جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
علیپور در گفت‌وگو با فانا:

صادرات 1.3 میلیون دلاری تماد در نیمه نخست 97

تعدیل نیرویی در واحد مشهد رخ نداده/سررسید شدن 70 درصد مطالبات تماد
مدیرعامل شرکت تولید مواد اولیه داروپخش (تماد) گفت: تماد در سال 96 حدود 6.7 میلیون دلار صادرات داشت. امسال پیش بینی شده که بتوانیم به صادرات 8 میلیون دلاری برسیم. در شش ماهه نخست سال جاری نیز حدود 1.3 میلیون دلار صادرات داشتیم.
صادرات 1.3 میلیون دلاری تماد در نیمه نخست 97
خبرنگار فانا با حمیدرضا علیپور مدیرعامل شرکت تولید مواد اولیه داروپخش (تماد) گفت‌وگویی انجام داده که به شرح زیر است:
 
وضعیت مطالبات تماد در حال حاضر به چه صورت است؟
 
در مرداد ماه سال قبل در جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان غذا و دارو، مدیران سازمان برنامه و بودجه و ... مطرح شد که 4000 میلیارد تومان به صنعت داروسازی بابت مطالباتش پرداخت خواهد شد. در حال حاضر که بیش از 13 ماه از آن وعده گذشته هنوز مشکل پرداخت مطالبات صنعت دارو باقی مانده و حل نشده است. دولت هم به جای کمک به صنعت دارو باری را بر دوش این صنعت اضافه کرده است. در این بین تولیدکنندگان ماده اولیه دارو به علت قرار داشتن در انتهای زنجیره تولید دارو بیشترین فشار را از بابت عدم پرداخت مطالبات متحمل می‌شوند.
 
میزان مطالبات تماد چقدر است؟
 
نمی‌خواهم به عدد خاصی اشاره کنم اما باید بگویم که معادل فروشی که تماد در سال قبل داشت، مطالبات از شرکت‌ها و مشتریانمان داریم که از این رقم، حدود 70 درصد سررسید شده است. همین مشکل باعث می‌شود که حتی در صورت تامین ارز به علت نبود نقدینگی نتوانیم پول ارز تخصیصی را بدهیم.
 
تاثیر تحریم‌ها بر تماد چگونه خواهد بود؟
 
در حال حاضر مجبوریم از عمده تامین‌کنندگان مواد حد واسط در کشورهای چین و هند به صورت نقدی خرید کنیم و خبری از گشایش ال‌سی نیست. تامین‌کنندگان نگران هستند در صورت تحریم اگر جنس به ایران بفرستند به علت مشکلات بانکی نتوانند پول جنس خود را از ما دریافت کنند و به همین علت رو به فروش نقدی به ما آورده‌اند. از سوی دیگر ما مجبوریم که برای تامین نیاز یک ساله خود در یک بازه کوتاه حجم زیادی مواد بخریم که این حجم خرید به نقدینگی بالایی نیاز دارد که برای تامین آن با مشکل مواجهیم. بنابراین بطور خلاصه سه مشکلی که تماد در حال حاضر با آن مواجه است شامل، عدم پرداخت مطالبات، نقدی شدن خرید مواد حد واسط از خارج از کشور، کمبود نقدینگی برای خرید مواد حد واسط به میزان نیاز یک سال. یک مشکل دیگر هم که ربطی به تحریم ندارد کاهش تولید برخی از اقلام موردنیاز تولید ما در چین به علت محدودیت‌های زیست محیطی در این کشور است که شرایط تولید را در تماد دشوار کرده است، مثل برخی از مواد حد واسط در تولید استامینوفن و ... این وضعیت باعث می‌شود که به واسطه کمبود این اقلام نرخ خرید مواد حد واسطه موردنیاز ما افزایش یابد.
 
صادرات تماد در چه شرایطی قرار دارد؟
 
تماد در سال 96 حدود 6.7 میلیون دلار صادرات داشت. امسال پیش بینی شده که بتوانیم به صادرات 8 میلیون دلاری برسیم. در شش ماهه نخست سال جاری نیز حدود 1.3 میلیون دلار صادرات داشتیم. باید بگویم که بخشی از کارهای صادراتی ما تحت‌الشعاع وضعیت بازار داخل قرار گرفته است. سازمان غذا و دارو تاکید دارد که باید ابتدا نیاز بازار داخلی را تامین کنیم و سپس صادرات کنیم. البته ما یک سری محصولات صادراتی داریم که یا نیاز داخلی ندارند و یا تولید آنها بسیار بیشتر از نیاز داخلی است. در همین حال اخذ مجوزهای صادرات باعث شده تا صادرات تماد دچار پیچ‌وخم‌های زیادی شود. اتفاقا در شرایط تحریم یکی از نکات کلیدی این است که تلاش کنیم میزان تبادلات خود را با کشورهای دیگر توسعه دهیم چرا که وقتی امکان صادرات داشته باشیم، حتی اگر سیستم بانکی قفل شود امکان تهاتر کالا را خواهیم داشت و در یک کلام صادرات یکی از راه‌های برون‌رفت از بخشی از تحریم است. اخذ مجوزها در شرایط کنونی کار توسعه صادرات ما را بسیار سخت کرده است و صادرات 1.2 میلیون دلاری که می‌توانستیم در نیمه دوم شهریور ماه داشته باشیم، را از دست دادیم و هنوز درگیر گرفتن مجوز هستیم.
 
بحث‌هایی در ارتباط با تعدیل نیرو در واحد مشهد تماد مطرح شده است. در این باره توضیح دهید.
 
هیچ تعدیل نیرویی در تماد نداشته‌ایم. در شرکت تماد دو واحد تهران و مشهد داریم. پیشتر هم در واحد تهران تماد حدود 30 نیروی قرارداد غیرمستقیم داشتیم که با یک شرکت دیگر قرارداد داشتند و آن شرکت طرف قرارداد تماد بود. در ارزیابی تیم مدیریتی ما در واحد مشهد، حدود نفر جزو نیروهای ضعیف تشخیص داده شدند. ما اعتقاد داریم که کارگران تماد باید قوی و توانمند باشند. به همین علت قرار شد این افراد خود را ارتقا دهند تا بتوانند قرارداد مستقیم با تماد داشته باشند. ما در واحد تهران تماد هم سیاستی داشتیم مبنی بر اینکه کارگران زیردیپلم حتی در بخش خدمات نمی‌گرفتیم و اگر کارگری قصد ورود به شرکت داشت باید حتما حداقل دیپلم می‌گرفت. در مورد نیروهای واحد مشهد نیز چون در نیمه نخست امسال با ما قرارداد داشتند، حالا باید با شرکت دیگری قرارداد ببندند و ابتدا باید با ما تسویه کنند اما باز در تماد کار خواهند کرد. بنابراین هیچ تعدیل نیرویی رخ نداده است. پیشتر حدود 450 نفر نیرو در تماد داشتیم که هم‌اکنون نیز همین تعداد هستند.
 
گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده