جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
بلوچستانی در گفت‌وگو با فانا مطرح کرد:

انتقاد از عدم تخصیص ارز دولتی به واردات برخی ازمواد جانبی کلیدی داروسازی

رونمایی از 4محصول جدید سبحان انکولوژی در نیمه دوم امسال
مدیرعامل شرکت داروسازی سبحان انکولوژی از نابسامانی‌های موجود در دسته‌بندی کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی انتقاد کرد و گفت: به عنوان مثال موادی در تولید داروهای ضدسرطان تزریقی بکار می‌روند که اگرچه جزو مواد جانبی داروسازی محسوب می‌شوند اما به علت تماس مستقیم با دارو و اهمیت بالای آنها در فرایند صنعت داروسازی باید مشمول دریافت ارز دولتی قرار بگیرند اما متاسفانه هم‌اکنون در گروه 2 کالایی قرار گفته‌اند.
انتقاد از عدم تخصیص ارز دولتی به واردات برخی ازمواد جانبی کلیدی داروسازی
مهیار بلوچستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فانا با اشاره به اینکه وضعیت وصول مطالبات در شرکت داروسازی سبحان انکولوژی به نحو مطلوبی پیش رفته بطوریکه هم‌اکنون میزان مطلبات به سطح مطلوبی رسیده است، افزود: دوره وصول مطالبات را هم حدود یک ماه کاهش دادیم و این روند به تدریج ادامه خواهد داشت.

وی افزود: حدود 88 میلیارد تومان موجودی کالا در شرکت‌های پخش داشتیم که این رقم را به نصف کاهش دادیم.

او با اشاره به استراتژی توسعه محصول در شرکت سبحان انکولوژی اظهار کرد: در حوزه تولید استراتژی ما این خواهد بود که به جای تولید قراردادی به سمت تولید محصول با برند خودمان برویم. اینکه خط گران‌قیمت سبحان انکولوژی صرفا به شرکت‌های دیگر خدمات بدهد، شاید چندان اقتصادی نباشد اما اگر از این ظرفیت برای تولید محصولات خودمان استفاده کنیم، ارزش افزوده بیشتری عایدمان شود.

مدیرعامل شرکت داروسازی سبحان انکولوژی در پاسخ به این سوال فانا مبنی بر اینکه برنامه این شرکت برای عرضه محصولات جدید در سال جاری چیست؟ توضیح داد: برای نیمه دوم سال و احتمالا در دی یا بهمن ماه رونمایی از چهار محصول جدید را در دستورکار داریم.

بلوچستانی در پاسخ به سوال دیگر فانا درباره آخرین وضعیت همکاری سبحان انکولوژی با سانوفی عنوان کرد: همکاری با سانوفی ادامه دارد. همچنین در حال مذاکره هستیم تا شرایط برای ما سودده شود. سانوفی هم علاقه‌مند به تولید محصولات جدید در سبحان انکولوژی است. با شرکت‌های دیگری مانند سیپلا و استروژن نیز در حال مذاکره هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر فانا درباره برنامه‌های صادراتی سبحان انکولوژی هم اظهار کرد: تاکنون عمده برنامه صادرات روی خط اعتباری ایران و سوریه متمرکز بود و در حال حاضر فرایند ثبت پرونده در کشورهای مختلف جدی‌تر دنبال می‌شود، در کشورهایی مانند اوکراین، قرقیزستان، تایوان، لبنان و ...

مدیرعامل شرکت داروسازی سبحان انکولوژی در ادامه با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا سازمان غذا و دارو وظیفه تامین دارو را بر عهده ندارد بلکه وظیفه نظارت بر تامین کنندگان دارو را بر عهده دارد، توضیح داد: از این متعجبم که اخیرا وزارت صمت به حوزه صنعت داروسازی ورود کرده و برخی تصمیمات مهم مرتبط با این صنعت منوط به تصمیم‌گیری این وزارتخانه شده است. این در حالیست که وزارت صمت اصلا اطلاعی از شرایط کاری صنعت داروسازی ندارد و این می‌تواند برای صنعت داروسازی مشکل‌ساز شود.

او درباره وضعیت تخصیص ارز به سبحان انکولوژی توضیح داد: مشکل فقط در تخصیص ارز نیست بلکه در گروه‌بندی کالاها هم نابسامانی وجود دارد. به عنوان مثال رابر استاپر، ویال و کستر اویل موادی هستند که در ساخت و تولید داروهای ضدسرطان تزریقی کاربرد دارند و مثل جعبه و سایر ملزومات بسته‌بندی نیستند بلکه در تماس مستقیم با دارو هستند و به علت اهمیت این مواد جانبی باید ارز دولتی به واردات آنها اختصاص یابد اما متاسفانه هم‌اکنون دستکم در مورد رابر استاپر و ویال چنین وضعیتی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در صورتی که مجبور شویم این مواد را با ارز آزاد وارد کنیم، هزینه‌های تولید بطور قابل توجهی بالا می‎رود و  سازمان غذا و دارو باید حتما در قیمت‌گذاری این موارد را لحاظ کند.

مدیرعامل شرکت داروسازی سبحان انکولوژی خاطرنشان کرد: نکته جالب اینجاست که عدم تخصیص ارز دولتی به واردات این مواد و تعلل در این زمینه باعث مختل شدن فرایند تولید داروهای ضدسرطان می‌شود و سپس در بازار کمبود پیش می‌آید و در این شرایط سازمان غذا و دارو فورا به سمت تامین دارو از طریق شرکت‌های فوریتی می‌رود!
 
گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده