معاون آموزشی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز نسبت استاد به دانشجو یک به 11 است و به ازای هر هزار شهروند، ۱.۲ پزشک داریم.
به گزارش فانا، علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از مدیران این معاونت با حضور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با سعید رضا عاملی، دبیر این شورا دیدار و گفت و گو کردند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: امروز نسبت استاد به دانشجو یک به ۱۱ است و هم اکنون به ازای هر هزار شهروند، حدود ۱.۲ پزشک داریم.
حقدوست با اشاره به اختلافهای آماری گفت: به نظر میرسد مشکل اصلی در این زمینه نبود، تعریف یکسان از معیارهای آماری است.
وی در ادامه این دیدار اظهار داشت: بر اساس تحلیل اسناد بالا دستی، فرآیند و برنامههای تحول در معاونت آموزشی وزارت بهداشت ذیل عناوینی مانند آیندهنگاری، دانشگاه نسل سوم، عدالت آموزشی، پاسخگو بودن، آمایش سرزمینی، اعتلای اخلاق حرفهای، آموزش مجازی، نظام ارزیابی و آزمونها، اعتباربخشی و تقویت زیرساختها دسته بندی شدهاند.
حقدوست افزود: برای تحقق مرجعیت علمی در حوزه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی «نصر» راهاندازی شد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از برنامههای این مرکز، ساماندهی کتب مرجع علوم پزشکی به زبان فارسی است و سرآمدی دانشگاههای علوم پزشکی در منطقه تحت پوشش این دانشگاهها، هم در این مرکز دنبال میشود.
وی با اشاره به برگزاری المپیادهای دانشجویی، خاطرنشان کرد: المپیادهای دانشجویی که چند سال است راهاندازی شده، یک نهضت در بخشهای مختلف مانند اخلاق پزشکی، هنر و پزشکی، فلسفه پزشکی و ... ایجاد کرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: خودداری از گسترش تشکیلات و استفاده بهینه از تشکیلات و منابع فعلی هم از اهم برنامههای مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی است.
وی درباره آمایش سرزمینی خدمات پزشکی تاکید کرد: در زمینه آمایش سرزمینی، ۱۰ کلان منطقه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور آماده شد و براساس این الگو باید همه خدمات پزشکی در این ۱۰ کلان منطقه به صورت یکسان وجود داشته باشد و هر منطقه دارای ماموریتهای ویژهای هستند.
حقدوست اظهار داشت: در مورد موضوعاتی مانند همگرایی علوم و محیط زیست هر کدام از این ۱۰ کلان منطقه با توجه به ظرفیت اعضای هیأت علمی و توانمندیهای خود دارای ماموریتهای خاص هستند.
به گفته معاون آموزشی وزیر بهداشت، روند انجام ماموریتها به دقت تحت نظارت است و بر اساس نتایج نظارتها به این ۱۰ کلان منطقه امتیاز داده میشود.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به استفاده از ظرفیت فضای مجازی در این وزارتخانه ادامه داد: در تمام این ۱۰ کلان منطقه، مرکز آزمون مجازی راهاندازی کردهایم و هم اکنون آزمونهای ملی به صورت مجازی برگزار میشود.
بین المللی سازی دانشگاه های علوم پزشکی
معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه این دیدار خاطرنشان کرد: برای بینالمللی سازی آموزش پزشکی، هر کدام از دانشگاههای علوم پزشکی کشور به یک کشور خارجی متصل می شوند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری از این گزارش، در مورد اعتبار سنجی آموزشی گفت: برای اعتبار بخشی آموزشی یک فرایند تدوین شد و کارگروه مسوول این طرح، تمام دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانها را در ۲ دوره اعتبار سنجی کرد.
وی افزود: در این اعتبار سنجیها بر اساس چک لیست تهیه شده، دانشگاهها و بیمارستانها از لحاظ برخورداری از استانداردها و معیارها به دقت ارزیابی شده و نمره گرفتهاند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: شفافیت مالی و نظارت بر تخصیص و هزینه کرد منابع هم یکیدیگر از کارکردها و ماموریتهای مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی است.
دسته بندی شاخصهای رتبهبندی دانشگاههای علوم پزشکی
حقدوست با اشاره به شاخصهای رتبهبندی دانشگاههای علوم پزشکی گفت: این شاخصها تحت عناوینی مانند دانشگاه پاسخگو، دانشگاه کارآفرین، دانشگاه فناور، دانشگاه دارای توسعه پایدار، دانشگاه مشارکتجو و ... دستهبندی شدهاند.
وی با اشاره به مطالعات بینرشتهای در حوزه آموزش پزشکی افزود: در این زمینه یکسری اقدامات در وزارتخانه بهداشت انجام شده و یکسری اقدامات هم با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دست انجام است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: به عنوان مثال در بخش هوش مصنوعی و کاربرد آن در بهداشت و سلامت طرحهای همکاری مشترک میان وزارت بهداشت و علوم در دست انجام است.
حقدوست با تشریح بخشهای دیگر همکاری میان وزارت بهداشت و وزارت علوم گفت: همکاری مشترک در هیئتهای ممیزه، نشریات علمی و ... از سایر زمینههای همکاری مشترک میان وزارت بهداشت و وزارت علوم است.
وی با اشاره به بحث نگاه به آینده در آموزش پزشکی افزود: برآورد نیروی انسانی مورد نیاز تا سال ۱۴۰۴ یکی دیگر از اقدامات انجام شده در وزارت بهداشت است؛ براساس مطالعات انجام شده و با در نظر گرفتن منابع و ماموریتها، امروز میدانیم که به عنوان مثال در سال ۱۴۰۴ به چه تعداد پزشک عمومی نیاز داریم.
دستیابی ایران به مرجعیت علمی
در این دیدار، عاملی با بیان اینکه ایران در زمینه پزشکی به مرجعیت علمی دست یافته است، افزود: جای خوشبختی است که علیرغم جو ایران هراسی که دشمنان ما ایجاد کرده اند، کشورمان در زمینه پزشکی به مرجعیت علمی دست یافته و مورد اعتماد مردم منطقه و سایر کشورها است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مطالعات میان رشتهای در فضای علمی جهان ادامه داد: جداسازی آموزش پزشکی از بدنه آموزش عالی کشور، ما را در رتبه بندی آموزشی دچار مشکل و ارتباط علوم پزشکی با سایر رشتههای علمی را اختلال مواجه کرد.
وی با اشاره به تجربه دانشگاههای مطرح جهان در این زمینه، گفت: تغییر ساختاری در این موضوع هرچند مشکل است، ولی غیر ممکن نیست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر لزوم توجه به نقش فناوریهای جدید در علوم پزشکی اظهار داشت: این فناوریها، علوم پزشکی را متحول کرد و بخش عمدهای از این تحولات در حوزه سایر علوم مانند علوم رایانه و... شکل گرفت.
رییس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: متاسفانه جایگاه کشورمان در رتبهبندیهای بینالمللی علمی در برخی حوزهها چندان جالب نیست که این موضوع باید اصلاح شود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع دوفضایی شدن جهان، گفت: صنایع مختلف و از جمله پزشکی با توجه به این موضوع، دچار تحولات جدی شد.
وی با اشاره به تفاهمنامه همکاری میان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: با توجه به تاثیر فناوریهای نوین در میرایی رشتههای درسی، موضوع رشتههای نوین و تاثیر پیشرفتهای فناوری و از جمله فناوریهای فضای مجازی از موضوعاتی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
عاملی با اشاره به لزوم استفاده از تجربه منطقه بندی آموزش پزشکی، تاکید کرد: تلاشهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه منطقه بندی آموزش پزشکی، با توجه به ظرفیتها و ماموریتهای دانشگاههای علوم پزشکی یک الگوی مفید و قابل استفاده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره پرونده الکترونیک سلامت و توزیع مناسب پزشک در کشور بر لزوم استفاده از ظرفیت فضای مجازی در این زمینه نیز تاکید کرد.