يکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ , 24 Nov 2024
مدیرکل امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تبلیغات در حوزه محصولات تراریخته گمراه‌کننده است، گفت: در تبلیغات، روغن آفتابگردان به عنوان روغن غیرتراریخته معرفی می‌شود در حالی که در دنیا دانه آفتابگردان تراریخته وجود ندارد.
تبلیغات گمراه کننده درباره محصولات تراریخته
به گزارش فانا، آقای دکتر محمدحسین عزیزی گفت: محصولات تراریخته در دنیا موافق و مخالفانی دارد، اما تولید محصولات تراریخته مشمول قوانین بین المللی است و تنها منحصر به روغن نیست، اگرچه در کشور ما بیشتر در مورد روغن صحبت می‌شود.

وی افزود: در مورد محصولات تراریخته سه موضوع کشت، مصرف و نحوه برچسب گذاری مطرح است، تولیدکنندگان عمده محصولات تراریخته کشور‌های امریکا، هند و چین هستند و تاکنون محصولات تراریخته در ایران کشت نشده است.

آقای دکتر عزیزی گفت: مصرف محصولات تراریخته در هیچ یک از کشور‌های دنیا ممنوع نیست. کشور‌های مختلف قوانین متفاوتی در این حوزه به لحاظ اطلاع رسانی دارند؛ ایران نیز در این زمینه قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا را در مورد برچسب گذاری اجرا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نقش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو تنها در زمینه برچسب گذاری و اطلاع رسانی محصولات تراریخته است، گفت: در برخی کشور‌ها مانند امریکا و کانادا برچسب گذاری اختیاری است.

آقای دکتر عزیزی تصریح کرد: در برخی کشور‌ها محصولات براساس وجود ژن و DNA در محصول نهایی برچسب گذاری و اطلاع رسانی می‌شود، در برخی کشور‌های دیگر نیز براساس مواد اولیه اصلی که محصول نهایی مانند سویا، کلزا و ذرت از آن‌ها تولید شده، برچسب گذاری می‌شود، یعنی هر محصولی از دانه‌های تراریخته تولید شود، باید برچسب گذاری شود که ایران جزو این کشورهاست.

مدیرکل امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه الزام برچسب‌گذاری محصولات تراریخته طبق قانون ششم توسعه الزام شده است، عنوان کرد: در حوزه تبلیغات محصولات غذایی گاهی اوقات ادعا‌های نادرست و خلاف واقع مطرح می‌شود که برخی از آن‌ها موضوعیت ندارد؛ به طور مثال در مورد تبلیغات روغن خوراکی، روغن آفتابگردان به عنوان روغن غیر تراریخته معرفی می‌شود در حالیکه در دنیا دانه آفتابگردان تراریخته وجود ندارد و به تبع آن بدیهی است که تمام روغن‌های آفتابگردان تولیدی غیر تراریخته هستند.

وی ادامه داد: همچنین درج عنوان بدون کلسترول روی روغن‌های نباتی نیز از این دسته تبلیغات است، زیرا روغن‌های نباتی در اصل فاقد کلسترول بوده و تنها در روغن‌های حیوانی وجود دارد. درج عنوان بدون افزودنی روی شیر‌های استریل نیز از این دست تبلیغات است، زیرا شیر‌های استریل نیازی به افزودنی ندارند، چون داخل آن میکروبی وجود ندارد و دلیلی برای استفاده از افزودنی و یا نگهدارنده نیست.

آقای دکتر عزیزی گفت: سازمان غذا و دارو به کارخانجاتی که از این شگرد‌ها برای گمراهی مصرف کننده استفاده می‌کنند تذکر داده است و سعی دارد که با تعامل مشکل را حل کند، اما در صورت تکرار تخلف با آن‌ها برخورد می‌کند.
منبع : خبرگزاری صدا و سیما
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده