سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ , 10 Sep 2024
داروی باریسیتینیب، نخستین داروی تائید شده توسط سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) برای درمان فرم متوسط تا شدید ریزش مو سکه‌ای در بزرگسالان در مجموعه دارویی اکتوور تولید شد.
تولید نخستین داروی مورد تائید سازمان غذا و دارو آمریکا برای درمان ریزش مو سکه‌ای (آلوپشیا آره‌آتا) شدید در کشور
به گزارش فانا، داروی باریسیتینیب که با نام اکتونیب به بازار دارویی کشور عرضه شده است، در زمینه درمان درماتیت شدید و مقاوم پوستی (اگزما مقاوم) در بزرگسالان و کودکان بالای دو سال تائیدیه آژانس دارویی اروپا (EMA) را دارد.

این محصول در شرکت داروسازی البرز زاگرس (زیرمجموعه گروه دارویی اکتوور) تولید می‌شود که کارخانه تولید داروهای پرخطر آن دارنده گواهی GMP سازمان غذا و دارو ایران است.

باریسیتینیب (Baricitinib) از گروه ترکیبات مهارکننده جانوس کیناز (JAK inhibitors) است که با مهار فعالیت آنزیم‌های JAK1، JAK2 و اخلال در سیگنال‌دهی سیتوکین دخیل در پاتوژنز (بیماری‌زایی) به درمان بیماری‌های خودایمنی کمک می‌کنند.

نیکو مظفری دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم رونمایی از این دارو در توضیح کاربردهای بالینی داروی اکتونیب در درماتولوژی (پوست و مو) گفت: با توجه به اینکه داروی اکتونیب ۷۵ درصد از طریق کلیه و ۲۰ درصد از طریق کبد دفع می‌شود جز در موارد شدید مشکل کبد قابل استفاده است.

وی با اشاره به تولید قرص اکتونیب در دو دوز ۲ و ۴ میلی‌گرم گفت: طی مطالعه‌ای ۵۴۶ بیمار مبتلا به ریزش سکه‌ای مو که حداقل نیمی از موی سر خود را از دست داده‌اند با باریسیتینیب تحت درمان قرار گرفتند که ۸۰ درصد آنها پس از ۳۶ هفته مصرف دارو رشد مو داشتند که میزان بهبودی در بیمارانی که دوز ۴ میلی‌گرم دارو را دریافت کرده بودند به میزان قابل توجهی بیشتر بود.

با ادامه این کارآزمایی بالینی تا ۵۲ هفته، اثربخشی درمان از لحاظ میزان رشد مو و سطحی از سر که مو در آن رشد کرد باز هم بیشتر شد. این موضوع نشان می‌دهد هرچه این دارو به میزان طولانی‌تری مصرف شود روند بهبود بیمار پیشرفت می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا امکان تغییر دارو از دیگر داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی از قبیل توفاسیتینیب به باریسیتینیب وجود دارد یا خیر؟ گفت: مطالعات نشان داده تغییر بین مهارکننده‌های جانوس کیناز در بیمارانی که پاسخ هرچند مختصری به داروی اول داده‌اند جواب می‌دهد اما بیمارانی که به داروی اول هیچ پاسخی نداده‌اند به ترکیب دارویی دیگر مهارکننده جانوس کیناز هم پاسخ نمی‌دهند.

رویا خرمی فارماکولوژیست گروه دارویی اکتوور هم طی سخنانی به تشریح مستندات اثربخشی و ایمنی داروی اکتونیب در مبتلایان به عارضه ریزش موی سکه‌ای پرداخت.

وی با اشاره به اینکه طی یک سالی که داروی باریسیتینیب موفق به دریافت تائیدیه FDA شده، تجربه چهار هزار درماتولوژیست در تجویز این دارو در دسترس است، اظهار کرد: مطالعه مقایسه‌ای این دارو با سایر داروهای مهارکننده جانوس کیناز نشان می‌دهد این دارو در مقایسه با نمونه‌های غیرخوراکی اثربخشی بهتری داشته و نسبت به داروی توفاسیتینیب عوارض جانبی کمتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: کیس ریپورت‌های متعددی وجود دارد که بیمار ابتدا داروهای دیگری را مصرف کرده و پاسخ مناسب نگرفته و با مصرف باریسیتینیب پاسخ مناسب گرفته است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده