يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ , 8 Sep 2024
هشدارهای وزیر بهداشت به وجود رانت در سازمان غذا و دارو حالا جنبه عملیاتی پیدا کرده است. اقدام سعید نمکی از روز ۱۴ خرداد به صورت عملیاتی در ساختمان فخر رازی آغاز شده و قرار است خودش سکان هدایت قرارگاهی در سازمان غذا و دارو را به دست بگیرد.
ماموریت نمکی در ساختمان فخر رازی
به گزارش فانا، ساختمان فخر رازی حداقل پس از استعفای رسول دیناروند رنگ آرامش به خود ندیده است. سازمان غذا و دارو که از دارو تا غذا و تجهیزات پزشکی کشور را مدیریت می‌کند و به خصوص در شرایط تحریم‌های آمریکا باید مدیریت بی نقصی را از خود به نمایش بگذارد، در شرایط فعلی به گفته وزیر بهداشت از درون دچار مشکلاتی مانند رانت و امضاهای طلایی شده و هشدارهای نمکی در این رابطه بالاخره به نقطه جوش رسید.

یازدهم اسفند ۹۷ بود که سعید نمکی در مراسم توانمندی صنعت داروسازی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران و در هتل المپیک صحبت از وجود مشکلاتی در سازمان غذا و دارو را به میان آورد و همان جا به مهدی پیرصالحی در این رابطه هشدار داد. نمکی در آن مراسم گفته بود: به دکتر پیرصالحی گفتم که باید سازمان غذا و دارو پاک شود. چرا صنعتگر و تولیدکننده‌ای را که می‌خواهد مجوز بگیرد، این قدر آزار می‌دهیم. باید راه برای تولید داخل دارو در برابر واردات بی رویه هموار شود. وقتی به وزارت بهداشت آمدم، اولین جایی که حس کردم باید فکری به حال آن انجام داد، سازمان غذا و دارو بود.

نمکی از طرفی با فشار رسانه‌ها و از طرفی با فشار کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و از طرف دیگر با تصمیم‌های خود مواجه بود. ماجرای سازمان غذا و دارو تا اول اردیبهشت ۹۸ هم ادامه پیدا کرد و نمکی در مراسم افتتاح یک مجموعه داروسازی گفت: هنوز در سازمان غذا و دارو رانت و امضاهای طلایی وجود دارد. باید این شبکه پوسیده و مزخرف جمع شود. اگر قرار باشد خودم آن‌جا بنشینم این رانت را جمع خواهم کرد و با کمال وجود و با تمام قدرتم این کار را انجام می‌دهم.

هشداری که از اول اردیبهشت تا ۱۴ خرداد برای عملیاتی شدن ادامه پیدا کرد. هرچند همه خبرنگارانی که شب یازدهم خرداد ۹۸ در نشست خبری وزیر بهداشت حضور داشتند، حضور مهدی پیرصالحی به عنوان رئیس سازمان غذا و دارو را با ۲ صندلی فاصله از سعید نمکی به چشم دیدند، اما بیشتر شدن این فاصله فقط نیازمند ۳ روز دیگر بود و محمد رضا شانه ساز از طرف نمکی به عنوان سرپرست سازمان غذا و دارو منصوب شد و پیرصالحی که با تجربه مدیریتی دوران دیناروند به ساختمان فخر رازی آمده بود، جایش را به شانه ساز داد و هشدار اول اردیبهشت نمکی مبنی بر اینکه حاضر است خودش آنجا بنشیند و مشکل غذا و دارو را حل کند، با شکل گیری قرارگاه سازمان غذا و دارو و شورای مشورتی دارو و تجهیزات پزشکی، جامه عمل پوشید.

نمکی در احکامی که خطاب به اعضای این دو شورا نوشته، تاکید کرده که جلسه‌ها به ریاست خودش در ساختمان فخر رازی برگزار می‌شود و حضور همه اعضا الزامی است. این یعنی سعید نمکی رخت رزم به تن کرده تا آنچه به عنوان رانت یا امضای طلایی در این سازمان وجود دارد را پاک کند و در شرایط تحریم بهترین تصمیم‌ها توسط هیات اجرایی قرارگاه سازمان غذا و دارو و شورای مشورتی گرفته شود.

از طرفی نگاه به اعضا و ترکیب این هیات اجرایی و شورای مشورتی هم خالی از لطف نیست. افرادی مانند حمید پوراصغری که به نوعی دست راست نمکی در سازمان برنامه و بودجه محسوب می‌شد و حالا جانشین او در این سازمان شده است در هیات اجرایی قرارگاه سازمان غذا و دارو حضور دارند. در واقع موثرترین فرد دولت برای تخصیص به موقع بودجه و رفع گیرها و گره‌های کور که مورد وثوق سعید نمکی است. از آن طرف حضور افرادی مانند احمد شیبانی، ناصر ریاحی، عباس کبریایی زاده و ابوالفتح صانعی در شورای مشورتی دارو و تجهیزات پزشکی هم قابل توجه است. نفراتی که شاید در سال‌های اخیر بیشترین مصاحبه‌ها و انتقادها به شیوه اداره سازمان غذا و دارو و حوزه تجهیزات پزشکی را داشتند و حالا خودشان مورد مشورت قرار گرفتند.

به هر حال به نظر می‌رسد سعید نمکی نه تنها حمله موثری به اجرای سریع‌تر پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع، راهنماهای بالینی و پزشکی خانواده کرده، بلکه قصد دارد صدای منتقدان در حوزه‌های غذا و دارو و تجهیزات پزشکی را بیشتر از افراد قبل بشنود و علاوه بر پاک سازی سازمان غذا و دارو، روند تصمیم‌گیری‌ها در شرایط تحریم را هم به سمت مردم بچرخاند. تصمیمی که نمکی در چند ماه از حرف تا عمل پیموده و باید منتظر نتیجه آن ماند و شرایط را نسبت به قبل سنجید. هرچند حضور برخی افراد به ظاهر غیرموثر، اما تاثیرگذار در ساختمان فخر رازی و البته جزیره جدامانده‌ای در خیابان خارک نباید از چشمان تیزبین نمکی و هیات اجرایی قرارگاه سازمان غذا و دارو دور بماند. زیرا در غیر این صورت، ممکن است تصمیم‌ها در نطفه خفه شوند و درزها و سوراخ‌های موجود به درستی و با عایق مناسب پر نشوند.


امیر پورسنان
منبع : خبرگزاری ايرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده