يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ , 20 Oct 2024
در گفت‌وگو با فانا مطرح شد؛

انتقادات میرفخرایی از برگزارکنندگان سومین جشنواره گیاهان دارویی

خام‌فروشی صددرصد غلط است
دبیر انجمن تولیدکنندگان داروها و فرآورده‌های گیاهان دارویی گفت: متاسفانه هنوز ارتباط منسجمی بین بخش پرورش گیاهان دارویی و صنعت گیاهان دارویی وجود ندارد.
انتقادات میرفخرایی از برگزارکنندگان سومین جشنواره گیاهان دارویی
جعفر میرفخرایی در گفت‌وگو با خبرنگار فانا درباره ارزیابی خود از برگزاری سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فراورده‌های طبیعی و طب سنتی اظهار کرد: برگزاری این جشنواره و نمایشگاه حرکت خوبی برای شناساندن و معرفی پتانسیل‌های ایران در حوزه گیاهان دارویی است و ما برای حضور در بازارهای جهانی ناگزیر از برگزاری چنین رویدادهایی هستیم. البته در عین حال باید نقاط ضعف خود را نیز اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فراورده‌های طبیعی و طب سنتی به مراتب بهتر از دوره‌های قبل برگزار شد، افزود: در این دوره هم کیفیت برگزاری بهتر بود و هم علاقه‌مندی شرکت‌ها به معرفی خود و عرضه محصولاتشان بیشتر شد.

او در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه در سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فراورده‌های طبیعی و طب سنتی بخش صنعت گیاهان دارویی و تولید فراورده‌های طبیعی و سنتی کمرنگ‌تر از حوزه‌های دیگر مورد توجه قرار گرفت، توضیح داد: امروز آن بخشی که در کشور به دستاوردهای آن در این حوزه افتخار می‌شود، شرکت‌های دانش بنیان و صنعت گیاهان دارویی است که به نظر من حتی در انتخاب عنوان برگزاری این رویداد نیز به آن بی‌توجهی شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان داروها و فرآورده‌های گیاهان دارویی گفت: باید کشت و پرورش گیاهان دارویی براساس نیازهای صنعت پایین دستی آن صورت بگیرد و سیاستگذاری جدا از هم در این حوزه به هیچ وجه به صلاح کشور نیست. به عنوان مثال برخی تولیدکنندگان مجبور به واردات گل مغربی برای تولید محصولاتشان می‌شود. سوال اینجاست که چرا برنامه‌ریزی نمی‌شود که چنین موادی در کشور تولید شوند تا نیازی به واردات آنها نداشته باشیم.

وی با اشاره به وجود ستاد گیاهان دارویی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: به نظر من باید حضور بخش تولید و صنعت در این ستاد تقویت شود و نیازهای بخش صنعت در آن بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

میرفخرایی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فانا درخصوص مشکل خام فروشی گیاهان دارویی و صادرات این محصولات از کشور به صورت خام توضیح داد: این کار صددرصد غلط است و متاسفانه در حال حاضر بعضا گیاهان دارویی به صورت خام با قیمت ناچیزی صادر شد و محصول فراوری شده با چندین برابر قیمت به کشور برمی‌گردند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده