رئیس سازمان اورژانس کشور ضمن بیان اینکه معمولا ۱۰ درصد تماسهایی که با سامانه ۱۱۵ گرفته میشود به نوعی ایجاد مزاحمت است گفت: بخشی از افرادی که برای اورژانس مزاحمت ایجاد میکنند بیمار هستند و لازم است درمان شوند.
به گزارش فانا، نیروهای اورژانس از جمله مهمترین و فداکارترین افراد جامعه هستند که شبانه روز برای سلامت بیماران و مصدومان حوادث تلاش میکنند و این در حالیست که این افراد در مواردی مورد ضرب و شتم قرار میگیرند و یا اینکه مزاحمتهایی برای سامانه مهم و حیاتی ۱۱۵ ایجاد میشود که میتواند موجب بروز اضطراب و ناراحتی کارکنان شود و در عملکردشان برای خدمت رسانی به مردم موثر باشد؛ همچنین با اشغال کردن این خط ممکن است تعدادی از افرادی که واقعا نیاز به کمک دارند پشت خط بمانند و دچار مشکل شوند.
همچنین به گفته سخنگوی سازمان اورژانش کشور ۱۰ درصد تماسهای اورژانس مزاحمت تلفنی بوده که این میزان معادل ۲ میلیون تماس در سال است.
بابک یکتا پرست، سخنگوی سازمان اورژانس گفت: در تهران ۴ هزار مزاحم تلفنی داریم و همچنین ۲۵ مورد ضرب و شتم منجر به آسیب را داشتهایم.
اقدامهای دستگاه قضا در رسیدگی به پروندههای مزاحمت تلفنی و ضرب و شتم نیروهای اورژانس
سخنگوی سازمان اورژانس ضمن تشکر از اقدامهای دستگاه قضا برای رسیدگی به این پروندهها افزود: قوه قضاییه ۱۶ خط تلفن را در تهران بسته است و برای مجرمان قرار تعقیب نیز صادر شده است. همچنین در مشهد نیز فردی به انجام کارهای خدماتی در یکی از پایگاههای اورژانس روزانه ۴ ساعت و به مدت یکسال محکوم شده است و ما نیز به دنبال اینگونه مجازاتها هستیم، لازم است اینگونه افراد نسبت به فعالیتهای اورژانس آگاه شوند البته عدهای نیز بیماری روانی دارند.
یکتاپرست با اشاره به تعدد موارد خشونت با ماموران اورژانس از جمله فحاشی و ضرب و شتم توضیح داد: از دستگاه قضا درخواست برخورد قاطع و مجازاتهای بازدارنده برای افرادی که به نیروهای اورژانس آسیب میرسانند صورت گیرد و درخواست داریم این موارد در دادگاههای ویژه رسیدگی و در رسیدگیشان تسریع شود. همچنین درخواست داریم مدعی العموم وارد این مسئله شود چرا که فردی که خط اورژانس را اشغال میکند موجب میشود فردی که نیاز به کمک دارد پشت خط بماند و نتواند خدمت دریافت کند.
درخواستهای رئیس اورژانس از دستگاه قضا در رابطه با پروندههای مزاحمت تلفنی و ضرب و شتم نیروهای اورژانس
همچنین جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور نیز با بیان اینکه ابیجاد مزاحمتهایی تلفنی برای اورژانس برای امروز نیست و مدتهاست که با این مسئله مواجه هستیم و چند سالی است که ادامه دارد و در زمانهای مختف کم و زیاد میشود، گفت: هنگامی که رسانهها به این مسئله میپردازند کاهش پیدا میکند و پس از مدتی مجدد افزایش مییابد. معمولا ۱۰ درصد تماسهایی که با سامانه ۱۱۵ گرفته میشود به نوعی ایجاد مزاحمت است که در کل کشور عدد قابل توجهی است و انرژی بسیاری را از همکاران ما میگیرد و در مواردی نیز با برخوردهای ناپسندی که توسط تماس گیرندگان با اورژانس صورت میگیرد موجب ناراحتی همکاران ما از نظر روحی و روانی میشود.
وی ضمن بیان اینکه جلساتی را با مسئولان قوه قضاییه از جمله آقای ترکی معاون دادستان کل کشورداشتیم و همچنین قرار است جلسهای داشته باشیم تا بررسی کنیم چگونه میتوانیم اینگونه اقدامها را به حداقل برسانیم، عنوان کرد: لازم است هر چه سریعتر با فرد متخلف برخورد شود تا بازدارندگی داشته باشد و هنگامی که روند دادرسی طولانی شود بازدارندگی لازم را ندارد البته ما موافق نیستیم این افراد به زندان بروند بخشی از افرادی برای اورژانس مزاحمت ایجاد میکنند بیمار هستند و لازم است درمان شوند.
رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در رابطه با حادثه شهادت تکنسین اورژانس نیز دادستان استان سیستان و بلوچستان به این امر ورود پیدا کرده است و امیدواریم در این مورد نیز به نتایج خوبی برسیم.
میعادفر افزود: تعدادی از افرادی که چنین برخوردی با ماموران اورژانس داشتند توسط دستگاه قضا محکوم شدند و درخواست رسیدگی سریعتر به این پروندهها و مجازاتهای بازدارندهتر را داریم.