سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ , 8 Oct 2024
درحالی که رئیس سازمان دامپزشکی استان تهران رامین سلامتیان امروز از شیوع بیماری سالک در پایتخت خبر داد که مهمترین عامل انتقال این بیماری به انسان سگ و گربه هستند.
جولان سالک در پایتخت؛ سگ و گربه ها را از خود دور کنید!
به گزارش فانا، سالک بیماری پوستی انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است که در اثر گزش پشه خاکی ماده و انتقال انگل سالک ایجاد و به شکل یک زخم دیده می‌شود. مخزن این بیماری بعضی جوندگان وحشی و انواع سگ سانان، گربه و موش هستند. در ۹ کشور دنیا از جمله کشورهای خاورمیانه مانند ایران، عربستان، افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق شیوع بالایی دارد.۱۸ استان ایران سالک‌خیز و ۹ استان به صورت موردی با این بیماری مواجه هستند و استان‌های سردسیری مانند اردبیل، کردستان و آذربایجان شرقی و غربی این بیماری بسیار کمتر است. متخصص پوست و مو، زهره نیک‌بخت می گوید: اگرچه از بیماری کچلی  چندان اثری باقی نمانده، اما احتمال سرایت این بیماری از طریق حیوانات خانگی مانند سگ و گربه همیشه وجود دارد.به گفته رئیس دامپزشکی استان تهران به دلیل نگهداری سگ و گربه بدون رعایت موارد بهداشتی در منازل، بیماری سالک در تهران به ویژه در منطقه یک آن شیوع پیدا کرده است. سلامتیان می گوید «شیوع بیماری سالک که اکنون در شهر تهران و به ویژه در منطقه یک آن بروز کرده است در نتیجه نگهداری سگ و گربه و عدم مراجعه به دامپزشکان و صدور شناسنامه برای حیوانات خانگی است.»

به گفته سلامتیان، دامپزشکان فرهنگ نگهداری حیوانات خانگی را در منازل تبلیغ نمی‌کنند.اما فوق تخصصی آلرژی و ایمونولوژی بالینی تفرجی می گوید: «نگهداری حیوانات می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد عفونت‌های مختلفی باشد.» وی می گوید: «نگهداری و عدم کنترل عفونت‌های برخی از حیوانات همانند سگ موجب بروز بیماری کیست هیداتیک (بیماری مشترک انسان و حیوان و نوعی بیماری انگلی است.»رئیس سازمان نظام دامپزشکی استان تهران هشدار می دهد: کوچک‌ترین خطا و عدم توجه در حوزه بهداشت حیوانات خانگی می‌تواند باعث شیوع بیماری‌ها و انتقال آن‌ها به انسان شود.

متخصصان پزشکی و کارشناسان بهداشت نیز  تاکید دارند نگهداری حیوانات مختلف از جمله سگ،گربه عامل انتقال بیماری های عفونی،انگلی و قارچی مختلفی به انسان است.
منبع : خبرگزاری فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده