جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
رییس اتحادیه واردکنندگان دارو

۳۵۰۰میلیارد تومان معوقات داروسازان

دارویی‌ها «نیما» و بازارثانویه ندارند
کارشناس صنعت دارو گفت: صنعت دارویی کشور طی یک ماه اخیر با عدم تخصیص یورو روبه‌رو بوده و در ازای آن ارزهایی مانند یوان چین و لیره ترکیه به دارویی ها پرداخت شده که تبدیل این ارزها به یورو بسیار مشکل است.
۳۵۰۰میلیارد تومان معوقات داروسازان
به گزارش فانا، ناصرریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو درخصوص وضعیت صنعت دارویی کشور گفت: هزینه های دارویی که توسط بیمه سلامت برای دارو در نظر گرفته شده، کمتر از میزان مصرف دارو بوده و به همین دلیل شرکت های دارویی بیش از 3500 میلیارد تومان معوقه دارند که بیش از یک سال از  سررسید آنها می گذرد، ولی پرداخت نشده اند.

وی ادامه داد: بیمه‌ها توانایی در بازپرداخت مطالبات به مرکز درمانی نداشته و مراکز درمانی نیز به مراتب در پرداخت به شرکت های پخش دارو به مشک بر می‌خورند.

ریاحی با انتقاد از حذف ذیحساب در طرح تحول سلامت گفت: اداره مالی مراکز درمانی به هیات امنا داده شده که متشکل از همان اعضای هیات مدیره بیمارستان ها هستند و این امر منجر به آن شده که ردیف ها خوب مدیریت نشود و بسیاری از بیمارستان ها به جای اینکه پول بدهی را پرداخت کنند، به سپرده گذاری بانکی و کار عمرانی مشغول هستند.

وی ادامه داد: علی رغم آنکه شرکت های داروسازی فروش های مدت دار 3 تا 9 ماهه انجام می دهند، با معوقاتی مواجه‌اند که بیشتر ازیک سال از تاریخ سر رسید آنها می گذرد، ولی هنوز پرداخت نشده اند.

ریاحی تاکید کرد: از سال گذشته بابت طلب به شرکت های دارویی اوراق پرداخت شده که نقد کردن بهترین نوع این اوراق 12 تا 13 درصد و در مواردی نقد کردن این اوراق حتی 29 درصد هزینه برای شرکت های دارویی در بردارد.

وی تاکید کرد: به همین دلیل شرکت‌های دارویی زیانده شده اند و برخی از آنها مجبور به متوقف کردن برخی خطوط تولید به دلیل حاشیه سود پایین کرده‌اند.

وی ادامه داد: سیاست های جدید ارزی همه فرایندها را کند کرده ولی با توجه به اینکه دارو و مواد اولیه دارویی جزو گروه اول قرار دارند، به صورت مستقیم از بانک مرکزی و محل فروش نفت ارز می گیرند و مشکلات صنوف دیگر و سامانه نیما و بازار ثانویه را نداشته ایم.

ریاحی تاکید کرد: مشکل دیگری که صنعت دارویی کشور طی یک ماه اخیر با آن مواجه شده   عدم تخصیص یورو بوده و در عوض آن ارزهایی مانند یوان چین و لیره ترکیه به دارویی ها پرداخت شده که تبدیل این ارزها به یورو بسیار مشکل بوده و با توجه به اینکه اکثر شرکت های خارجی که با داروسازان داخلی کار می کنند، اروپایی هستند، این موضوع مشکلات فراوانی را برای این شرکت ها ایجاد کرده است.
منبع : بورس نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده