جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
کرباسی در گفت‌وگو با فانا مطرح کرد:

معضل مسئولان فنی برای شرکت‌های پخش

تعطیلی شرکت‌های پخش با ادامه روند فعلی
مدیرعامل شرکت پخش مهبان دارو گفت: در حال حاضر تعداد شرکت‌های پخش دارو در کشور بسیار زیاد است و این تعداد باید حداکثر 20 شرکت باشد.
معضل مسئولان فنی برای شرکت‌های پخش
به گزارش خبرنگار فانا، مهدی کرباسی افزود: در گذشته که تعداد شرکت‌های پخش دارو در کشور محدود بود آمارنامه دارویی هم بسیار شفاف و مشخص بود اما در حال حاضر به دلیل تعدد شرکت‌های سراسری و استانی تهیه آمارنامه دارویی بسیار دشوار و غیرشفاف شده است.
 
وی گفت: با ادامه مشکلات فعلی در صنعت پخش کشور قطعا شاهد تعطیلی تعداد بیشتری از شرکت‌های پخش دارو خواهیم بود.
 
خبرنگار فانا با مهدی کرباسی، مدیرعامل شرکت پخش مهبان دارو گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:
 
ابتدا درباره شرکت پخش مهبان دارو توضیح دهید.
 
شرکت پخش مهبان دارو از سال 1389 فعالیت خود را شروع کرد و در حال حاضر یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه مهبان است. شرکت پخش مهبان دارو در سراسر کشور شعبه دارد و هم‌اکنون توزیع محصولات 50 شرکت را نیز بر عهده دارد. زنجیره داخلی ما تقریبا کامل است و زنجیره سرد شرکت نیز تا پایان مهر ماه راه‌اندازی می‌شود.
 
درباره مسائل و مشکلات شرکت‌های پخش به ویژه مطالبات از دولت توضیح دهید.
 
در زمینه پرداخت مطالبات شرکت‌های پخش قول‌های زیادی داده شده اما واقعیت این است که شرکت‌های پخش هم‌اکنون با کمبود نقدینگی شدیدی مواجه شده‌اند. برخی شرکت‌ها حتی خدمات خود را به مراکز تولیدی تا حدودی متوقف کرده‌اند. طی چند وقت اخیر چندین شرکت پخش فعالیت خود را متوقف کرده‌اند و به نظر من اگر روند کنونی ادامه یابد تعداد تعطیلی شرکت‌های پخش بیشتر نیز خواهد شد.
 
چرا شرکت‌های پخش به سمت ادغام نمی‌روند؟
 
همیت چنین کاری در ایران به دلایل مختلف مانند ضعف فرهنگی، نداشتن روحیه همدلی و همکفری و ... وجود ندارد. در ایران هر کسی برای خودش حرکت می‌کند و این در حالیست که شرکت‌های پخش می‌توانند با ادغام با یکدیگر هزینه‌های خود را نیز کاهش دهند. یکی دیگر از معضلات شرکت‌های پخش مربوط به مسئولان فنی است. به نظر من مسئولان فنی نقشی در شرکت‌های پخش ندارند. این در حالیست که به هر شرکت پخش و شعبات آنها گفته شده که باید یک مسئول فنی داشته باشند. قبلا حضور مسئولان فنی فقط در هر منطقه لازم بود اما در حال حاضر حضور مسئولان فنی در هر شعبه اجباری شده که مسئول فنی نیز زیرنظر انجمن‌های داروسازی است که حقوق را آنها برای مسئول فنی تعیین می‌کنند در صورتی که پرداخت حقوق بر عهده شرکت پخش است. متاسفانه حتی سازوکار برخورد با عملکرد مسئولان فنی هم درست تعیین نشده است. به عنوان مثال اگر مسئول فنی در شرکت حضور نداشته باشد به جای برخورد با شخص مسئول فنی با شرکت برخورد می‌شود. این دوگانگی شرکت‌ها را دچار مشکل کرده است.
 
نظر شما درباره اشکالات موجود در آمارنامه دارو چیست و نقش شرکت‌های پخش در ایجاد این اشکالات چیست؟
 
به نظر من اتفاقا شرکت‌های پخش آمار خود را به موقع ارائه می‌دهند اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باعث شده آمارنامه دارو شفاف نباشد. در حال حاضر این اطمینان به صورت کامل وجود ندارد که اگر شرکت‌ها آمار خود را ارائه دهند از این آمار و اطلاعات سوءاستفاده نشود. بعضا در گذشته حتی مواردی بوده که آمار و اطلاعات شرکت‌ها به بیرون درز کرده است. به نظر من بهتر انجمن صنعت پخش متولی تهیه آمارنامه دارو شود. در گذشته 6 شرکت پخش در کشور فعال بود و بهترین آمار را هم به وزارت بهداشت ارائه می‌کردند که بسیار شفاف بود. در حال حاضر اما شرکت‌های تولیدی به صورت مستقیم محصولات خود را به پخش‌های استانی می‌دهند و در این حالت آمار در آمارنامه دارو ثبت نمی‌شود چون پخش‌های استانی آمار نمی‌دهند. شاید 10 سالی باشد که آمارنامه دارویی دیگر شفاف و درست نیست.
 
صلاحیت متقاضیان فعالیت در حوزه پخش چطور تعیین می‌شود؟
 
قرار است انجمن صنعت پخش از این پس صلاحیت متقاضیان فعالیت در حوزه پخش را بررسی کرده و نتایج را به وزارت بهداشت اعلام کند. در این زمینه هم‌اکنون شاهد نابسامانی‌های زیادی هستیم و وضعیت شرکت‌های پخش بسیار آشفته است. در حالی که تعداد بهینه شرکت‌های پخش باید حدود 20 شرکت باشد اما تعداد شرکت‌های پخش فعال در کشور با احتساب شرکت‌های استانی به چند صد شرکت می‌رسد که در این حالت تهیه آمارنامه دارویی به صورت دقیق و شفاف غیرممکن است.
 
به عنوان سوال آخر شرکت پخش مهبان دارو چه تعداد نیروی کاری دارد؟
 
حدود 250 نفر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده