جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر گفت: این سازمان به دنیال بومی سازی تجهیزات و تولیدات پزشکی در کشور است تا با استفاده از توان متخصصان داخلی خدمات به مردم ارائه شود.
نیاز کشور به یک هزار و 600 تخت دیالیز
به گزارش فانا، جواد فلاح افزود: از طرح های مهم این سازمان بومی سازی تجهیزات و همچنین موارد مربوط به فیلترهای نازک داخل دستگاه دیالیز است که اگر این فیبرها در پنج سال آینده نیز در ایران ساخته شود، موفقیت بزرگی در عرصه دیالیز به شمار می رود.
 
وی تصریح کرد: بومی شدن تجهیزات مصرفی گام بزرگی در عرصه پزشکی است که ما به صورت جدی دنبال آن هستیم و اگر بتوانیم فیبرهای مربوط به دیالیز را در ایران تولید کنیم، مرکزی برای توسعه فعالیت های پزشکی در کشور نیز محسوب می شود.
 
فلاح ادامه داد: افزایش بهره وری نیروی انسانی و کاهش هزینه های تولید با نگاه به تولیدات داخلی از راهبردهای اساسی این سازمان است که امسال در سال اقتصاد مقاومتی این موضوع را دنبال خواهیم کرد.
 
وی با بیان اینکه تا زمانی که کالایی داخلی باشد دنبال کالاهای خارجی نمی رویم، ادامه داد: برای ارتقای سلامت بیمار تا جایی که ممکن است از کالای داخلی استفاده می کنیم مگر اینکه کالای خارجی بهتر از کالاهای داخلی باشد.
 
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی گفت: برنامه های جدی برای بومی سازی در شرکت های تابعه خود داریم که به عنوان نمونه امسال 5 تا 6 قلم دارو در شرکت های خودمان تولید و وارد بازار شده است.
 
وی به تولید داروی سولامر برای بیماران کلیوی در شرکت سها وابسته به جمعیت هلال احمر اشاره کرد و افزود: این دارو تولید و وارد بازار شده است و امسال چند قلم دیگر نیز به عنوان تولید داخل وارد بازار خواهیم کرد ، البته قیمت این داروها یک سوم مشابه خارجی آنها است.
 
نیاز کشور یک هزار و 600 تخت جدید دیالیز
 
فلاح به آمار 28 هزار و 517 بیمار دیالیزی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: 509 بخش دیالیز نیز در کشور وجود دارد که 84 درصد در بخش دولتی، 6 درصد بخش خصوصی و 10 درصد آن خیریه هستند.
وی با بیان اینکه پارسال 4،2 میلیون جلسه دیالیز برای بیماران دیالیزی انجام شده است، خاطرنشان کرد: اکنون پنج هزار و 504 تخت دیالیز در کشور فعال است که نیاز به یک هزار و 600 تخت جدید نیز داریم.
 
فلاح با اشاره به اینکه به ازای هر 5،2 بیمار در کشور یک تخت دیالیز وجود دارد، ادامه داد: هدف وزارت بهداشت یک تخت برای هر چهار بیمار دیالیزی است، البته ما به استانداردها در این زمینه نزدیک هستیم.
 
وی چهار پارامتر برای ارائه خدمات بهتر به بیماران دیالیزی را بازسازی و نوسازی تجهیزات پزشکی، بهسازی فضاهای فیزیکی، آموزش نیروی انسانی و تبیین استانداردهای لازم عنوان کرد و افزود: دیالیز یک محدویت است نه معلولیت، پس معتقدیم یک بیمار دیالیزی نباید به معلولیت تبدیل شود به همین منظور تلاش های جدی با همکاری وزارت بهداشت برای ارتقای کیفی به این بیماران در حال انجام داریم.
 
وی با بیان اینکه 20 مرکز دیالیز در داخل و خارج کشور با مدیریت هلال احمر است، خاطرنشان کرد: دیالیز در ایران رشد هفت درصدی و در دنیا رشد پنج درصدی دارد در حالی که تجهیزات ما به این اندازه رشد ندارد.
 
فلاح ادامه داد: براساس پیش بینی ها از سال 2020 تا 2025 حدود 185 میلیون عدد فیلتر در دنیا کمبود خواهیم داشت و یک میلیون بیمار دیالیزی فیلتر برای دیالیز نخواهند داشت و به همین منظور ما با تولید فیلتر در کشور می خواهیم برخی از این مشکلات را در ایران رفع کنیم.
 
وی به تولید ماسک های نانو در سازمان تدارکات پزشکی نیز اشاره کرد و گفت: اکنون دو میلیون ماسک در انبارها موجود است و براساس عرضه و تقاضا این ماسک ها تولید می شوند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده