجمن داروسازان هستم

رعایت اخلاق و قانون خط قرمز ماست
رئیس انجمن داروسازان ایران کاندیداهای انتخابات پیشروی انجمن‌های داروسازان را به رعایت اخلاق و قانون توصیه کرد.
نگران دولتی شدن انجمن داروسازان هستم
به گزارش خبرنگار فانا، دکتر رهبر مژدهی آذر افزود: در هر کاری رعایت اخلاق حرف اول را می‌زند. انتخابات در نهایت برگزار می‌شود و عده‌ای نیز رای می‌آورند اما تنها چیزی که باقی می‌ماند خاطره‌هاست و اینکه دوستی‌ها بیشتر از این مسائل ارزش دارند.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت انتخابات پیشرو انجمن‌های داروسازان در سراسر کشور اظهار کرد: انجمن‌های داروسازان سراسر کشور و جمع آنها یعنی انجمن داروسازان ایران سه هدف اصلی مشاوره به دولت، احقاق حقوق بیماران و دفاع از منافع صنفی داروسازان را بر عهده دارند و باید تلاش خود را در تحقق این سه هدف بکار بگیرند.
 
خبرنگار فانا در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات انجمن‌های داروسازان سراسر کشور با دکتر رهبر مژدهی آذر از پیشکسوتان داروسازی کشور و رئیس فعلی انجمن داروسازان ایران گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:
 
آقای دکتر دور اول انتخابات انجمن‌های داروسازان در جمعه‌ای که گذشت برگزار شد و البته در بیشتر استان‌ها انتخابات به حد نصاب نرسید و در برخی استان‌ها نیز نتیجه انتخابات مشخص شد. نظر خود را در این باره بفرمایید.
 
بله همین‌طور است. طبق اساسنامه انجمن داروسازان ایران ابتدا انتخابات استان‌ها برگزار می‌شود و بعد از انتخابات استان‌ها، انتخابات هیات مدیره انجمن داروسازان ایران برگزار می‌شود. روز جمعه نیز اولین مجمع انتخاباتی داروسازان تهران و سایر استان‌ها برگزار شد که مطابق پیش‌بینی‌ها به حد نصاب نرسید و دور دوم انتخابات به 30 مهر ماه موکول شد که در آن دور با حضور هر تعداد رای دهنده برگزیدگان مشخص خواهند شد.
 
داروسازان واجد شرایط رای دادن در انتخابات چه تعداد هستند؟
 
در تهران حدود 4000 نفر و در کل کشور حدود 18 هزار داروساز عضو انجمن‌ها و واجد شرایط رای دادن داریم. بطورکلی هم داروسازانی واجد شرایط شرکت در انتخابات و رای دادن هستند که عضو انجمن داروسازان بوده، حق عضویت خود را پرداخت کرده باشند و کارت‌های عضویشتان نیز به روز باشد.
 
کمی درباره پیشینه انجمن داروسازان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تشکل‌های ایران توضیح دهید.
 
انجمن داروسازان نزدیک به 100 سال سابقه دارد و قدیمی‌ترین انجمنی است که در ایران تشکیل شده است. فعالیت این تشکل ابتدا تحت عنوان سندیکای داروسازان آغاز شد و بعدا به جامعه داروسازان تبدیل شد و بعد از انقلاب نیز این تشکل به انجمن داروسازان ایران تغییر نام یافت. البته حتی قبل از سندیکای داروسازان نیز این تشکیل به شکل دیگری فعالیت می‌کرد که با احتساب تمام این دوره‌ها می‌توان گفت که انجمن داروسازان از سابقه‌ای 100 ساله برخوردار است. به عنوان مثال من در سال 1346 از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم و انجمن در آن زمان بسیار فعال بود.
 
در حال حاضر انجمن داروسازان چه فعالیت‌هایی دارد؟
 
تشکل‌های صنفی در کشورهایی که دارای درصدی از دموکراسی هستند، جایگاه ویژه‌ای دارند. تشکل‌های صنفی در واقع کمک‌کننده به دولت، پیگر حقوق بیماران و مدافع حقوق اعضای خود هستند. هرچقدر که در کشور مردم سالاری بیشتری داشته باشیم قطعا تشکل‌های صنفی نیز شفاف‌تر و قوی‌تر خواهند بود. امروزه دولت‌ها در همه کشورهای پیشرفته سعی می‌کنند خودشان را کوچک کنند و کارها را به مردم و بخش خصوصی واگذاری کنند. با این وجود به نظر من انجمن داروسازان هنوز نتوانسته به جایگاه واقعی خود در کشور برسد. سایر تشکل‌ها نیز البته چنین وضعیتی را دارند.
 
آیا شما در حال حاضر حمایت مالی هم از دولت دریافت می‌کنید؟
 
به هیچ‌وجه. تمام امکانات و تاسیساتی که در قالب انجمن داروسازان ایجاد شده با هزینه‌های شخصی دوستان ایجاد شده و هیچ کمکی هم از دولت دریافت نکرده‌ایم.
 
تعامل وزارت بهداشت با انجمن چطور است و آیا همانطور که گفتید مانند کشورهای پیشرفته در ایران نیز امور مربوطه به انجمن واگذار شده است؟
 
متاسفانه باید بگویم که وزارت بهداشت در تصمیماتی که با سرنوشت داروسازان ارتباط دارد، با انجمن مشورت نمی‌کند. البته نمایندگان ما در جلسات به وزارت بهداشت حضور دارند اما در مسائل حیاتی فقط نظر آقایان دولتی اعمال می‌شود و ما از این وضعیت به هیچ‌وجه رضایت نداریم. همین باعث شد تا برخی از همکاران دانشجو و جوان ما چندی پیش معترض شدند و جلوی وزارت بهداشت نیز تجمع کردند که البته موفق به دیدار با وزیر نشدند. به نظر من تاکنون اختیارات جزئی و ناچیزی از سوی وزارت بهداشت به انجمن داروسازان واگذار شده است و ما هنوز به حدی نرسیده‌ایم که احساس کنیم در حال کمک به دولت هستیم.
 
انتظار دارید چه اموری به انجمن واگذار شوند؟
 
امور زیادی در زمینه تاسیس داروخانه، ارائه خدمات و ... وجود دارد که می‌توان آنها را به انجمن واگذار کرد. هم‌اکنون در زمینه وضعیت اقتصادی داروخانه هیچ اختیار تصمیم‌گیری بر عهده انجمن نیست به همین دلیل وضعیت اقتصادی داروخانه‌ها روزبه‌روز بدتر و معیشت داروسازان دچار مشکل شده است. به نوعی الان اقتصاد داروخانه‌ها فلج است. بد نیست بدانید که در هر داروخانه‌ای دو ثروت وجود دارد. یکی ثروت مالی و یکی ثروت علمی. برای بخش ثروت مالی تا حدودی توجه صورت گرفته است اما برای بخش ثروت علمی اصلا توجه نشده است. همچنین به این دلیل که دولتی توجیهی در این زمینه نداشته مردم هم به طور طبیعی به اهمیت ثروت علمی موجود در داروخانه‌ها واقف نیستند. از سوی دیگر کالایی که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود باد همه کالاهای دیگر شرایط متفاوتی دارد و دولت نظارت کامل بر آن دارد و قیمت آن هم نسبت به تورم تغییر نمی‌کند.
 
در کشورهای دیگر وضعیت به چه شکل است؟
 
در کشورهای دیگر هزینه خدمات دارویی وجود دارد و ارائه خدمات داروسازان هزینه دارد. اما در ایران عملا چنین چیزی نیست و  این باعث شده که برخی استعدادهای داروسازی کشور از کشور خارج شده و در کشورهای دیگر مشغول بکار شوند. از سوی دیگر کارخانه‌های داروسازی که عمدتا دولتی هستند نیز دیگر ظرفیت پذیرش داروساز را ندارند و باعث شده تا سیستم دارویی کشور در این زمینه به نوعی بن بست برسد.
 
همواره این نگرانی وجود دارد که تشکل‌ها چهره دولتی پیدا کنند و دیگر نتوانند به شکل واقعی مدافع حقوق بخش خصوصی باشند. نظر شما در این باره چیست؟
 
همانطور که گفتم انجمن داروسازان با سه هدف کمک و مشاوره به دولت، پیگیری حقوق بیماران و دفاع از حقوق داروسازان تاسیس شده است. بنابراین اگرچنانچه دولت از وظایف خود در قبال داروسازان تخطی کند، وظیفه انجمن داروسازان این است که این موارد را رصد کرده و به سازمان‌های بازرسی اعلام کند تا جلوی اشتباهات را بگیرد. اما اگر افراد دولتی در انجمن‌ها حضور یابند، انجمن‌ها و تشکل‌ها هم دولتی می‌شوند و همان سرنوشت کارخانه‌های داروسازی دولتی را پیدا می‌کنند. در حالی که امروز شعار همه این است که کارها باید به بخش خصوصی واگذار شوند. شخصا این نگرانی را دارم که دولتی‌ها وارد انجمن داروسازان شوند و امور حساس را در دست بگیرند. چون به نظر من این دوستان در مواقعی که لازم است با سیستم دولتی برخورد شود و اعتراض صورت بگیرد محافظه‌کاری نشان خواهند داد. البته ما منکر خدمات دوستان دولتی نیستیم اما در جایگاه انجمن قادر به دفاع همه جانبه از منافع بخش خصوصی نیستند و این از نظر من نگران کننده است.
 
اولویت دوره جدید انجمن داروسازان را چه می‌دانید؟
 
توصیه من به همکاران داروسازم این است که کسانی را انتخاب کنند که از نظر طبقاتی و مالی مانند خودشان باشند. افرادی که در چندین سمت در حال کار هستند و فعالیت دارند نمی‌توانند قطعا از حقوق داروسازان نیز دفاع کنند در حالی که بیشتر داروسازان از یک محل امرار معاش می‌کنند. اولویت کاری ما در انجمن باید شناساندن جایگاه داروسازان به توده مردم و اعضای دولت باشد. هنوز داروسازان آنطور که باید و شاید در کشور به رسمیت شناخته نشده‌اند. برای خدمات داروسازان در داروخانه‌ها 2 هزار تومان حق در کتاب ارزش نسبی قائل شده‌اند در حالی که امروز با 2 هزار تومان کاری نمی‌شود کرد. افرادی که در داروخانه‌ها کار می‌کنند، مسئولیت سنگینی را قبول می‌کنند و ارائه خدمات آنها نیز هزینه دارد. کوچکترین اشتباهی در داروخانه جرایم سنگینی را در پی خواهد داشت و نزدیک به 10 مورد دستور کار برای داروسازان شاغل در داروخانه‌ها وجود دارد که به‌هرحال رعایت کردن این مورد قطعا هزینه دارد. البته ورود حق فنی داروسازان در کتاب ارزش نسبی قدم بسیار خوبی بود اما رقم آن قابل قبول نبود.آن قآن یکی دیگر از مشکلات ما این است که در کشورهای دیگر بین داروخانه‌ها فاصله جغرافیایی قائل شده‌اند و مثلا در ایتالیا فاصله هر دو داروخانه از یکدیگر باید 500 متر باشد در حالی که در ایران این فاصله روز به روز کمتر شده و با تاسیس داروخانه‌ها جدید عملا دیگر فاصله‌ای نخواهند بود.
 
نظر شما درباره برخی بداخلاقی‌ها در جریان رقابت‌های انتخاباتی چیست؟
 
در انجام هر کاری اخلاق حرف اول را می‌زند. به نظر من برخی صحبت‌هایی که مطرح می‌شود در شان همکاران داروساز ما نیست. البته این موارد به ندرت وجود دارد و من مطمئنم بعد از انتخابات مطرح‌کنندگان چنین مباحثی به اشتباه خود پی می‌برند. اشکالی ندارد همه در انتخابات شرکت کنند و کاندید هم شود اما مهم رعایت قانون و اخلاق است. در نهایت انتخابات تمام می‌شود و آن چیزی که می‌ماند خاطره‌ها است. دوستی‌ها بیشتر از هر چیزی ارزش دارد و نباید کاری انجام شود که به این دوستی‌ها و همکاری‌ها لطمه بخورد. انتقاد و گلایه کردن اشکالی ندارد و لازمه هر جامعه مدنی است اما اینکه کلمات زشتی نسبت داده شود، قابل قبول نیست. همه باید تمرین دموکراسی کنیم و به عقاید یکدیگر احترام بگذاریم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده