جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
قهرمان قلب‌مان باشیم
فانا: تا بحال به ضربان قلب‌تان توجه كرديد؟ و اینکه اگر یک لحظه و یک ضربان نباشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ تنها انديشيدن به این موضوع باعث خواهد شد برای چند لحظه یک حس خاصی را تجربه كنيم...

شاید برای همین از سال ٢٠٠٠، آخرین روز تعطیل ماه سپتامبر رو به خاطر وجودش جشن می‌گیرند و از ده سال بعد از آن، ٢٩ سپتامبر را برایش انتخاب کردند.

امسال هم دوباره بهش رسیدیم، به روز جهانی قلب! عضله‌ای که بی‌وقفه در سینه‌مان می‌تپد.
اگر (به فرض!) ما تا ٧٠ سالگی زندگی کنیم، قلب ما بیش از دو نیم بیلیون بار ضربان خواهد داشت! عددی که حتی تصورش هم می‌تواند عبارت "WOW" مانندی را بر زبان بیاورد و ضربان قلب‌مان را تند کند. او بی‌چشمداشت برای ما می‌تپد و هر ضربانش برای ما نويد زندگى است.


امسال هم نظير سال‌های گذشته، شعار روز جهانی قلب توسط فدراسیون جهانی قلب (WHF) انتخاب شده است. یک عبارت ساده ولی با مفهومی عمیق: "قلب من، قلب تو". شعاری که بیش از هر چیز مراقبت از یکدیگر و مهم‌تر از آن حس همدلی را اشاعه مى‌دهد.

حس آن‌كه هر کدام از ما با آگاهى و آموزش به یک نفر دیگر مثل مادر، پدر، دوست و یا همکارمان، حتی در حد شنیدن یک درد و دل ساده و کاهش بار فکری عزيزانمان می‌توانیم در حفظ سلامتی‌شان سهيم باشيم و نقش حياتى در مبارزه با عامل اول مرگ‌ومیر در دنیا - که سالانه ۱۷.۷ میلیون نفر را روانه خواب ابدی می‌کند- داشته باشيم.

دسته‌ای از عوامل زمینه‌ای در ابتلا به CVD نظیر نژاد، سابقه خانوادگی و جنسیت در كنترل ما نیست اما با تغییر عادات روزمره‌مان مثل نکشیدن سیگار، خوردن غذاهای کم‌چرب و کم‌نمک، تحرک فیزیکی و مهم‌تر از آن با فکر آرام و دور کردن استرس از خودمان و اطرافیان‌مان می‌توانیم از بروز حوادث قلبی عروقی جلوگیری کرده و حال همدیگر را خوب كنيم.

همیشه تحولات بزرگ از اقدامات کوچک آغاز شده‌اند از یک اطلاع‌رسانی، از یک یادآوری به همین دليل همه ما مسئولیم، از بزرگترین صنایع نظیر صنعت داروسازی که در خط مقدم سلامت هستند تا تک‌تک افراد جامعه باید به خودمان قول بدهیم که به نسخه‌ای ساده اما ارزشمند پایبند باشیم، قهرمان و ناجی قلب خودمان باشیم و با اصلاح سبک زندگی، توجه و یادآوری این مهم برای انسان‌هایی که برایمان مهمند قدمی برداريم کوچک اما تاثیرگذار .

*الهام توسلی
مشاور علمی شرکت البرز دارو



 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده