شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ , 21 Sep 2024
طرح مقابله با لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی قاچاق از امروز اول مهر در سطح عرضه این محصولات اجرا می شود.
آغاز اجرای طرح مقابله با دارو و تجهیزات پزشکی قاچاق
به گزارش فانا، سازمان تعزیرات حکومتی پس از اجرای طرح مقابله با کالاهای قاچاق حوزه سلامت محور در تیر امسال در کوچه مروی و ناصرخسرو و همچنین طرح جمع آوری سیگار قاچاق در منطقه مولوی تهران، این بار طرحی کشوری را به منظور مقابله با عرضه لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی قاچاق اجرا می کند.

در این طرح که با همکاری اتحادیه ها، صنوف، سازمان حمایت از مصرف کنندگان، سازمان صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی، گمرک و دیگر دستگاه های ذیربط اجرا می شود قرار است ابتدا به صورت اطلاع رسانی، پیشگیرانه و آموزش نحوه شناخت کالاهای قاچاق به عرضه کنندگان این محصولات برگزار شود و حدود سه هفته پس از اجرای طرح، مقابله قاطعانه صورت می گیرد.

رئیس مرکز گشت های سازمان تعزیرات در همین ارتباط گفت: طرح از امروز اجرا می شود اما گشت تعزیرات با همراهی نیروی انتظامی و کارشناسان اصناف، از شنبه هفته آینده در مراکز عرضه این محصولات حضور پیدا می کند.

محمدحسن سرابیان افزود: بنای ما در ابتدای اجرای این طرح به هیچ وجه مقابله و بگیر و ببند نیست و براساس اطلاع رسانی که از چندی پیش شده است بنا داریم چند هفته ای به کار آموزش بپردازیم.

به گفته مسئولان سازمان تعزیرات حکومتی 70 تا 80 درصد کالاهای مذکور به طور قانونی وارد می شود اما بقیه که قاچاق وارد می شود به جهت اینکه قیمت تمام شده آن پایین تر است آسیب هایی به واردکنندگان قانونی این کالاها وارد می کند.

علاوه بر این بخش زیادی از درآمدهای گمرکی هم به واسطه واردات قاچاق تامین نمی شود. اکثر فروشندگان و اتحادیه ها از اجرای این طرح ابراز خرسندی می کنند و معتقدند اگر کالای قاچاق ریشه کن شود بازار فروش این کالاها و همچنین ثبات قیمت آن سامان پیدا می کند.

در عین حال سازمان تعزیرات حکومتی در مذاکره با گمرک درخواست کرده است که کالاهای موجود قاچاق که در انبارها نگهداری می شود با دریافت حق گمرکی تعیین تکلیف شود تا آن دسته از کسانی که ناآگاهانه اقدام به تهیه این کالاها کرده اند با اجرای این طرح متضرر نشوند.

در عین حال دولت و به ویژه گمرک هم باید به گونه ای اقدام کند که واردکنندگان این کالاها از لحاظ اقتصادی متضرر نشوند چراکه یکی از واردکنندگان فریم عینک در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: سالهاست فریم عینک را قانونی وارد می کند اما دو سه ماهی است که تعرفه گمرکی برای واردات این کالا حدود 3 برابر شده است و همین می تواند عاملی برای افزایش قیمت و در نهایت متضررشدن مصرف کنندگان شود.

سازمان تعزیرات حکومتی با اجرای طرح مقابله با عرضه کالاهای قاچاق لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی امید فراوان دارد که برخورد همزمان با دانه درشت ها و عرضه کنندگان خرد بتواند به ریشه کنی واردات کالاهای قاچاق کمک کند.
منبع : خبرگزاری صدا و سیما
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده