جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
رئیس انجمن قلب ایران گفت: 40 درصد از مرگ و میر ها در کشور ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی است که رقم زیاد و نگران کننده ای است.
40 درصد مرگ‌ومیر کشور ناشی از بیماری‌های قلبی
به گزارش فانا، دکتر فریدون نوحی روز چهارشنبه در حاشیه هشتمین کنگره بین المللی قلب و عروق در مشهد افزود: اگرچه ابتلا به بیماریهای قلبی با افزایش سن و امید به زندگی ارتباط مستقیم دارد، اما روند بیماریهای قلبی در کشور به دلایل عدیده همچنان رو به رشد است.

دبیر شورای مشاورین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: بیماریهای قلبی در دنیا اولین علت مرگ و میر به شمار می رود اما درصد ابتلا و روند رو به رشد آن در ایران نگران کننده و معضل اساسی است.

وی گفت: مرگ و میر ناشی از تصادفات و پس از آن سرطان ها دومین و سومین علت مرگ و میر در کشور به شمار می روند.

وی افزود: ایران در زمینه بیماریهای قلبی و عروقی وضعیت نامناسبی دارد که عمده علت آن تغذیه نامناسب، افزایش مصرف نمک و چربی، فشاری خون بالا، استعمال سیگار، چاقی و نداشتن تحرک کافی است.

دکتر نوحی اظهار کرد: اکنون زمان آن است که در کنار تجهیزات کافی و توانمندی های پزشکان برای درمان بیماریهای قلبی، برنامه های پیشگیری از این بیماریها را نهادینه کنیم.

وی گفت: به طور مثال با کاهش مصرف نمک می توان به میزان زیادی از بیماریهای قلبی و عروقی پیشگیری کرد، چرا که مصرف نمک در ایران 2 برابر حد مجاز است و 20 درصد از مردم بیش فشاری خون دارند.

رئیس انجمن قلب ایران ادامه داد: کشور ما از توانمندی مطلوب و تعداد مناسب جراحان و پزشکان متخصص قلب برخوردار است، اما از نظر تعداد پزشکان و جراحان متخصص بیماریهای قلب کودکان کمبود دارد.

وی افزود: به ازای هر 100 هزار تولد زنده یک نوزاد به بیماریهای قلبی و عروقی مبتلاست که با احتساب سالانه یک میلیون و 100 هزار تولد زنده در ایران، تعداد نوزادان مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی 11 هزار نوزاد برآورد می شود.

وی اظهار کرد: بیماریهای دریچه ای قلب در ایران تقریبا ریشه کن شده است که علت آن ارتقای وضعیت بهداشت جامعه و کاهش بیماریهای عفونی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

دکتر نوحی گفت: ایران به موفقیت بسیار در حوزه تشخیص و درمان بیماریهای قلبی دست یافته و این دستاوردها قابل رقابت با کشورهای پیشرفته است.

هشتمین کنگره بین المللی بیماریهای قلب و عروق با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا هشتم مرداد ماه در بیمارستان رضوی این شهر ادامه دارد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده