پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ , 19 Sep 2024

«پاکشو» در حاشیه امن

جدال بر سر ارز به نفع این شوینده تمام شد
در ایامی‎که نرخ ارز ساز صعود می‎زد، شرکت‎هایی که صادرات محور بودند، برد کردند. «پاکشو» نیز از موقعیت خود در بازار بهره برد و با وجود افزایش نرخ محصولات، بازار مصرف خود را حفظ کرد و خود را در حاشیه ای مطمئن قرار داد.
«پاکشو» در حاشیه امن
به گزارش فانا، شرکت «پاکشو» به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکت‎ها در زمینه تولید مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی به شمار می‎رود. تولیدات این شرکت با برندهای گلرنگ، اوه، سافتلن، مریدنت و هوم پلاس در بازار عرضه می‎شود.

«پاکشو» از جمله شرکت‎هایی است که افزایش نرخ ارز موجب رشد هزینه‎های تولید گردید. از آن جا که بخشی از مواد اولیه از درگاه واردات تأمین می‎شود و از سوی دیگر، شرکت دارای فروش صادراتی است، تغییرات نرخ ارز تا حدودی اثر یکدیگر را خنثی می‎کنند اما بیشتر از این موضوع متضرر می‎شود تا این که نفع ببرد.

از همین رو، در سال 97 اقدام به بالا بردن نرخ فروش محصولات خود نمود که در نتیجه آن، با وجود رشد هزینه‎های تولید، حاشیه سود ناخالص در سطوح سال‎های گذشته حفظ شد.
 

این شرکت در دوره 12ماهه سال 97 موفق به فروش 11979 میلیارد ريال از محصولات خود گردید که در مقایسه با سال 96 رشد جالب توجه 68 درصدی را نشان می‎دهد. این رشد درآمد مدیون افزایش نرخ فروش محصولات است؛ چرا که در عمل، مقدار فروش تغییری نکرد و در سطح سال 96 باقی ماند.

همان‎طور که ملاحظه می‎کنید میانگین نرخ فروش مایعات و پودر و مايعات البسه تا تیر ماه تحرک چندانی نداشت اما از مرداد ماه با افزایش نرخ ارز، عزم صعود کر و با شیب نسبتا تندی رشد کرد در آبان ماه به حداکثر خود رسید و پس از آن با آرام شدن جو بازار ارز، نرخ‎های فروش محصولات «پاکشو» نیز تنزل یافتند.

این در حالی است که میانگین نرخ فروش محصولات اصلی شرکت در تمام ماه‎های سال 96 یک روند به شدت ثابت داشت.
 

در مجموع، نیمی ‎از ماه‎های سال 97 مقدار فروش بیش از مدت مشابه سال 96 بود و در نهایت، مقدار کل فروش در سطح 192 هزار تن باقی ماند.

اما افزایش نرخ‎های فروش کار خود را کرد و مبلغ فروش را به سرعت به قله 1468 میلیارد ريال در آبان ماه سال 97 رساند. در سه ماهه پایانی سال نیز اوضاع مجددا بهبود یافت و شاهد رشد درآمدهای عملیاتی هستیم. البته در نتیجه رشد نرخ ارز، درآمد صادراتی نیز نسبت به گذشته افزایش داشته است.
 

در مجموع، وضعیت فروش محصولات مثبت و رو به رشد ارزیابی می‎شود و در صورتی که بتواند موانع تحریم را کنار بزند و بازارهای صادراتی بیشتری را در سیطره خود درآورد، بیش از گذشته می‎تواند به درآمدهای بیشتر بیاندیشد و از افزایش نرخ ارز به سود مناسبت‎تر خواهد رسید.

شایان ذکر است که این شرکت شوینده با سرمایه 1000 میلیارد ريالی، بیش از 2000 میلیارد ريال سود انباشته دارد؛ بنابراین، به راحتی می‎تواند از این محل حداقل 100 درصد افزایش سرمایه دهد.

باید خاطرنشان کرد که «پاکشو» در سال 97 بازدهی مناسب 121 درصدی را عاید سهامداران صبور خود کرد و در مدت گذشته از سال جاری نیز 21 درصد رشد قیمت داشته است.
منبع : بورس نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده