جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
حامدی فر در یادداشتی مطرح کرد:

داروسازی را پاس بداریم

داروسازی را پاس بداریم
فانا: صنعت داروسازی ایران امروز با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین سبد داروهای بیوسیمیلار در دنیا خوش درخشیده است و همزمان تولید پیچیده ترین داروهای شیمیایی و شیمی درمانی هم نشان از توان داروسازان صنعتی ایران دارد. صنعتی که تامین کننده 98 درصد اقلام دارویی مصرف شده در سال 1394 است و بار سنگینی از فرآیند درمان را به دوش می کشد.

در این فرصت و در این مناسبت خجسته و روز داروسازی بیشتر روی سخنم با همکاران زحمتکش داروسازم که مسئولیت داروخانه های کشور را بر عهده دارند است. به واقعیت، توقع اعتماد و حمایت صنعت داروسازی را از هیچکس بیشتر از همکارانی که بعضاً در یک دانشکده یا حتی سر یک کلاس در کنار هم تحصیلکرده ایم نمی توان داشت.

درست است که حاشیه سود داروهای وارداتی اکثراً برای اقتصاد داروخانه های شما بیشتر است ، درست است که به دلیل عدم پوشش بیمه ای سهم عمده فروش داروهای خارجی نقداً به شما بر می‌گردد و درست است که ذائقه بیمار ایرانی درخیلی از موارد به سمت داروی وارداتی است ، اما حمایت از صنعت داروسازی و داروی تولید داخل (به شرط کیفیت و جلب اعتماد پزشک)، در درازمدت به سود کل صنف داروسازی است. صنفی که متاسفانه مدتی است در هیاهوی منافع شخصی و گروهی هویت ارزشمند و تاثیر گذار آن را در فرآیند درمان گم کرده‌ایم و شاید به نوعی خودمان باعث برداشت‌های غلط و تصمیمات کارشناسی نشده در حوزه دارو بوده‌ایم.

امروز صنعت داروسازی سهم بسزایی در اشتغال فارغ التحصیلان داروسازی کشور بر عهده دارد و مسلماً تقویت این صنعت موجب رشد و توسعه آن و به‌کارگیری جوانان بیشتری در این عرصه می‌شود. تحقق این امر نه تنها فشار برای تاسیس داروخانه‌های جدید را کاهش می دهد، بلکه موجب انگیزش دانشجویان داروسازی و جلوگیری از یاس و نا امیدی آنها می‌شود.

حمایت از تولید داخل (تاکید می کنم به شرط کیفیت) اعتبار بخشی به تسلط علمی و فنی جامعه داروسازی است و مسلماً بازخورد این تفکر بر تصمیم سازان حوزه دارو موثر خواهد بود.

همکاران ما که مجدانه و مسئولانه داروخانه‌های کشور را اداره می‌کنند، بی‌شک نخبگان این جامعه هستند که از سد کنکور گذشته اند و با نیت خیر و رفاه حال بیماران زیباترین روزهای جوانی خود را به تحصیل پیچیده ترین دروس گذرانیده‌اند. هدف اطمینان از دارویی است که بیمار دریافت می‌کند تا زنجیره درمان تا انتها تحت نظارت متخصصین حرف پزشکی، قرار داشته باشد.

امروز جامعه داروسازی با افتخار آفرینی همکاران محقق و دانشگاهی ما در عرصه علمی، تولید پیچیده‌ترین فرآورده‌های روز دنیا در حوزه تولید و ارائه خدمات تخصصی به بیماران در داروخانه‌های کشور بی‌شک مسئولیت سنگینی را به خوبی بر عهده گرفته است.

اینکه قدردان این صنف دیگرانی باید باشند که نیستند یا ما هنوز نتوانسته‌ایم خدمات و توانایی‌های خود را آنگونه که شایسته است ارائه دهیم، افسوسی قدیمی در دل‌های ما داروسازان است، اما بهترین راه برای تغییر این نگرش این است که حرمت این امام زاده را متولیانش خوب نگه‌دارند و ما داروسازان حامی و قدردان و آگاه به خدمات و ارزش های همکارانمان باشیم.

همکاران محقق و دانشمندان در دانشگاه‌ها!

دست مریزاد که با کمترین بودجه ها در آموزش و پرورش داروسازان خللی وارد نمی شود، صدها آفرین بر شما که در سخت‌ترین شرایط، همچنان داروسازی پرافتخار‌ترین رشته در زمینه فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی است.

همکاران موسس و مسئولین فنی در داروخانه های کشور!

ما خوب می‌‎دانیم که شما سنگ صبور بیماران بعضاً نا امید و افسرده و نگران هستید ، ما خوب می دانیم که خشم و درد خانواده بیمار گاه معصومانه بر سر شما آوار می شود، خوب می دانیم که چگونه پاسدار سلامت نسخ و تجویز منطقی دارو هستید و بی ادعا و سخت به کارتان ادامه می دهید.

سخن این است, تا باز هم افتخار آفرینان صنعت باشیم و در کنار تامین محصول با کیفیت برای بیماران میهن عزیزمان با فتح بازارهای بین المللی، این افتخارات را چندین برابر کنیم.
 
روز داروساز مبارک
 
هاله حامدی فر
عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران و مدیر عامل شرکت سیناژن
منبع : روزنامه سپید
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده