يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ , 20 Oct 2024
اجرای طرح تحول سلامت و افزایش مراجعه بیماران غیربومی به مراکز درمانی استان یزد که درصد اشغال تخت‌های بیمارستانی در استان و شهر یزد را افزایش داده است، بر حجم کاری پرستاران افزوده است، از طرفی اجرای طرح‌هایی مانند نظام پرداخت براساس عملکرد نتوانسته، متناسب با سختی کار این قشر باری از مشکلات را دوش آنها بردارد.
بار اضافی طرح تحول سلامت بر دوش پرستاران
به گزارش فانا، امروزه آرامش و امنیت بیماران با نام پرستار عجین شده است به طوری که دور از ذهن نیست اگر بگوئیم سلامت جامعه منوط به امنیت شغلی نیروهای بالینی آن است، اما نباید از این نکته غافل شد که پرستاری از مشاغل سخت و زیان‌آور جامعه محسوب می‌شود و به حمایت‌های انگیزشی بیشتری برای این قشر نیاز است.
 
هر چند در سالیان اخیر طرح‌ها و اقدامات موثری برای بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی فعالان حوزه پرستاری صورت گرفته، اما تاکنون این فعالیت‌ها نتوانسته است همه‌ی خواسته‌های آنان را مستجاب کند.
 
کمبود نیروی انسانی در این بخش نه تنها بیماران را در دریافت خدمات مورد نیاز دچار مشکل می‌کند بلکه فشار کاری افزونی را بر فعالان این حوزه وارد می‌کند، تحمل برخوردهای فیزیکی و لفظی برخی بیماران و احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها نیز پاره‌ای دیگر از مشکلات پرستاران در محیط کارشان است و اگر وضعیت نامطلوب پرداخت‌ها را نیز به این مشکلات اضافه کنیم، ادامه فعالیت در این شغل تنها عشق می‌خواهد.
 
البته امید می‌رفت که با اجرای طرح تحول سلامت، بخشی از این مشکلات نیز برطرف شود، اما تاکنون چنین نبوده است به نحوی که بسیاری از پرستاران از وضع موجود و وعده‌های عملی نشده‌ی مسئولان گلایه‌مند هستند.
 
یکی از پرستاران شهر یزد می‌گوید: متأسفانه اجرای طرح تحول نظام سلامت با توجه به مشکل کمبود پرستار که از قبل وجود داشت، بارسنگینی را به این قشر وارد کرده است چرا با اجرای نظام سلامت شاهد مراجعه بیشتر مردم به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها هستیم و عملاً حجم کاری پرستاران افزایش یافته است.
 
پرستار دیگر نیز به نظام پرداخت براساس عملکرد اشاره می‌کند و می‌گوید: متأسفانه عملکردها آن گونه که باید محاسبه نمی‌شوند تا نظام پرداخت براساس عملکرد معنای واقعی پیدا کند.
 
یک پرستار بخش سی.سی.یو در یزد نیز عنوان می‌کند: همکارانی هستند که بعد از 20 سال خدمت به عنوان پرستار، هم‌اکنون دچار عوارض جسمی ناشی از ایستادن‌های طولانی مدت شده‌اند ولی حقوقی که به ازای کارشان می‌گیرند هیچ تناسبی با سختی کار آنان ندارد.
 
«علی‌اکبر جراحی» مدیر اداره پرستاری استان یزد در این‌باره اظهار می‌کند: هم‌اکنون در استان یزد تعداد 13 بیمارستان دولتی، یک بیمارستان خیریه، یک بیمارستان تامین اجتماعی و شش بیمارستان خصوصی وجود دارد که در بیمارستان‌های دولتی استان 2000 نفر و در بقیه بیمارستان‌های یزد اعم از خصوصی، خیریه و تأمین اجتماعی 1000 نفر به عنوان کادر پرستاری شامل پرستار، کارشناس اتاق عمل، هوشبری و بهیار فعالیت می‌کنند.
 
وی با بیان این‌که در مراکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس‌های پیش بیمارستانی استان نیز پرستاران مشغول به ارائه خدمت هستند، اضافه می‌کند: اکثر پرستاران بیمارستان‌های دولتی استان به‌صورت دو شیفت در حال خدمت هستند، اما در عین حال مسئولیت‌پذیری در پرستاران یزدی باعث شده در هر مکانی که کار می‌کنند، با انگیزه و وجدان کاری باشند.
 
جراحی در رابطه با موضوع اضافه کاری پرستاران خاطرنشان می‌کند: براساس استانداردها شمار پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در سطح کشور 1.7 پرستار و به ازای هر 1000 بیمار سه پرستار لازم است که بر همین اساس و با توجه به جمعیت استان یزد، 500 نفر کمبود نیروی پرستار داریم و به همین علت نیز در برخی مراکز درمانی شاهد اضافه‌کاری از سوی پرستاران هستیم.
 
وی با بیان این‌که میانگین پرستار به تخت در استان، 1.3 پرستار برای یک تخت است، می‌گوید: هر چند از استانداردهای کشوری پایین‌تر هستیم اما از سایر استان‌ها وضعیت بهتری داریم.
 
به گفته‌ی وی، به‌دنبال اجرای طرح تحول سلامت و مراجعه افراد غیربومی به استان، درصد اشغال تخت‌های بیمارستانی در استان و شهر یزد افزایش یافته و همین موضوع موجب نمود بیشتر کمبود نیروی انسانی در حوزه پرستاری یزد شده است.
 
این مسئول با بیان این‌که در حال برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های جدید برای رفع این مشکل هستیم، در این خصوص تصریح می‌کند: تمدید طرح پرستاری نیروی انسانی از دو سال به چهار سال به صورت اختیاری، همچنین به‌کارگیری دانشجویان ترم آخر و بکارگیری کادر پرستاری به صورت خرید خدمت ساعتی از جمله این اقدامات بوده است.
 
وی می‌گوید: هم‌اکنون 300 پرستار به شکل خرید خدمت ساعتی در مراکز درمانی استان فعالیت می‌کنند هم‌چنین با استخدام 200 نیروی پرستار طی آزمونی که در شش ماهه نخست سال برگزار خواهد شد، آمار پرستاران استان افزایش خواهند یافت و مشکل اضافه کاری و بازنشستگی آن‌ها به مراتب کمتر می‌شود.
 
جراحی به افزایش 50 درصدی پذیرش دانشجوی پرستاری و مامایی در کل کشور از سوی وزارت علوم به علت کمبود نیروی پرستار و ماما از سال گذشته اشاره و بیان می‌کند: خوشبختانه امکان تحصیل در شته پرستاری از کاردانی تا دکترا در استان یزد فراهم است و در شهرستان‌های میبد و یزد، دانشکده پرستاری دایر است.
 
وی در ادامه با تأکید بر این نکته که پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است، عنوان می‌کند:  در برخی موارد پرستاران دچار آسیب‌های شغلی می‌شوند، اما به علت کمبود نیرو، مجبور به ارائه درخواست بازنشستگی پیش از موعد می‌شوند و نمی‌توانند از مزایای مورد نیازشان استفاده کنند.
 
جراحی با بیان این‌که پرستاران بیمارستان‌های خصوصی برای دریافت حقوق بالاتر به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند و این امر باعث شده که بیمارستان‌های خصوصی از نظر کمبود پرستار با مشکل بیشتری مواجه شوند، اظهار می‌کند: به منظور افزایش انگیزه پرستاران شاغل در بیمارستان‌های خصوصی باید پرداخت حقوق افزایش معقولی داشته باشد.
 
وی همچنین معتقد است که باید قوانینی که از طریق وزارت بهداشت جهت بهبود و رضایت‌مندی پرستاران وضع می‌شود، اجرایی شوند، چون برخی از قوانین مانند قانون ارتقای بهره‌وری عملاً اجرا نمی‌شود. هم‌چنین علاوه‌بر آن باید انعقاد قراردادهای دائم طبق قانون کار با پرستاران جهت جلب رضایت آنها در بیمارستان‌های خصوصی انجام شود.
 
مدیر اداره پرستاری استان یزد با بیان این‌که وضعیت پرداخت‌ها در نظام پرستاری رو به بهبود است، می‌گوید: قبلاً  دستمزدها با هشت ماه تأخیر پرداخت می‌شد، اما هم‌اکنون با توجه به اجرای طرح تحول سلامت و پرداخت مبتنی بر عملکرد، این مشکل تا حدودی برطرف شده و به سه تا چهار ماه تأخیر در پرداخت دستمزد کاهش یافته است.
 
منبع : خبرگزاری ايسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده