جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راس هیاتی روز دوشنبه وارد بغداد شد تا در زمینه پیگیری اجرای توافقنامه های گذشته و گسترش همکاری ها در حوزه درمان و پزشکی با مقامات ذیربط عراقی گفت و گو کند.
بهداشت و درمان؛ میدانی مهم در توسعه همکاری ایران و عراق
به گزارش فانا، این سفر در حالی انجام می شود، که روابط دو کشور در عرصه های مختلف طی ماههای اخیر بویژه سفر اسفندماه 97 حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به بغداد و سفر فروردین ماه 98 عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به تهران روندی رو به گسترش و سریع را آغاز کرده است.
نمکی وزیر بهداشت درحالی امروز وارد بغداد شد که وزارتخانه های بهداشت دو کشور ایران و عراق دو سال قبل در چنین ایامی صورتجلسه توافقنامه همکاری بهداشتی را بعد از 4 ساعت مذاکرات فشرده، در بغداد به امضا رساندند.

براساس صورتجلسه توافقنامه امضا شده در 6 اردیبهشت ماه 96 که به امضای وزیران وقت بهداشت دو کشور رسید پیرامون همکاری در حوزه های بهداشتی، دارویی ، زیارت های میلیونی، بویژه اربعین و نیز آموزش تفاهم صورت گرفت.
مسوولان عراقی در همان زمان پیرامون این تفاهمنامه گفتند که افق های تازه ای در روابط دو کشور در حوزه های بهداشت، درمان و دارو گشوده خواهد شد.
روابط بهداشتی بین عراق و ایران از آن دست حوزه هایی است که بعضی اتفاقات تلخ و شیرین در گسترش آن نقش بسزایی داشته است.

یکی از آن اتفاقات تلخ مسئله حمله گروه تروریستی داعش به عراق در 2014 و اشغال یکسوم اراضی عراق بود که جمهوری اسلامی ایران علاوه بر کمک های تسلیحاتی و مستشاری، در حوزه دارو و درمان و معالجه نیروهای مجاهد عراقی، نقش موثری داشت.
زیارت های میلیونی به ویژه زیارت اربعین حسینی نیز از آن دست اتفاقات شیرین است که به دلیل حضور میلیونی زائران از داخل و خارج عراق از جمله جمهوری اسلامی ایران در این مناسبت مهم، شرایط ایجاب کرد که ایران نیز در حوزه مسائل درمانی به عراق کمک رسانی کند و هر سال مجموعه ای از نیروی انسانی، تجهیزات پزشکی و دارو به کمک بخش های دولتی و خیریه برای اقدامات فوری و امدادی به زائران ایرانی و همچنین دیگر زائران ارسال می شود.

به رغم همه اینها، هنوز حوزه درمان و دارو از آن مسائلی است که به اعتقاد کارشناسان در حوزه روابط و همکاری های دو کشور جای کار بسیار دارد.
طبق گزارش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران سهم کشورمان از بازار دارو در عراق هنوز در حد نیم درصد است این در حالیست که ایران 95 درصد داروهایش تولید داخلی است و به بیش از 40 کشور دنیا صادرات دارو دارد.
بر این اساس، یکی از حوزه های مهم همکاری که ایران امیدوار است در جریان سفر فعلی «سعید نمکی» وزیر بهداشت ایران به آن دست یابد حوزه دارویی و همچنین امکان شرکت های متخصص ایرانی برای تولید دارو در عراق است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران معتقد است که به دلیل تجاربی که در کاهش وابستگی کشورمان به شرکت های بین المللی در موضوع دارو و تجهیزات دارد، می تواند، کشور عراق را در این خصوص نیز توانمند کند.
سهم عراق از تولید داخلی دارو در حال حاضر طبق گزارش ها، 15 درصد است و انتقال تجربه ایران به عراق می تواند این سهم را در عراق افزایش داده و از حجم اتکال بر خارج بکاهد.
در حال حاضر بیش از 100 قلم داروی ایرانی در عراق به ثبت رسیده اند و صادرات آنها به عراق انجام می شود اما این تعداد در مقایسه با کشورهای رقیب در بازار عراق از حیث تعداد و نوع رقم ناچیزی به شمار می رود.

همکاری در حوزه آموزش و تبادل استاد و دانشجو از دیگر ظرفیت های مهم همکاری بین دو کشور به شمار می رود به طوری که در حال حاضر بیش از 300 دانشجوی عراقی در حوزه علوم پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی ایران مشغول به تحصیل هستند.
جمهوری اسلامی ایران قبلا اعلام کرده است که آماده همکاری در حوزه های دارو، تجهیزات پزشکی، واکسن و همچنین تولید دارو در عراق توسط شرکت های ایرانی متخصص است.
بحث گردشگری سلامت از دیگر حوزه هایی است که همزمان با حمله داعش به عراق به طور جهشی بین دو کشور به صورت خودجوش فعال شد و بسیاری از نیروهای مجاهد مجروح عراقی برای درمان به ایران عزیمت می کردند.

دو کشور ایران و عراق مایل به سازماندهی این حوزه هستند تا به درستی ارقام و اعداد کسانی که برای گردشگری سلامت عازم جمهوری اسلامی ایران می شوند، شناسایی شده و خدمات دهی به آنها ارتقا یابد.
مشارکت ایران در زیرساخت های بهداشتی از جمله ساخت بیمارستان های تخصصی، همکاری در زمینه تجهیزات پزشکی و تهیه داروهای مورد نیاز عراق خصوصا سرم حوزه هایی هستند که طرف عراق نیز از آن استقبال کرده است.
به دلیل اینکه این حوزه ها تنها به وزارت بهداشت ایران بازنمی گردد بلکه بخش های دیگری را نیز در بر می گیرد بر همین اساس، سعید نمکی علاوه بر همتای عراقی اش، با دو وزیر تجارت و آموزش عالی نیز رایزنی های تخصصی انجام می دهد.

این امید وجود دارد که حاصل سفر رسمی سعید نمکی به بغداد که متعاقب سفر متقابل روسای دو کشور انجام می شود، گام مهمی در رسیدن به افق تبادل تجاری 20 میلیارد دلاری باشد که دو کشور برای سال1400 ترسیم کرده اند و عرصه همکاری های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بیش از پیش فعال و گسترده کند.
منبع : خبرگزاری ايرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده