دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ , 23 Sep 2024
همایش درس‌آموخته‌های کرونا برگزار می‌شود
به گزارش خبرنگار فانا، حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در نشست خبری همایش درس‌آموخته‌های کرونا:

- ویروس کرونا زمانی که پدیدار شد باعث ایجاد شگفتی و غافل‌گیری در جامعه پزشکی ایران ایجاد شد و وضعیت به گونه‌ای بود که با اپیدمی‌های قبلی کاملا متفاوت بود. رفتار ویروس کرونا، رفتار صرفا ویروسی نبود بلکه باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شد. به همین دلیل جامعه بهداشت و سلامت کشور غافل‌گیر شد.

- در روزهای اول اپیدمی کرونا، تصمیم‌گیری درباره نحوه برخورد با بیماران از نظر پیشگیری و درمان بسیار اختلاف برانگیز بود و حتی در مورد کار ساده‌ای مانند ماسک زدن هم اختلاف نظرهای زیادی وجود داشت.

- در دوران اپیدمی کرونا، بیش از شش پایگاه تولید واکسن در کشور ایجاد شد که مطالعات بالینی خود را سپری کردند. واکسن نورا هم یکی از این واکسن‌ها بود که توسط دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تولید شد و یکی از باکیفیت‌ترین و بی‌خطرترین واکسن‌ها با فناوری نوترکیب بود.

- در دوران کرونا، با دستور رهبری تمام امکانات کشور از جمله امکانات بهداشتی و درمانی بخش نظامی از جمله بیمارستان بقیه الله در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفت و دستاورهای خوبی هم از جنبه‌های مختلف مانند تحقیقات بیماری کرونا بدست آمد.

- در ایران و در دانشگاه بقیه الله، پروژه پلاسمادرمانی بیماران کرونا بعد از چینی‌ها انجام شد و نتایج خوبی هم بدست آمد. در این روش پلاسمای افراد بهبودیافته از کرونا به بیماران کرونایی تزریق شد. البته کمیته ملی کرونا در مورد این پروژه عجله کرد و تصمیماتی گرفت که باعث شد پلاسمادرمانی بیماران کرونایی فروکش کند و دارودرمانی افزایش یابد. در حالی که تزریق پلاسما ارزان بود و کشورهای دیگر با این روش ده‌ها هزار نفر را نجات دادند.

- دانشگاه بقیه الله قصد دارد همایش درس‌آموخته‌های کرونا را برگزار کند. از همه دست اندرکاران و اساتید فعال در دوره کرونا در حوزه‌های مختلف برای شرکت در این همایش دعوت شده است. استقبال زیادی از این همایش شده و تعداد افرادی که در این همایش ثبت نام کرده‌اند، بسیار زیاد است.

- این همایش در روزهای ۵ و ۶ مهر ماه سال جاری در سالن همایش‌های رازی برگزار خواهد شد و یک نمایشگاه جانبی نیز در کنار این همایش برپا خواهد شد.

- این همایش به ما کمک خواهد کرد که از تجربیات دوره کرونا برای کسب آمادگی‌های لازم در برابر اپیدمی‌های آینده استفاده کنیم.

- تلاش کردیم به صورت محدود از اساتید کشورهای موفق در کنترل کرونا مثلا چین نیز برای حضور در این همایش دعوت کنیم و برخی اساتید به ما اعلام کردند که به شکل مجازی می‌توانند در این همایش شرکت کنند. البته مهمان چینی همایش هنوز تعیین تکلیف نشده است. همانطور که می‌دانید چینی‌ها در زمینه مرگ‌ومیر بهتر از کشورهای دیگر عمل کردند و نظام اقتدارگرایانه و سختگیری‌های کنترلی در این کشور باعث شد که تعداد کشته‌های این کشور از کشورهای دیگر کمتر باشد. تلاش خواهیم کرد در آینده این همایش را به صورت بین‌المللی نیز برگزار کنیم و همایش فعلی عمدتا بر تجربیات و دستاوردهای داخلی متمرکز خواهد بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده